Danganronpa 2: Goodbye Despair review - Strakke port zonder Dangan-rompslomp

Strakke port zonder Dangan-rompslomp.

Een port zonder franje, maar alsnog een geweldige manier om een van de meest diepgaande Visual Novels van de afgelopen tijd te spelen.

Hope's Peak Academy is een school voor de beste studenten en een baken van schitterende hoop. Het is een ware eer als je je bij zo'n begaafde groep mag scharen, want alleen met een ultiem talent word je als student gekozen. Maar die hoop dreigt door een vlaag zieke moorden vernietigd te worden. Sterker nog, een van je klasgenoten blijkt de moordenaar te zijn. Hou je dan nog vast aan die hoop, of ben je gedoemd in een put van wanhoop te zakken?

In Danganronpa 2: Goodbye Despair word je keer op keer met dat dilemma geconfronteerd. Jij en je klasgenoten zijn een nieuwe lichting studenten die op hun eerste dag op schoolreis naar een onbewoond eiland gaan. De studenten moeten elkaar leren kennen, zonder de mogelijkheid om van het eiland te vertrekken. Maar wat als teambuilding bedoeld is, wordt al snel door de duivelse teddybeer Monokuma gecorrumpeerd. Hij dwingt de studenten om elkaar te vermoorden, anders zullen ze nooit het eiland verlaten. Het is een verknipt en diepgaand verhaal dat van begin tot eind de speler weet te boeien.

De game kwam oorspronkelijk in 2014 voor de PlayStation Vita uit en is nu door het Nederlandse Abstraction Games naar de pc overgezet. Het betreft hier een directe port, die ondanks enkele anti-aliasing- en resolutieopties geen opzienbarende grafische verbeteringen heeft. En hoewel een aantal sprites er onscherp en kartelig uitzien, komt de stijl van de game uiteindelijk goed uit de verf. Dat komt door het spetterende kleurgebruik en de gedetailleerde sprites die zijn gebruikt.

De besturing is logischerwijs aangepast. De game is met toetsenbord en muis, alsook met een gamepad te spelen. De elementen die op de PlayStation Vita met het touchscreen gespeeld werden, zijn goed vertaald. Swipes worden met de richtingstoetsen uitgevoerd en de momenten dat je het scherm moet aantikken zijn prima naar de muis vertaald, of de linkerpook van de gamepad. De minder geslaagde designkeuzes in de besturing van de PlayStation Vita zijn echter ook naar de gamepad op de pc meegenomen. Tijdens de first person-elementen van de game gebruik je de schoudertoetsen om te strafen, in plaats van de linkerstick. Desondanks slaat de gewenning al snel toe en werken de controls de speler niet tegen.

Danganronpa 2 is net als zijn voorganger in een bepaalde structuur opgedeeld. De game is vooropgesteld een adventure game in de typisch Japanse visual novel-stijl. Je loopt vrij op het eiland rond om je medeklasgenoten te leren kennen. Door ze te paaien met cadeaus krijg je Hope Fragments. Na verloop van tijd begaat iemand een moord, die onderzocht moet worden. Nadat al het bewijs is verzameld, start er een klassikaal proces, waarin je het bewijs moet inzetten om de identiteit van de moordenaar te achterhalen. De Skills die je met de verzamelde Hope Fragments koopt, helpen hierbij. Hoewel de structuur zich steeds herhaalt, wordt de game dankzij het sterke verhaal en de excentrieke personages nooit saai.

Tijdens de processen worden er minigames ingezet, in een poging om variatie toe te voegen. Een paar hiervan passen prima in de sfeer, omdat ze de hectiek van een emotioneel en heftig proces goed weergeven. Rebuttal Showdown wordt bijvoorbeeld als een zwaardgevecht weergegeven, waar twee standpunten tegen elkaar schermen. Logic Dive en Hangman's Gambit zijn echter niet zo geslaagd. De eerste is een surf-minigame waarin je obstakels moet ontwijken en over het juiste pad moet glijden om bij een conclusie te komen. Die minigame is erg simpel en voegt weinig toe. Hangman's Gambit is simpelweg irritant. Hier word je geacht om een woord te raden dat met de zaak te maken heeft. De manier waarop is echter nodeloos omslachtig en het helpt ook niet dat de uitleg veel gecompliceerder is dan nodig.

Dankzij Abstraction Games heeft Danganronpa 2 een goed tehuis op de pc gekregen. De port bevat geen directe voordelen of verbeteringen ten opzichte van de PlayStation Vita-versie, waardoor er voor de bestaande fanbase weinig aansporing is om opnieuw de game in te duiken. Ook de zwakkere elementen van het origineel zijn onaangetast, zoals de atypische gamepadbesturing en de onnodig ingewikkelde minigames. Dat alles neemt niet weg dat Danganronpa 2 een van de beste visual novel-games van de afgelopen periode is, die nu door een breder publiek ontdekt kan worden.

Danganronpa 2: Goodbye Despair is nu beschikbaar op de pc en de PlayStation Vita.