Borderlands 2 Preview

Wil de grenzen verleggen.

Een blik op een van de vele karakteristieke screenshots is genoeg om te weten over welke game dit artikel gaat. In 2009 was Borderlands een verrassende en frisse game. De "aanrader voor mensen die dingen omver willen knallen, cijfertjes damage willen zien rondvliegen en dit allemaal willen vieren met een nieuw stukje uitrusting," werd door ons beloond met een mooie acht. Tot teleurstelling van ondergetekende was het vervolg, dat op 21 september uitkomt, niet erg groots aanwezig op de afgelopen E3 in Los Angeles. Toch moeten we er voor zorgen dat deze toffe game niet helemaal wordt ondergesneeuwd tussen al het overige najaarsgeweld. Hoogste tijd dus voor een preview van Borderlands 2.

Het verhaal van de game is nog niet helemaal onthuld. Wat we weten is dat het zich vijf jaar na de gebeurtenissen uit Borderlands afspeelt. De vier nieuwe speelbare personages, daar kom ik zo op terug, trekken ten strijde tegen ene Handsome Jack, die de macht heeft gegrepen op planeet Pandora. Tijdens de game zul je ook stuiten op de personages uit het vorige deel, maar je krijgt ze niet onder de knoppen. Waar in het origineel de missies aanvoelden als onsamenhangend, zegt maker Gearbox dat het in dit deel meer een geheel zal zijn. Nog even afwachten dus.

De eerste eye catcher van Borderlands 2 is natuurlijk die mooie, getekende grafische stijl. Ten opzichte van het origineel zijn de personages en omgevingen kleurrijker, gedetailleerder en nóg scherper. Het lijkt op een levensgrote tekening inclusief schetslijnen, ingekleurd met acrylverf. Diversiteit is hierbij het toverwoord. Van frisse, groene grasvlakten tot industriële gebieden tot smerige moerassen. Het is allemaal present in Borderlands 2 en het spat van je scherm.

Die omgevingen trek je in met vier nieuwe klassen. Salvador is een grote, brute kerel die twee guns tegelijk kan bedienen. Een raketwerper in de ene hand, een sniper in de andere. Twee shotguns. Enzovoorts. Bedenk het en het is mogelijk. Axton is een commando die onder andere de mogelijkheid biedt om een turret in te zetten. Zer0 pakt de zaakjes iets subtieler aan. Als een echte assassin is het mogelijk om met dit personage dodelijk accuraat te schieten en tijdelijk onzichtbaar te worden. Maya is de laatste reguliere klasse en zij kan bijvoorbeeld vijanden vast zetten om zo het tempo van het gevecht naar haar hand te zetten. Stuk voor stuk interessante personages. Daarnaast is er een extra personage gelekt, de Mechromancer. Dat is een roodharige punkgirl die waarschijnlijk zal worden toegevoegd als downloadable content.

Om de personages ook wat te doen te geven in de grote sandbox heet ontwikkelaar Gearbox de wereld gevuld met meer en slimmere vijanden. Er zijn vijftien tot twintig verschillende klassen vijanden en elk type kent meerdere variaties. Hiermee komt het totaal aantal soorten schietvoer uit tussen de twee- en driehonderd. Uit de originele game zien we onder meer de Skags en Bandits terug, zij het in een geüpgrade vorm. Nieuw gespuis is ook aanwezig, bijvoorbeeld in de vorm van een gigantische Goliath of Threshers, een beest dat zich ingraaft. De ontwikkelstudio zelf zegt ook dat verbeterde kunstmatige intelligentie een belangrijk speerpunt was. Vijanden zijn slimmer en gaan nu actief in de omgeving op zoek naar mogelijkheden om de speler het leven zuur te maken.

Come and get me

Naast deze merkbare veranderingen zijn de sterkste punten van het eerste spel uiteraard nog duidelijk aanwezig. Het draait in wezen natuurlijk nog altijd om het volbrengen van missies en het veroveren van nieuwe stukjes uitrusting. Dat laatste is de echte drijfveer van de game. Telkens een iets beter onderdeel voor je wapen, een net wat steviger stuk uitrusting of een nieuwe type munitie. Borderlands 2 is nog steeds een heerlijke chaos waar van alles om je oren vliegt, de vijanden af en toe niet meer te tellen zijn en door de verschillende skilltrees iedere speler op zijn eigen manier aan de slag kan.

En dat komt goed van pas in het gedeelte waar de game zijn ware kracht laat zien, de coöperatieve modus. Die modus is voor de game misschien nog wel belangrijker dan de singleplayer, die naar verluid overigens zo'n 58 uur gaat duren. Net als in het eerste deel zijn er weer volop mogelijkheden om de game te spelen met vrienden, of je dit nu het liefst doet in split screen of over Xbox Live. Met de verschillende klassen en bijbehorende skilltrees zijn er perfecte teams te vormen. Wanneer je de bij brute Salvador je ervaringspunten slim investeert, kan hij best dienen als een wandelend kogelvrij vest. Als zijn coöp-partner dan een assassin speelt, kun je heel wat vijanden tegelijk aan. En zo is er een scala aan dodelijke combinaties.

Borderlands 2

We zullen nog een maand moeten wachten op het definitieve verdict over Borderlands 2, maar het mag duidelijk zijn dat we hier te maken hebben met een goede game. Het lijkt daadwerkelijk een Borderlands 2.0 te worden, want de nog indrukwekkendere grafische stijl en veel levendigere wereld laten de gameplay pas écht goed tot zijn recht komen. Toch is het nog even afwachten of het verhaal ook goed uit de verf gaat komen. Hopelijk is de storyline beter verwerkt in de missies dan in deel een, want toen was het vrijwel alleen de loot die je bezig moest houden. En voor een singleplayer van bijna zestig uur willen we nu wel wat meer zien. Borderlands 2 komt 21 september uit voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.

Borderlands 2

PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, PC, Mac