Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Dawn of Fantasy (hands-on)

RTS op grote schaal?

Door Stieven Schaerlaeken

Het MMORPG-genre is al langer een fenomeen onder PC-gamers. Je moet al haast op de dorre vlakten van Mars ronddwalen, wil je nog niet van games zoals World Of Warcraft of Guild Wars gehoord hebben. Toch is er nog een ander genre aanwezig, namelijk de MMORTS. Het genre zelf is nog relatief onbekend maar met Dawn of Fantasy willen Reverie World Studios en 505 Games daar alvast verandering in brengen. Iets nieuws om naar uit te kijken, of knellen de kinderschoentjes nog te hard? Ik dook alvast in een, voor mij, onbekende wereld en onderwierp me, desondanks het steeds mooier wordende weer, aan Dawn Of Fantasy.

Een MMORTS in het leven roepen terwijl dit genre nog moet doorbreken bij het grote publiek is misschien een te groot risico om als (indie)ontwikkelaar mee uit te pakken. Die gedachte heeft de ontwikkelaar duidelijke parten gespeeld tijdens de productie, want naast een online luik komen de singleplayer-fans ook niets te kort. In Dawn of Fantasy krijgen we een sandbox RTS-ervaring die afstamt uit de periode van Age of Empires, maar dan online en met de klemtoon duidelijk op PvP-gameplay.

Als speelwereld krijgen we Mythador, een gebied met een bloederige geschiedenis achter de rug. Veel verandering ligt er niet in het verschiet, want deze eindeloze wereld zal weldra het gedroomde terrein worden van menig oorlogsvoerend gamer. Mythador kan bekeken worden door de ogen van drie rassen, zijnde Mens, Elven en Orcs, zeg maar het startpakket van elke fantasy-saga. Elk ras heeft zijn eigen achtergrond, mythologie, ambitie en oorlogsvoering. Per ras krijg je drie regio's aangeboden en daar liggen de fundamenten van je stad, en later hopelijk, je hele rijk.

Hier zie je duidelijk al de eerste wortels van Player versus Player-gameplay groeien, kortweg PvP. Naarmate andere steden groter worden kunnen deze krachtige bondgenoten of gevreesde vijanden worden. Hoe dit allemaal in zijn werk zal gaan komen we hopelijk te weten als de game live is, of in verdere stadia van de bèta. Op dit moment moeten we op onze honger blijven zitten, want het PvP-gedeelte ontbreekt. Nu beperken we ons tot keuzes. Het leven zit vol keuzes, en Dawn of Fantasy is geen uitzondering op de regel.

Eén van de keuzes die mij op dit moment nog bezig weet te houden is hoe kwetsbaar je bent aan PvP. Je zult het maar meemaken, na een dagje shoppen, werken, sociaal contact, school, kom je thuis en je hele stad is weg. Een potentieel enorm vervelende situatie aangezien sommige gebouwen verschillende uren nodig hebben om afgewerkt te worden. Dit zijn echter nog maar speculaties want zoals ik eerder zei, er is momenteel geen PvP-gedeelte om te testen. Dat doet meteen een andere halogeenlamp branden. Aangezien elk ras zijn eigen quests heeft, kun je enkel de PvE ( Player versus Environment) veldslagen en quests doen, zonder dat Orcs je stad in puin leggen want dan is het helemaal kommer en kwel.

Persoonlijk heb ik het helemaal niet zo bekeken op PvP tijdens de eerste maanden dat ik een MMO-spel aan mijn kunsten blootstel. Ik wil een "feeling" met het spel opbouwen en de nodige aspecten grondig verkennen alvorens ik me laat meevoeren met het tij van andere mensen hun legers tot puin te herleiden. De leercurve van een MMORTS is gezien er weinig precedenten zijn grotendeels onbekend, maar afgaande op mijn eerste indrukken is deze toch best stijl omhoog, en zonder genade.

Laat het spelen met en tegen andere mensen je Siberisch koud dan kun je nog altijd aan de slag met de Kingdom Wars Campaign of de Skirmish Modes. Kingdom Wars is vergelijkbaar met Risk en daagt je uit met economische struikelblokken, quests en genoeg veldslagen om snelle turn-based actie voor te schotelen. Dit kan als een leuke extra dienen voor wie even wil ontsnappen aan de online drukte. Skirmish Modes zijn beschikbaar zowel als singleplayer, als multiplayer en bestaan uit voornamelijk sandbox scenario's waarin je als speler kunt experimenteren met tactische situaties zoals verdediging, en aanval zonder dat de speler zijn stad in de echte wereld op het spel zet. De vergaarde kennis kan op zijn beurt meegenomen worden naar het online luik en je een enorm tactisch voordeel bieden.

Gameplay rechtstreeks uit Dawn of Fantasy.

Tot dusver klinkt het allemaal best beloftevol maar tijdens het spelen merk je al snel cumuluswolken aan de horizon. De interface en de grafische afwerking van het spel laten enorm veel te wensen over. Enkele paragrafen terug gaf ik al een vergelijking met de klassieker Age Of Empires, en deze was zeker niet misplaatst. Qua vormgeving en interface doet Dawn Of Fantasy ons terugdenken aan deze klassieke game, en dat zet meteen een stevige domper op de feestvreugde. Anno 2011 met zulke graphics uitpakken, je moet het maar durven, sterker nog... het is onvergeeflijk, zelfs als graphics onderaan je prioriteitenlijst staan. Was het de bedoeling om op een zo ruim mogelijk publiek te mikken, en ook de kudde mensen met een iets oudere PC mee over het veld te krijgen? Of moeten we eerder besluiten dat Dawn of Fantasy nu eenmaal te kort schiet op grafisch vlak? Toegegeven, we baseren deze uitspraken op een beta-fase van de game, maar toch kan ik de knopen in mijn darmkanaal niet helemaal wegdenken. Het is nog maar de vraag of het hun spelers gaat opleveren, of eerder spelers gaat kosten. Ik zet alvast mijn geld op het laatste.

Waar de graphics het laten afweten daar volgt het geluid. Rechtevenredig doet ook de magere kwaliteit van de geluidsopnames mij de wenkbrauwen fronsen, alsook de variatie in het geluid tijdens het spelen. Een beetje sfeer tijdens het worstelen met de slecht ontworpen interface is hier zeker op zijn plaats maar ik blijf, desondanks het mooie weer buiten, in de kou staan.

Dawn Of Fantasy zou qua concept een verdoken hit kunnen worden, een underdog als het ware. Maar om deze titel te verdienen zullen ze bij Reverie World Studios en 505 Games nog stevig moeten sleutelen aan de afwerking. Zijn er toch gamers onder ons die voorbij dit alles kunnen kijken, dan is het nog maar de vraag of de alsnog onbekende PvP-scenario's genoeg zijn om iedereen tevreden te houden. Mijn vrees is echter dat deze slaperige hit veel te laat wakker zal worden en tot het besef komen dat Age Of Empires Online momenteel heer en meester is over het genre.

Voor de review van Dawn of Fantasy zul je nog moeten wachten tot midden juni, wanneer het spel verschijnt voor de PC.

Getagged als

Reacties