Deus Ex: Mankind Divided review - Geaugmenteerde ervaring

Geaugmenteerde ervaring.

Hoewel Deus Ex: Mankind Divided een diepgaander verhaal vergeet te vertellen, komt de game zijn beloftes op gameplay-gebied helemaal na.

Deus Ex: Human Revolution slaagde er vijf jaar geleden in om de Deus Ex-serie nieuw leven in te blazen. Niet zonder slag of stoot, overigens. Waar de game slaagde in het neerzetten van een strak verhaal met interessante personages, schoot het echter tekort als je de game op bepaalde manieren wilde spelen. Ontwikkelaar Eidos Montreal geeft toe dat het te laat dacht om de baasgevechten aan te passen voor stealth en 'non-lethal' spelers. Met Deus Ex: Mankind Divided belooft Eidos dat volledig recht te zetten. Is de game dan werkelijk een geaugmenteerde versie van zijn voorganger, of zit er nog steeds een glitch in de matrix?

Cover image for YouTube videoDeus Ex: Mankind Divided - Launch Trailer

Na een korte introductiemissie in Dubai landt protagonist Adam Jensen in Praag, waar de game zich voornamelijk afspeelt. De Dawn-engine doet zijn uiterste best om de stad in een indrukwekkend licht te plaatsen, hoe dystopisch de omgeving er ook uitziet. Het artistieke zwart en goud van de vorige game maakt plaats voor een volledig kleurenspectrum met uitstekende lichteffecten. Het komt de game en zijn cyberpunk-sfeer ten goede, want de verschillen tussen de leefomgevingen van normale mensen en 'Augs' worden des te beter benadrukt.

Praag is er namelijk slecht aan toe. Er is overduidelijk sprake van segregatie. Augs hebben hun eigen coupé achterin de trein, mogen bepaalde voetpaden niet bewandelen en worden bedolven onder de bureaucratie. Zijn je papieren niet in orde, dan word je in Golem City weggestopt, waar de politie eerst schopt alvorens vragen te stellen. Maar de game blaast niet hoog van de toren. Je krijgt zelf de ruimte om je eigen oordeel over de situatie te vellen, zonder dat de propaganda van beide facties voortdurend in je gezicht staat te krijsen. Deus Ex: Mankind Divided slaagt erin om een gruwelijke samenleving te laten zien, zonder die onder- of overbelicht te laten.

Jensen staat pal in het midden van die situatie. Hij werkt voor twee facties: het Interpol-team Task Force 29 en de activisten van het Juggernaut Collective. Omdat je constant van twee walletjes eet, zijn er maar weinig verrassingen in de verhaallijn te vinden. Mogelijke samenzweringen worden redelijk snel ontkracht, waardoor het verhaal het mysterie en gewicht van de voorgaande delen mist. Het is zeker een prima verhaal, alleen te rechtlijnig uitgewerkt. Tegen het einde van de game verschijnen plotsklaps losse eindjes die niet worden opgepakt, waardoor je onvoldaan achterblijft. De side missions zijn echter wel een stuk interessanter geschreven. Daar krijg je te maken met mensensmokkel, vervalsing van documenten en moord. Daar is het totaalplaatje vooraf een stuk onduidelijker, hoe goed je Augments ook zijn.

Jensen heeft daarenboven nieuwe Augments gekregen. Tussen de evenementen van Deus Ex: Human Revolution en nu zijn er op onverklaarbare wijze experimentele Augments geïnstalleerd. Die vullen jouw gewenste speelstijl op een extreme maar uiterst vermakelijke manier aan. Zo kun je een onverwoestbare huid kweken, of op afstand alle beveiliging hacken. Die augments komen wel met een waarschuwing: zet er niet teveel aan, want anders raak je oververhit. Je wordt verwacht om je interne temperatuur te regelen en ongebruikte Augments uit te zetten zodat je systemen niet gaan glitchen en je een gat door de vloer brandt. De game geeft je de mogelijkheid om die beperking op te heffen, maar dat blijkt uiteindelijk overbodig.

Het systeem heeft namelijk nauwelijks impact. Met een kerntemperatuur van 250 procent boven de norm gebeurt er niet veel, afgezien dat elementen zoals je health-meter voor een seconde of twee uitschakelen. Af en toe oppert Jensen dat zijn systemen spontaan aanspringen, maar nooit krijg je het idee dat je de controle verliest. Het systeem is zeker interessant op papier, maar wordt onvoldoende benut.

Een van de grootste kritieken van Deus Ex: Human Revolution is wel met beide handen aangepakt, en dat is de stealth. Deus Ex: Mankind Divided geeft je de mogelijkheid om de game te spelen zonder iemand te doden. Er is slechts één traditionele baas in de game, die met een welgemikte klap op het achterhoofd bewusteloos te slaan is. De andere confrontaties zijn in de vorm van een debat, waarvan de uitdaging volledig wegvalt als je een bepaalde sociale Augment gebruikt. Je klikt simpelweg op het juiste antwoord afgaande op wat de Augment je vertelt, en je hebt de confrontatie perfect doorstaan. Het schrijfwerk en vooral de gezichtsuitdrukkingen tijdens zo'n debat zijn erg goed uitgewerkt, maar je hebt nooit het gevoel dat je je op dun ijs begeeft waardoor de spanning tijdens deze tête-à-têtes wegvalt.

Wel spannend is het verkennen van de omgeving. De game zit nog steeds vol met verschillende routes naar je doel. Lukt het niet via de voordeur, dan is er vast wel een open raam of luchtkoker waar je je door kunt wurmen. Staat er politie in de weg, dan kun je ze omkopen, ompraten of omver schieten. Er zijn tevens meer methoden om vanaf een hogere verdieping een gebouw te infiltreren. Langs de balustrade van de buurman of via een hoogwerker, bijvoorbeeld. En kom je uiteindelijk toch niet waar je wezen moet, dan word je toch beloond met een kluis vol spullen of een laptop met waardevolle informatie.

De game komt echter niet zonder schoonheidsfoutjes. De ondertiteling valt bijvoorbeeld op sommige punten weg. In bepaalde gebieden dipt de frame rate, zonder dat je het idee hebt dat de game het zwaar hoort te hebben. De game bevat van zichzelf ook geen stats-scherm. Daar heb je een losse app voor nodig, die bovendien ook niet accuraat alles bijhoudt. Zo bleef de speelduur op nul uur staan en werd het vernielen van onbemande drones als een 'kill' bestempeld. Die imperfecties vallen op omdat de game voorts zo grondig is afgewerkt .

Het verhaal mist een nodige dosis complotten en plotwendingen, waardoor de cliffhanger aan het einde van de game over zichzelf struikelt. Deus Ex: Mankind Divided is echter op gameplaygebied een sterke verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De grootste kritieken over stealth en 'non-lethal' spelen zijn met verve aangepakt, en de extra vrijheid die je krijgt dankzij de open omgevingen en de vernieuwde Augments zijn verfrissend. Deus Ex: Mankind Divided lost de beloften in en staat aan het einde van de dag sterk op zijn geaugmenteerde benen als een waardig vervolg.

Deus Ex:Mankind Divided is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Deus Ex: Mankind Divided

PS4, Xbox One, PC