Big Brain Academy: Knappe Koppen review - Steeds een stapje slimmer

Volgens het boekje.

Big Brain Academy: Knappe Koppen is een verslavende brain trainer die je steeds terug laat komen voor meer.

In de Big Brain Academy: Knappe Koppen review laat Sander je zien hoe slimmer worden best verslavend kan zijn.

Professor Kwab verwelkomt je opnieuw aan de hogeschool! Big Brain Academy: Knappe Koppen daagt je weer uit met hersenkrakende puzzels en maakt je spelenderwijs steeds slimmer. Met verschillende multiplayermodi kun jij jezelf bewijzen als de allerslimste. Hoewel de game geen grote sprongen maakt in het educatieve genre, is het laagdrempelige curriculum en vooral de touchscreenbesturing uitstekend om jezelf even uit te dagen.

Er zijn vijf categorieën waarin je jezelf kunt testen: visie, geheugen, analyse, rekenen en inzicht. Elke categorie bevat vier minigames - in totaal twintig - die je testen. Bij elk goed antwoord verdien je punten en stijgt de moeilijkheid gestaag; bij verkeerde antwoorden gebeurt het omgekeerde. Achteraf word je beloond met een medaille, die prominent op het hoofdmenu van jouw in-gameprofiel staat. Als je elke oefening met een gouden medaille hebt afgesloten, speel je de superoefeningen vrij die allemaal op 'moeilijk' beginnen. Big Brain Academy slaagt erin om die oefeningen vlot te laten verlopen, met goede feedback en een pittig tempo waardoor je altijd tijd voor een paar oefeningen kunt vrijmaken.

Er zijn verschillende modi die meer inhouden dan de minigames één voor één spelen. Zo is er de Ghoststrijd, waarin je het tegen de vooraf opgenomen prestaties van andere spelers opneemt. Daarmee verdien je een plek op de wereldranglijst die je dagelijks moet verdedigen. Dan is er nog het examen dat je in alle categorieën toetst om je op het eind een 'breincijfer' te geven en een grafiek die je sterke en zwakke punten belicht. Professor Kwab spreekt je altijd positief toe, zodat je met een rechte rug naar zelfs je laagste scores kunt kijken. De resultaten van deze modi staan ook in het hoofdmenu, waardoor Big Brain Academy je steeds weer uitnodigt om jezelf uit te dagen en je positie op de ranglijst te waarborgen.

De oefeningen zijn ook in lokale multiplayer te spelen, tot vier spelers die elk op hun eigen gekozen moeilijkheidsgraad starten. In deze modus is snelheid troef: wie als eerste het juiste antwoord geeft, krijgt de meeste punten. Wie als eerste de kaap van honderd punten aantikt, heeft gewonnen. Wanneer een speler bijna bij de finish is, kunnen degenen met een lage score een inhaalslag maken. Het vervelende is dat deze regel keer op keer herhaald wordt, wat ten koste gaat van het tempo. Uiteindelijk is dat slechts een klein puntje van kritiek, aangezien de matches zo snel verlopen dat je elkaar al gauw urenlang uitdaagt. Big Brain Academy: Knappe Koppen is enorm verslavend.

De traditionele knoppenbesturing is wel een redelijk zwakke manier om de game te besturen, en daar lijden multiplayermatches met meer dan twee spelers het meest onder. Het is niet zozeer dat de traditionele besturing niet goed geïmplementeerd is, maar eerder dat de touchscreenbesturing veel intuïtiever aanvoelt en daardoor je reactievermogen veel hoger ligt. Getallen op een rekenmachine intypen gaat immers veel vlotter met twee vingers in plaats van met een joy-con. Twee spelers kunnen tegenover elkaar aan tafel zitten en tegelijkertijd de touchscreen gebruiken, wat uitstekend werkt. De game is dus uiteindelijk in handheldmodus het meest genietbaar.

Big Brain Academy is ook erg goed in beloningen geven. Voor het voltooien van elke oefening of modi krijg je muntjes. Per tien muntjes krijg je een willekeurig voorwerp om je persoonlijke avatar mee aan te kleden, van scifibrillen tot kattenoren, van toga's tot jurken. Voor het winnen van een Ghoststrijd krijg je ook een willekeurige begroeting, die andere spelers zien wanneer ze je uitdagen. Het geeft dezelfde voldoening als het openen van een lootbox, maar dan wel een die je op eigen kracht verdient. Er zijn gigantisch veel beloningen te ontgrendelen: tijdens mijn speelduur heb ik nog geen vijf procent vrijgespeeld. Ook op deze manier weet Big Brain Academy je constant terug te lokken voor nog een paar potjes.

Big Brain Academy: Knappe Koppen is in de kern een laagdrempelige 'brain trainer' die je aandacht blijft vasthouden dankzij de hoge snelheid van de minigames en de grote hoeveelheid beloningen. De modi blijven je uitdagen om je score te verbeteren, en de positieve toon en aandacht voor je prestaties is daarbij cruciaal. Big Brain Academy: Knappe Koppen is uiteindelijk een uitstekende game om dagelijks er even bij te pakken en jezelf net dat beetje scherper te maken.

Voor de Big Brain Academy: Knappe Koppen review speelde Sander op de Nintendo Switch. De game is vanaf 3 december exclusief op de Nintendo Switch verkrijgbaar.