Beaterator

Geen spel, maar een applicatie voor je PSP.

Hier bij Eurogamer draait alles rond videospellen, zoals de naam van de website al lichtelijk verklapt. Dat wilt echter niet zeggen dat er op onze redactie geen ander onderwerpen ter sprake komen. Ook films, boeken en natuurlijk muziek spelen een grote rol in ons dagelijks leven. Tegenwoordig vermengen al die interesses zich steeds vaker met elkaar en krijgen we te maken met enkele verrassende kruigbestuivingen. Zo ging het ook met Beatarator, een music creating application waarmee ontwikkelaar Rockstar vooral muziekale creativelingen tracht aan te spreken.

Beaterator heeft een lange weg moeten afleggen alvorens het uiteindelijk een titel voor de PlayStation Portable is geworden. In 2005 lanceerde Rockstar op haar website een gelijknamig programma waarmee bezoekers op een eenvoudige manier muziek konden maken. Je kreeg enkele loops en geluiden ter beschikking die je volledig naar je eigen smaak mocht combineren, maar daar stopte het experiment dan ook ongeveer. De applicatie bleek erg populair, en ook enkele grote namen binnen het muziekwereldje kwamen in aanraking met Beaterator. Uiteindelijk kwam het zelfs zover dat Timbaland, een ondertussen legendarische producer, en Rockstar besloten om het simpele programma uit te bouwen tot een volwaardige applicatie voor de PSP.

Merk op dat we Beaterator tot nu toe nog geen enkele keer beschreven hebben als een videogame. Dat is een erg bewuste keuze gezien we simpelweg niet kunnen spreken van een spel. Beaterator bevat geen verhaallijn, terwijl ook alle mogelijkheden meteen vanaf het begin vrijgegeven worden. Er zijn geen scores te behalen, en er is geen multiplayer te bespeuren. Neen, we hebben hier niet te maken met een spel, maar met een muziekprogramma dat 'toevallig' enkel te gebruiken is wanneer je een PSP in huis hebt. Dat wilt ook meteen zeggen dat Beaterator geen spek voor je bek is mocht je helemaal niets hebben met muziek. Doen klanken en ritmes – op eender welke manier - je wel wat, lees dan gerust verder.

Beaterator geeft je de toegang tot een uitgebreide muziekstudio waarbinnen je jezelf muzikaal helemaal kunt laten gaan, en dat op drie verschillende niveaus. Allereerst is er 'Live Play', wat een soort van DJ-tool voor beginners is. Je krijgt een hele hoop aan reeds gecomponeerde loops, tunes, ritmes en geluiden op je bord die jij volledig zelf door elkaar mag gooien. Dat doe je aan de hand van acht afzonderlijke 'tracks'. Een track is een muziekspoor dat een bepaald geluid bevat. Zo is er bijvoorbeeld een track waarop de drums thuishoren, terwijl ook de vocals en het ritme ondergebracht worden onder hun eigen track.

In Live Play laad je telkens een vooropgestelde verzameling aan geluiden die zonder twijfel bij elkaar passen in de acht tracks. Bekijk het als het opsplitsen van een bestaand nummer in acht delen, die je vervolgens afzonderlijk op een tafel legt en elk apart kunt afspelen. Vervolgens is het aan jou om het nummer van de grond af op te bouwen op de manier die je zelf wilt. Laat je eerst een piano spelen om vervolgens keihard de drums toe te voegen, of verzorg je de inleiding door een zachte harp te laten horen? Je bent volledig vrij om combinaties te maken, en het leuke aan Live Play is dat er altijd wel een aanvaardbaar resultaat tevoorschijnt komt omdat je eigenlijk reeds bestaande arrangementen aan het heropbouwen bent.

De lijst aan geluiden is te danken aan de samenwerking met Timbaland die zijn persoonlijke collectie aan tunes beschikbaar maakt in Beaterator. Van rock tot pop tot Britse undergroud, zowat alle genres die momenteel populair zijn zijn op de een of andere manier wel aanwezig in Beaterator. Gewoon een bepaald genre uploaden naar de tracks in Live Play, en je bent vertrokken om een leuk deuntje samen te stellen nadat je op enkele knoppen hebt gedrukt. De software gaat zelfs voor je berekenen wanneer de door jou geselecteerde basslijn het best in het nummer verschijnt, dus ook daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Beaterator

iOS, PSP