Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

BioWare ziet games als kunst

De discussie kan alweer losbarsten.

Ray Muzyka, een van de grote leiders bij ontwikkelaar BioWare, heeft zich in een interview uitgesproken over de mogelijkheid dat videogames al dan niet gezien kunnen worden als kunst. En om een lang verhaal kort te maken is zijn mening: "JA!"

Om een kort verhaal dan weer opnieuw lang te maken doet Muzyka zijn mening wat verder uit de doeken. "Bij BioWare willen we het idee dat games gezien kunnen worden als kunst promoten, en dat het maken van kunst samenhangt met het nemen van risico's en het introduceren van innovatie," vertelde de man.

"Ik denk dat wij een hoog aantal risico's nemen tijdens het uitwerken van al onze projecten, en dat doen we voor onze fans. Aan het einde van de dag doen we alles met onze fans in het achterhoofd. We trachten tegelijkertijd ook om risico's in te perken, omdat we er zeker van moeten zijn dat we een kwalitatieve game kunnen afleveren vol met leuke features en een grote schaal."

Ray voegde verder toe dat BioWare nooit bang zal zijn om nieuwe dingen uit te proberen, al zal de mate waarin de ontwikkelaar de artistieke limieten naar voren kan duwen altijd beperkt blijven door de realiteit. Diepzinnig, niet?

De discussie rond de relatie tussen games en kunst kwam een tijd terug weer naar voren toen Roger Ebert, een wereldberoemde Amerikaanse criticus, in de Chicago Suntimes aangaf dat spellen nooit de stempel 'kunst' kunnen krijgen. Er kwamen al snel geladen reacties op zijn artikel (ondertussen al meer dan 4500) waarna de man zijn mening moest herzien.

Read this next