Dead Island 2 preview - Uit de dood herrezen

Zombies met nog meer detail.

De eerste teaser van Dead Island 2 dateert alweer van de E3 van 2014. Daarna volgde een lastige periode waarin de game meerdere keren van studio veranderde, om uiteindelijk aan Dambuster Studios overgedragen worden. Tijdens de Gamescom Opening Night Live-presentatie van 2022 toonde Dead Island 2 weer een teken van leven - of dood - met niet één maar zelfs twee nieuwe trailers. De dag daarna mocht ik meteen aan de slag met de game en heb ik me bijna een half uur lang een weg tussen de zombies door mogen slaan.

Dead Island 2 is een action-RPG die zich voor een groot deel in Los Angeles (intern ook wel HELL-A genoemd), San Francisco en een nog geheime locatie afspeelt. De spelwereld is bovendien opgedeeld in meerdere districten die in grootte variëren. Gedurende het verhaal speel je steeds nieuwe districten vrij met elk zijn eigen zombie-populatie, net als zijmissies en activiteiten om te voltooien. Je hebt de keuze uit zes personages die allemaal immuun voor het zombievirus zijn en de waarheid achter de uitbraak in de stad moeten ontdekken.

De ontwikkelaar wil Dead Island 2 viezer, realistischer en brutaler dan ooit maken. Dat wordt onder meer bereikt door het zogeheten FLESH-systeem (Fully Locational Evisceration System for Humanoids). Dat zorgt ervoor dat je ieder stukje vlees en alle ledematen van de zombies vakkundig met een wapen kunt verwijderen. Ook moeten de zombies eruit zien alsof het echte personen met specifieke karaktereigenschappen geweest zijn. Denk aan hobby’s en andere bezigheden die nog steeds zichtbaar zijn. Daarnaast staat niet elke zombie rustig af te wachten totdat je toevallig een keer voorbij loopt, maar zijn ze vaak met iets bezig. Het klinkt misschien vreemd, maar de zombies voelen menselijker dan voorheen aan.

De demo die ik mocht spelen, begon ‘s nachts op een strand waar zombies nog aan het nagenieten waren van een dagje strand. Meteen viel de grafische pracht van de game op, wat voor zowel de personages als de omgevingen geldt. Het reuzenrad en andere kermisattracties die je op de pier ziet zetten samen met de in de verte klinkende muziek een sterke sfeer neer. Eenmaal op de pier word je omringd door neonlichten, bewegende, verlaten attracties en hoor je de kermismuziek. In een verlaten arcade zie je echter sporen van bloed en moet je op zoek naar een stroomschakelaar. Wanneer je die gevonden hebt, schiet er vuurwerk de lucht in en is het tafereel compleet. Als Dead Island 2 een sfeer van dit niveau consistent weet neer te zetten, is die alles behalve doods te noemen.

Voor combat had ik zowel ‘melee’-wapens als geweren tot mijn beschikking. Er zit veel variatie in de wapens: van bijlen en buizen tot klauwen die elektrische stoten geven en een bijl met vlammenwerpers eraan. Tijdens de combat combineer je zware stoten, snelle trappen, het gooien van wapens en meer om de zombies te snel af te zijn. Aanvallen laad je op door de trigger een tijdje ingedrukt te houden, waardoor een stoot of slag nog krachtiger wordt. Iedere klap die je uitdeelt, heeft bovendien echt impact. Van het geluid tot de trilling in de controller en de toegebrachte schade: alles lijkt te kloppen. Daarnaast heeft Dead Island 2 enkele nieuwe gevechtstechnieken, waaronder een ‘super-techniek’. Wanneer die is opgeladen, wordt je personage woest en kun je wild om je heen slaan om de zombies een kopje kleiner te maken.

Al die technieken komen goed van pas, want de moeilijkheidsgraad van de demo spaarde me niet. Zombies kunnen namelijk overal vandaan komen en je moet dus altijd op je hoede zijn. Zeker wanneer een grote zombie om de hoek komt, is het flink aanpoten. Sommige zombies hebben dan weer een infectie waardoor ze je bijvoorbeeld elektrische schokken kunnen geven. Lok je dan weer een hele horde zombies, dan moet je optimaal gebruikmaken van de omgeving om je te verschuilen en even op adem te komen. De ondoden in Dead Island 2 gaan het je alles behalve makkelijk maken.

De algemene indruk van de demo heeft mij ondanks de stroeve ontwikkelingsperiode veel vertrouwen gegeven in de complete game. De gehele speelsessie was immersief door de combinatie van een goede sfeer en de manier waarop de zombies een eigen karakter hebben. De verbeteringen aan het combatsysteem en het nieuwe FLESH-systeem zijn een goede toevoeging aan een zombiegame. Het is goed om te zien dat Dead Island 2 na jaren van stilte uit de dood gestapt is.

Dead Island 2 komt op 3 februari 2023 voor pc (Epic Games Store), Playstation 4, Playstation 5, Xbox One en Xbox Series X/S uit.

Dead Island 2

PS4, Xbox One, PC