Destroy All Humans! review - Pech! Mensen weg

Alieninvasie in een humoristisch jasje.

De Destroy All Humans! remake is dankzij zijn afwisselende open wereld, humor en sterk verbeterde technische kant erg geslaagd.

In de Destroy All Humans! remake review kom je na meer dan vijftien jaar te weten of Black Forest Games erin geslaagd is om de Destroy All Humans!-reeks nieuw leven in te blazen.

Mars Attacks! uit 1996 is één van de grappigste sciencefictionfilms over aliens, bol van donkere humor en de nodige clichés. Destroy All Humans! uit 2005 borduurde mooi voort op die formule en Fade to Silence-ontwikkelaar Black Forest Games tracht deze gamereeks nieuw leven in te blazen via een remake van het origineel. Om dat te realiseren poetst de ontwikkelaar alle goede elementen uit de game op en voegt het er ook nieuwe aan toe. Is Black Forest Games in zijn opzet geslaagd of is het zo slecht dat marsmannetjes het spontaan willen vernietigen?

Ambitieus is deze remake in elk geval. Black Forest Games probeert de open wereld tussen de goed gevonden verhaalmissies door meer uit te werken dan die van het origineel. Daar slaagt de studio voortreffelijk in. Zo krijg je in deze remake opnieuw de kans om vaardigheden van Crypto en je ruimteschip te ontgrendelen in ruil voor DNA-punten. Dat DNA verzamel je via verhaalmissies of door hersenen uit mensen te halen. Dat levert te weinig op om alle upgrades vrij te spelen en om dat tekort op te vangen ben je aangewezen op de activiteiten in de open wereld. Daar krijg je immers DNA-punten als je ruimtesondes verzamelt en je aan de verschillende uitdagingen waagt. In die challenges moet je binnen een bepaalde tijd koeien opstralen, mensen vernietigen of naar een enkele checkpoints racen zonder de grond te raken. Slaag je daarin, dan krijg je maximaal drie sterren en afhankelijk daarvan verdien je DNA. Zowel het verzamelen van de sondes als de challenges geven je een duidelijk doel in de open wereld, zorgen dat je uren zoet bent en geven veel voldoening als je meerdere sterren behaalt. Het enige minpunt zijn de net iets te lange laadtijden die de boel onnodig vertragen. Desondanks slaagt deze remake er met glans in om de openwereldsecties van het origineel eindelijk entertainend en waardevol te maken.

Zin om zelf koeien te ontvoeren naar een buitenaardse planeet? Via deze link kun je Destroy All Humans kopen op Bol.com.

Het allergrootste pluspunt van Destroy All Humans! blijft bovenal de humor die clichés aan de kaak stelt. Zo bevat de game nog steeds geslaagde grappen over de anticommunistische heksenjacht onder het mccarthyisme in Amerika. Verder is het stemmenwerk erg sterk en geven zowel Crypto als zijn leider Pox op het juist moment rake en sarcastische opmerkingen aan elkaar. De game bevat daarnaast nieuwe humor dankzij de verbeterde animaties, zoals de zeer realistische manier waarop je koeien en mensen al zwalpend in een rivier gooit. Dankzij de nieuwe en oude bekende humor is de game nog steeds erg grappig en vliegen de missies snel voorbij.

Deze remake maakt eveneens een grote sprong voorwaarts wat betreft controls. In de remake krijg je namelijk de kans om verschillende acties tegelijkertijd te doen. Dat is vooral handig als je met meerdere vijanden moet afrekenen. Zo kun je verschillende tegenstanders simultaan elektrocuteren en een andere van een afstand laten opstijgen en vervolgens via telekinese weggooien. Dankzij dash en/of skate is het nu ook efficiënter geworden om aanvallen te ontwijken en je vijanden vervolgens met je wapens de volle laag te geven. Deze remake legt ook een grote nadruk op vliegen met je jetpack, maar je krijgt nog steeds erg weinig tijd in de lucht. Daardoor is het erg onhandig om in de lucht meerdere vijanden uit te schakelen. Toch zorgt dat niet vaak voor frustraties. De flink verbeterde controls die handige combinaties mogelijk maken en de nieuwe dash- en skatefuncties waarmee je efficiënt aanvallen kunt ontwijken, zorgen dat je dat minpuntje al snel vergeet.

De graphics zijn verder ook fel verbeterd. Dat komt omdat de Destroy All Humans!-remake nu gebruikmaakt van Unreal Engine 4. Zo straalt de game nog steeds een tekenfilmachtige sfeer uit, maar zien de kleuren, belichting, omgevingen en gezichtsuitdrukkingen er erg realistisch uit. Toch ontbreekt er soms oog voor detail wat betreft de presentatie. Zo heeft de game geen windanimaties die bomen doen wiegen. Als je verder met de hittestraal van je ruimteschip op water schiet, dan zie je wel dat het water verplaatst wordt, maar dat er geen damp opstijgt. Desalniettemin geeft de tekenfilmachtige uitstraling de game een bepaalde charme die je echt kunt waarderen. Vergeleken met de graphics van het origineel - die al in 2005 gedateerd overkwamen - is dit een immense sprong voorwaarts.

Destroy All Humans! (2020) is een erg degelijke remake die de goed gevonden verhaalmissies van het origineel combineert met een veel beter uitgewerkte open wereld. De humor die het origineel zo typeerde is hier beter dan ooit en doet de tijd voorbij vliegen. Daarnaast zijn de controls flink gemoderniseerd en maakt de game ook grafisch erg grote sprongen voorwaarts. Alles bij elkaar opgeteld doet Black Forest Games een meer dan verdienstelijke poging om de reeks nieuw leven in te blazen. En nu nog maar eens Mars Attacks! kijken om in de juiste sfeer te geraken.

De Destroy All Humans! review vond plaats op de PlayStation 4.

Wie wil er nu niet in de huid kruipen van een alien? Hier kun je Destroy All Humans kopen op Bol.com.