Battlefleet Gothic: Armada review - In the Emperor's name, let none survive!

In the Emperor's name, let none survive!

De kleinschalige gevechten staan een epische oorlog in de weg, maar je strijd om de Gothic sector biedt genoeg indrukwekkende inhoud.

Oorlog staat centraal in het Warhammer 40K-universum. Het Imperium of Man wordt constant bedreigd door mutants, heretics en smerige xenos. Dat is in Battlefleet Gothic: Armada niet anders. De game is gebaseerd op tabletop variant Battlefleet Gothic van Games Workshop. In beide versies is het de bedoeling om met brute kracht de heerschappij van het Imperium in de Gothic sector te verzekeren.

In de campaign neem je de rol van admiraal Spire aan. Het verhaal wordt middels statische plaatjes verteld. Dat klinkt beperkt, maar dankzij de sfeervolle handgetekende stijl en het uitstekende stemmenwerk overtuigt het wel. Ook de epische muziek en geluidseffecten zijn van hoge kwaliteit en versterken daardoor je inlevingsvermogen. Daarnaast is er veel oog voor detail in de presentatie. De verschillende schepen in je vloot zijn indrukwekkend vormgegeven en kaarten waarop je speelt, zitten vol details. Asteroïden en wrakken blokkeren je weg en op de achtergrond zie je sterren, nevels, gaswolken en planeten.

Cover image for YouTube videoBattlefleet Gothic: Armada - Launch Trailer

Het proloog dient gelijk als tutorial en maakt je spelenderwijs bekend met de vele mogelijkheden om je vloot uit te bouwen. Voordat een missie begint, selecteer je eerst de schepen die je mee wilt nemen. Ieder schip kost een bepaald aantal punten en je bent gelimiteerd in hoeveel punten je in totaal kunt gebruiken. Dit systeem is een-op-een uit de tabletop versie overgenomen. Met iedere missie verdien je Renown. Hiermee kun je nieuwe schepen aankopen of bestaande schepen verbeteren. Zo kun je nieuwe wapens toevoegen of de motoren opvoeren zodat je schepen sneller gaan. Ook is het mogelijk om je bemanning in level te laten stijgen waardoor je schip beter gaat presteren.

Je speelt op een plat raster met een 3D-achtergrond. Missies variëren van een specifiek doelwit uitschakelen tot belangrijke informatie stelen of zelfs planeten tegen invasies beschermen. Je kunt je schepen groeperen of individueel besturen. Hierbij moet je wel goed opletten dat je ze niet tegen elkaar laat botsen. Het is natuurlijk ook mogelijk om tegenstanders met opzet te rammen. In het heetst van de strijd kan het allemaal nogal chaotisch worden. Dat is op te vangen door de game te pauzeren. Alles gaat dan in slow-motion verder waardoor je meer tijd hebt om je volgende zet te plannen. Lijkt de strijd verloren? Dan kies je beter het hazenpad door je warp drive te activeren en het gevecht vroegtijdig te verlaten. Schepen zijn duur, dus je kunt beter zuinig zijn.

Door alle hectiek komt in het begin erg veel op je af. Vaak is het niet duidelijk hoe je een missie tot een succesvol einde kunt brengen. Daardoor herlaad je regelmatig om zo nieuwe tactieken te bedenken. Doordat de game al een tijd in bèta verkeerde, is er inmiddels een behulpzame community ontstaan die je met raad en daad bijstaat. Maar zelf de juiste tactiek uitdokteren die naar de overwinning leidt, geeft de meeste voldoening. Het is ook mogelijk om ondanks dat je verloren hebt door te spelen. Maar daardoor verlies je steeds meer planeten wat weer nadelige gevolgen met zich meebrengt. Hoe meer je verliest, hoe sterker de vijand wordt. In tegenstelling tot meeste RTS-games is je doel niet veroveren, maar behouden. Je staat dus van begin tot eind continu onder druk.

Dat zorgt voor een heel andere dynamiek tijdens het spelen. Doordat er veel vanaf hangt, zijn matches een stuk spannender. Daarnaast zijn de missies kort en krachtig. Meestal ben je tussen de vijf à tien minuten klaar. Mocht je falen, krijg je regelmatig een uitbrander van je leidinggevende. De game dwingt je op die manier beter te worden. Je wilt de Emperor immers niet teleurstellen. Die intensiteit eindigt vaak ik een kat-en-muisspelletje waarbij je op het einde nog net een vluchtend schip weet te vernietigen. Of waarbij je juist zelf met de hakken over de sloot de buit weet binnen te halen.

Cover image for YouTube videoBattlefleet Gothic: Armada - Overview Trailer

Die opzet leent zich uitstekend voor de multiplayer waarbij je tegen menselijke tegenstanders speelt en ook met andere rassen aan de slag kunt. Via 'skirmishes' kun je je eigen generaal uitbouwen zonder een campaign te volgen. Het maakt van Battlefleet Gothic: Armada een ideale game om tussendoor een paar matches tegen vrienden of onbekenden te spelen. Maar die korte missies met vaak een variatie van dezelfde opzet ondermijnen wel de campaign. Het resulteert niet in de epische, grootschalige oorlog die je zou verwachten. In plaats daarvan voer je kleinschalige gevechten die snel weer over zijn. Daardoor wordt het geheel al vrij vroeg in de campaign eentonig en ontbreekt het niet alleen aan schaal, maar ook aan een gevoel van progressie. Verder staat de balans nog niet op punt. Vooral de Orks zijn op dit moment simpelweg te sterk.

De balans is op dit moment dus nog zoek en ook de campaign laat steken vallen, maar het verhaal en de uitwerking ervan houden je toch betrokken. De multiplayer is erg vermakelijk en alleen dat onderdeel is al de moeite waard. Het maakt van Battlefleet Gothic: Armada een van de betere Warhammer 40K-games. For the Emperor!

Battlefleet Gothic: Armada is nu verkrijgbaar voor de pc.