Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Battlefield: Bad Company 2

Je bent nooit veilig op het slagveld.

Wat is er leuker dan na een zware dag op het werk of in het klaslokaal een spel op te starten waarin je letterlijk alles wat je tegenkomt stuk kunt maken? En dat dan nog eens in een omgeving waarin een heleboel andere spelers van vlees en bloed hetzelfde doel voor ogen hebben? Maak kennis met Battlefield: Bad Company 2, de allernieuwste game van ontwikkelaar DICE waarop niemand echt lijkt te wachten, al zou dat wel eens een grote fout kunnen zijn mocht je een voorliefde hebben voor oerdegelijke first person shooters.

Bad Company 2 lijkt zijn voorganger op alle vlak te gaan verbeteren. Het verkoopsargument dat men bij het origineel uitspeelde was dat de hele spelomgeving stuk kon gaan. DICE verkocht geen leugens en we zagen daadwerkelijk volledige huizen instorten tijdens een speelsessie Bad Company. Het interessante aan de destructie is dat het ook een voelbare invloed heeft op de gameplay van het spel. Zo zou het best kunnen dat je de perfecte dekking hebt gevonden achter een muurtje, maar dat een vijandige tank je spot en met een welgemikt schot zorgt voor een regen aan bakstenen en cement...en een kogel door je hoofd!

Dit alles keert in volle glorie terug in Battlefield: Bad Company 2 en natuurlijk heeft men bij DICE in de tussentijd liggen sleutelen aan de technologie die de destructie regelt. Huizen storten nog realistischer in en het kapot knallen van allerlei structuren kan nu nog preciezer. Zo liet men ons zien hoe een sluipschutter een piepklein gaatje in een muur maakte om op die manier ongemerkt tewerk te gaan…totdat de volledige verdieping waarop hij zich bevond naar onderen donderde door het schot van een bazooka. Je bent nooit helemaal veilig in Bad Company, en dat maakt de actie net zo bloedstollend. Campers, beware!

Deeltje twee probeert zijn voorganger vooral te overtreffen op het gebied van schaal. De multiplayer gevechten die je speelt vinden nagenoeg altijd plaats in immense omgevingen waarin kleinere stressgebieden liggen. De gamemode Rush lijkt momenteel het best gebruik te maken van deze sandbox-opzet. Hier is het namelijk de bedoeling dat je samen met je teamgenoten objectieven gaat behalen, gaande van het veroveren van een dorp tot het opblazen van een specifiek doelwit. Telkens je het vooropgestelde aantal objectieven tot een goed einde brengt, gaat er een nieuw gedeelte van het speelveld open waarin weer nieuwe missies op je wachten. Uiteindelijk heb je te maken met een immens level waarin het onmogelijk zou zijn om alles te voet af te leggen.

En dat moet ook helemaal niet gezien DICE doorheen de jaren heel wat ervaring heeft opgedaan met het ontwerpen van voertuigen. In totaal zullen er vijftien verschillende soorten transportmogelijkheden op je wachten, gaande van snelle quads tot trage maar dodelijke tanks. Het leuke aan al deze voertuigen is dat ze elk hun eigen voordelen en nadelen hebben. Zo kan een Blackhawk-helikopter vier personen tegelijk vervoeren, waarbij twee spelers ook nog eens aan de slag kunnen gaan met een duo aan gatling guns die aan boord te vinden zijn. Het nadeel is dat een helikopter met één kanonskogel uit de lucht gehaald kan worden en niet bepaald onopvallend is gezien het ding rondvliegt.

Reacties