Battlefield 1 review - Indrukwekkend knalfestijn van een verschrikkelijke oorlog

Indrukwekkend knalfestijn van verschrikkelijke oorlog.

Hoewel de singleplayer niet boven de middelmaat uitsteekt, biedt de multiplayer wel de epische veldslagen die de serie hebben grootgemaakt.

Bajonetten, zeppelins, mosterdgas... Na meer dan tien jaar moderne oorlogsvoering keert de Battlefield-reeks terug naar het verleden. Ontwikkelaar DICE stuurt je namelijk naar de digitale loopgraven van de Eerste Wereldoorlog - de bakermat van totale oorlogsvoering. Battlefield 1 biedt een compleet andere setting waarin hittezoekende raketten en optische infraroodviziers nog verre toekomstmuziek zijn. Oorlogsveteranen kunnen echter rustig ademhalen, want de kern van de serie blijft ongewijzigd.

Bij de eerste stappen op het strijdtoneel staat namelijk één ding fier overeind: de grootse veldslagen. Manschappen sprinten tussen de mortierinslagen en kogelregen van gebouw naar gebouw. Niet dat je daar veilig bent, want letterlijk elke baksteen wordt aan diggelen geschoten. Verderop knallen denderende tanks op alles met een hartslag. Of zonder, zolang het maar kapot kan. In de lucht maken gevechtsvliegtuigen dan weer elkaar en de grondtroepen het leven zuur. En voor je het weet, zijn na twintig minuten de talloze littekens van bikkelharde strijd in het landschap zichtbaar. Aan hectische, grootschalige gevechten dan ook geen gebrek in Battlefield 1.

De nieuwe setting biedt daarnaast nieuwe kansen om totale oorlogsvoering achter je pc of console te ervaren. Denk daarbij aan een welgemikte gifgasgranaat door het zolderraam waardoor een vijandelijke sniper in blinde paniek zijn gasmasker opzet. Om hem vervolgens met een oerkreet aan je bajonet te rijgen. Of te paard door een vijandelijke basiskamp galopperen, terwijl je onoplettende tegenstanders met je zwaaiende sabel laat kennismaken. Man-tegen-mangevechten zijn terug van weggeweest. DICE respecteert niet alleen de technologieën en gevechtstactieken van een eeuw geleden, maar vervlecht die naadloos in de authentieke gameplay die je van de serie gewend bent.

De Zweedse ontwikkelaar zet op overtuigende wijze de grimmigheid van de Eerste Wereldoorlog neer. Dat is mede te danken aan de indrukwekkende graphics. Terwijl modder op realistische wijze van de rupsbanden spat, markeren grote rookwolken van brandende slagschepen aan de horizon gevechten elders in de streek. Vooral een neerstortende zeppelin is een ijzingwekkend schouwspel, dat je soms even doet vergeten dat je midden in het slagveld staat. Dichtbij. Veraf. Alles is met bijzonder veel oog voor detail vormgegeven.

De dynamische weersomstandigheden verdienen ook een eervolle vermelding. De tyfoon die regelmatig door Battlefield 4 heen raasde, is slechts een voorproefje. In Battlefield 1 kan het namelijk elke kant op. Zo sta je op het ene moment bij zonsondergang de Adriatische kust te bewonderen. Niet veel later hangt er een deken van mist over het landschap. Vliegtuigen die eerst superioriteit hadden afgedwongen, zoeken nu tevergeefs naar gemakkelijke doelwitten. Zon, regen, zandstormen, nevel... Het draagt allemaal aanzienlijk bij aan de sfeer van de maps.

Die maps zijn niet alleen overtuigend weergegeven, maar bieden ook veel variatie. De bouwvallige steegjes in de Franse stad Amiens of loopgraven in de dichtbegroeide bossen van Argonne zorgen voor een claustrofobisch gevoel. De groene Italiaanse Alpen en open zandvlaktes van de Sinaïwoestijn bieden daarentegen weer meer vrijheid om grote afstanden af te leggen. In de multiplayer komen in de eerste soort maps vooral Assaults en Medics aan hun trekken, terwijl de andere mappen vooral voor Scouts een natte droom zijn. Niet elke map valt uiteindelijk bij iedereen in de smaak, maar er is voor ieder wat wils.

De multiplayer kent naast de traditionele Conquest, Domination, Team Deathmatch en Rush twee nieuwe modi. War Pigeons is een variant op Capture The Flag en biedt vooral chaos en hectiek. Operations is echter de multiplayermodus die de meeste aandacht trekt. Het is een uitgebreide versie van Rush die vooral in de historische setting goed tot zijn recht komt. Twee teams staan lijnrecht tegenover elkaar en vechten linie voor linie. Gevechten schuiven zo steeds geleidelijk op. De kracht daarbij is dat je geen losse gevechten speelt, maar een militaire operatie. Operations past dan ook uitstekend in de tijdsgeest van de Eerste Wereldoorlog.

Hoewel de singleplayer altijd tweede viool in de Battlefield-serie speelt, heeft DICE veel aandacht aan de campaign besteed. Daarin kruip je in de huid van verschillende fictieve personages, met ieder een persoonlijk verhaal. Zo speel je onder meer als een Britse tankbestuurder aan de frontlinie of een bedoeïenenstrijder in het leger van Lawrence of Arabia. Uiteindelijk zijn er een zestal mini-campaigns die ondanks de geromantiseerde verhalen wel een globaal inzicht geven in enkele belangrijke veldslagen van The Great War.

Het is een dappere maar vergeefse poging de singleplayer op gelijke hoogte met de multiplayer te brengen. Dat ligt zeker niet aan de meeslepende soundtrack, sfeervolle tussenfilmpjes en spectaculaire gevechtssituaties waarin je belandt. Het is namelijk de gameplay die in de campaign tekortschiet. Zelfs op Hard zijn vijanden niet al te snugger en zodanig gescript dat gevechten al snel erg voorspelbaar worden. Ook duiken hier en daar glitches op. Denk aan een vijandelijke tank die buiten je bereik in een greppel vastzit, met als gevolg je de missie niet kunt afmaken. De campaign voelt ondanks de goede bedoelingen al snel als een tutorial aan voor wie het meedogenloze multiplayergeweld nog te vroeg komt.

Hoewel de campaign van middelmatig niveau is, steekt de multiplayer er wel met kop en schouders bovenuit. Ontwikkelaar DICE zet op overtuigende wijze de rauwe realiteit van de Eerste Wereldoorlog neer, zonder daarbij aan het typische Battlefield-gevoel in te boeten. Want of je nu gewapend met een MP 18-machinegeweer in de loopgraven ligt, met een Mark 1-tank de omgeving in een maanlandschap verandert of met een Fokker Dr.1 in de lucht de stuntpiloot uithangt, Battlefield 1 biedt nog steeds de heerlijke epische gevechten die de serie hebben grootgemaakt.

p>Battlefield 1 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Meer over de game weten? Lees dan ons uitgebreid overzicht van alle Battlefield 1 informatie of bekijk de 5 dingen die je zeker over Battlefield 1 moet weten.