Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

DayZ developer diary bespreekt nieuwe elementen van standalone versie

Onder meer het loot systeem, kledij en de nieuwe gebieden worden behandeld.

Dean "Rocket" Hall en Matt Lightfoot, ontwikkelaars van de standalone versie van DayZ, hebben een nieuwe developer diary op het web geplaatst waarin ze de nieuwe elementen bespreken die ze in de game hebben gestopt.

Het eerste punt op de agenda was de UI. De originele user interface van ArmA 2 werd volledig aangepast naar een simpelere grafische weergave. Dit zou ervoor moeten zorgen dat spelers makkelijker hun weg vinden in alle menu's van de zombiegame.

Daarnaast bespreekt het duo het kledingssysteem. Zo zal je je personage volledig kunnen aan- en uitkleden en heb je de keuze uit meer dan honderd verschillende artikels. Een mooie jeans ziet er niet alleen goed uit, maar heeft ook een aantal zakken waar je je verzamelde voorwerpen in kan stoppen. Wat de extra functies van kledingartikels zoals brillen of sjaals worden, is nog niet helemaal duidelijk.

Hall en zijn team hebben ook het lootsysteem opnieuw opgebouwd. Zo zullen items nu op willekeurige en soms zelfs moeilijk te bereiken of te vinden plekken verschijnen in het spel. Het is dus mogelijk dat een pot bonen of een knuppel bijvoorbeeld achter een koelkast of onder een paar stoelen verborgen liggen. Enkel de grootste speurneuzen zullen dus alle loot weten te vinden.

Tenslotte werden er ook enkele nieuwe gebieden toegevoegd. Het team was op zoek naar plekken die nog niet in de originele mod zaten. Uit die denkpiste kwam een groot moeras voort. Daarnaast werd na suggestie door forumleden van 4Chan het eiland "Utes" in het spel gestopt. Ook de militaire basis in het spel werd uitgebreid.

Hall en zijn team hebben nog veel plannen voor het spel. Volgende punten op het programma zijn crafting (je zou uiteindelijk zelf je items en zelf voertuigen moeten kunnen maken als je de juiste grondstoffen bezit) en een reïncarnatie van het inventory systeem. Er staan ook werken op de planning voor de client-server architectuur.

Bekijk op YouTube

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

DayZ

PS4, Xbox One, PC

Related topics
PC
Over de auteur
Niels Jani avatar

Niels Jani

Tekstspuier

Niels heeft een ongezonde obsessie voor alles wat met gamen te maken heeft. Zijn therapeut raadde hem dan ook aan om voor Eurogamer te beginnen schrijven.
Reacties