Beyond Good & Evil HD

Remake op z'n best!

Of de recente stroom van herwerkte games voor deze generatie grafisch superieure consoles een teken van een creatieve stop is, of te wijten is aan het willen binnenhalen van nog wat extra centjes op de rug van een bekende naam, is me niet duidelijk. Misschien ligt aan de grondslag van deze nieuwe trend wel een compleet andere reden? Maar als we kijken naar bijvoorbeeld The Chronicles of Riddick, een game die slechts enkele jaren oud was en die vorig jaar een herwerkte versie kreeg, beginnen we ons toch vragen te stellen. Natuurlijk zien we ook graag enkele oude klassiekers opnieuw de revue passeren in een modern HD-jasje. En deze game is er ééntje van deze laatste categorie.

Het verhaal gaat van start op de planeet Hillys. Jij speelt als Jade, een jonge fotografe die samen met haar oom Pey'j, een menselijk varken, een vuurtoren/opvangcentrum voor oorlogswezen uitbaat. Het is namelijk zo dat de Hillys betrokken is in een oorlog met de DomZ, een mysterieus buitenaards ras. Om de veiligheid van haar inwoners te vrijwaren, kwam de planeet enige tijd geleden onder continue bewaking van de Alpha Sections te staan.

Dit elite eskadron van soldaten is voldoende technisch ondersteund om een antwoord te bieden op mogelijke aanvallen van de DomZ. Maar stilaan reizen stemmen dat de Alpha Sections niet zo goedhartig zijn als ze doen blijken. Deze stemmen hebben zich verenigd onder de naam IRIS, een netwerk van rebellen die op zoek gaat naar de werkelijke reden achter de aanwezigheid van de Alpha Sections. En door haar vaardigheid met een fototoestel wordt ook Jade snel gerekruteerd om mee op zoek te gaan naar de waarheid achter de bezetting.

Genoeg mysterie en intriges dus om met het plot geboeid te zijn. Maar dat is niet te enige drijfveer waarom je deze game zal blijven spelen. De personages doen iets waar heel veel moderne games vandaag de dag niet meer in slagen: menselijke emoties overbrengen en een gevoel van persoonlijke betrokkenheid creëren. Dit gebeurd niet enkel doordat de game de personages goed voorstelt, maar ook door het uitstekende stemmenwerk en de gelaatsuitdrukking van Jade en Pey'j zelf.

Zoals velen wel zullen weten kwam Beyong Good and Evil in 2003 uit op de PlayStation 2, Xbox, Gamecube en PC. Nu heeft de game voor deze re-release een grafische opknapbeurt gekregen, waardoor de al eerder excellent uitgewerkte gelaatsuitdrukkingen des te beter overkomen. Vreest Jade dat er iets ergs gaat gebeuren, dan wordt dit naar de spelers overgebracht door een piekerende blik, waar andere games hun personage deze boodschap gewoon zouden zeggen.

Het gameplayluik van de game bestaat uit twee grote brokken, aangevuld met enkele kleine minigames. Het gros van de game zul je al puzzelend doorbrengen. Enkele missie vereist een zeker puzzelinzicht, aangevuld met kalmere stealth-elementen. Aangezien Jade niet echt tot de tanden gewapend is, moet ze dus vertrouwen op haar vaardigheid om ongezien langs de vijand te glippen. Deze momenten creëren verschillende spannende sequenties waarbij je in de schaduw zit te wachten totdat een bewaker langs je positie voorbijloopt om zo je weg verder te kunnen zetten. Misluk je in je ongeziene opzet, dan komt het vechtsysteem in actie. Iets minder bevredigend dan de stealth, maar het vechtsysteem voldoet wel op technisch niveau. Dit hele systeem wordt gedragen door één knop om aan te vallen en één knop om een aanval te ontwijken. Niet echt diepgaand, maar wel adequaat.

Vervolgens krijg je in het begin van de game, als journaliste, ook de opdracht om een register op te stellen van alle diersoorten op Hillys. Deze kleine fotograafminigame is enorm engagerend, omdat je ook het nemen van deze kiekjes beloond wordt met voorwerpen die je vervolgens kunt gebruiken om een ander essentieel element in de game te upgraden, namelijk je Hoovercraft. Met dit transportmiddel gaan Jade en Pey'j op verkenning in Hillys. Wat in het begin eerder te vergelijken valt met een varend stuk schroot, zal je na verloop van tijd kunt uitbouwen tot een heuse racemachine, waarmee je vervolgens kunt deelnemen aan races en achtervolgingsmissies. .

Ook nieuw aan de herwerkte High Definition versie is de aanvulling van Achievements en Trophies. Deze zitten natuurlijk standaard in iedere game die vandaag de dag op de markt komt. Deze voegen niet echt iets speciaals toe aan de hele game. Enkel als extern beloningssysteem.

Nu is de vraag: Is deze game de aankoop waard? Kort antwoord: Ja. Lang antwoord: Als je het origineel gekocht hebt en het avontuur nogmaals wil beleven, dan kunnen wij steevast deze herwerkte versie aanraden. Maar verwacht geen revolutie, dit is wel degelijk dezelfde game als toen hij in 2003 uitkwam. Een aanrader voor de mensen die hem eerder gemist hebben, en tevens ook voor de mensen die voorbereid willen zijn voor het mogelijke vervolg dat op komst is.

9 / 10

Beyond Good & Evil HD

PS3, Xbox 360