Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Battlefield 1 kijkt verder dan Europa

Te paard het strijdveld op.

Terwijl de Call of Duty-serie verder het pad van de verre toekomst bewandelt, duikt EA DICE de geschiedenisboeken in. Battlefield 1 speelt zich af in een tijdsperiode die tot de dag van vandaag als een van de bloederigste bladzijdes uit onze geschiedenis omschreven wordt: de Eerste Wereldoorlog. Tevens een passage van ons verleden waarvan de algemene kennis vaak tekortschiet.

Wie aan de Eerste Wereldoorlog denkt, ziet waarschijnlijk loopgraven voor zich of denkt aan een schoolexcursie naar Ieper terug. Het bloederige conflict speelde zich echter ook ver buiten onze Europese landsgrenzen af. De nieuwe map Sinai Desert die tijdens een demosessie op Gamescom speelbaar is, toont een van die locaties.

Het roept een compleet ander beeld op dan de eerder getoonde multiplayer-maps. Geen kapotgeschoten Europese huisbouw tegen een grauwe achtergrond, maar de brandende zon in de rug en uitgestrekte zandvlaktes. Het Sinai Peninsula in Egypte biedt plaats aan torenhoge rotswanden, de smalle straatjes van Bir el Mazar en dorre lapjes groen. Tussen de zandduinen loopt een kilometers lang treinspoor dat het nieuwe Behemoth-voertuig vervoert: een gigantische bepantserde trein.

Die imposante voertuigcategorie wordt voor het eerst in de serie geïntroduceerd en moet het verliezende team een extra kans op een comeback geven. Net als de eerder getoonde zeppelin op de St. Quentin Scar-map, biedt de trein aan meerdere spelers plaats en beschikt het over diverse wapens zoals geschuttorens en kanonnen. De machinist kan de trein vrij over het spoor bewegen, maar het wordt tijdens de presentatie duidelijk dat het bepantserde gevaarte voornamelijk geschikt is om dichtbij de objective te parkeren. Zo kan het door een eindeloos gebulder van kanonnen de vijand vrijwel onmogelijk maken om in de buurt te komen.

Tijdens de klassieke Rush-modus is de stalen gigant echter nergens te bekennen. Met slechts 24 spelers speelt de strijd zich op een wat kleiner toneel af. Dat staat in schril contrast met het 64 spelers tellende grote broertje Conquest, waarin de Behemoths wel een rol spelen. De Britten kruizen de bajonetten met het Ottomaanse Rijk in een gevecht om de bezetting van telegraafpalen. Het aanvallende team moet die palen met explosieven onschadelijk maken om het verdedigende team ervan te weerhouden artillerieaanvallen in te roepen. De tegenstander moet deze aanslagen verijdelen en de aanstormende vijand met artillerievuur uit de buurt houden.

Zonder kapotgeschoten huizen om achter te schuilen, speelt het conflict zich geheel anders af dan op de St. Quentin Scar-map. Je begeeft je veelal in open gebieden en bent een gemakkelijk doelwit voor vijandelijke sluipschutters. De verschillende voertuigen nemen bijgevolg een andere rol in naast alleen het aanvallende element. Ze zijn namelijk uitermate geschikt om grote afstanden redelijk veilig te overbruggen en dichterbij de objective te komen. Te voet ben je afhankelijk van enkele rotspartijen om je even achter te verschuilen om daarna na een kort schietgebedje snel door te sprinten.

Het strijdveld huist dan ook veelal chaos en soldaten die hun snelle dood tegemoet rennen - een uitermate passend tafereel gezien het Eerste Wereldoorlog-thema. Opvallend is dat niet de overweldigende kracht van tanks de meeste paniek zaait, maar een enkele strijder te paard. Als een genadeloze ruiter van de Apocalyps sabelt hij in hoog tempo een complete rij soldaten neer. In razende vaart duikt hij achteraan op en stuift in galop zand in je mond terwijl je het laatste zuchtje adem uitblaast. Het is voornamelijk de combinatie van snelheid en wendbaarheid waardoor hij momenteel een imposante tegenstander is.

Tegenover een explosief schot van een tank biedt hij echter geen weerstand, hoewel het paard wonderbaarlijk genoeg overeind blijft staan. Het uit de kluiten gewassen stalen ros wordt in de duinen geparkeerd en door een variant van vlees en bloed vervangen. Te paard wordt je wapen automatisch een karabijn, dus galopperen met een machinegeweer is niet mogelijk. Dat blijkt een verstandige keuze, want het is al een hele taak om slechts één schot te lossen, laat staan een heel magazijn te legen. Het belooft een stevige leercurve vooraleer de Calvary-klasse effectief op het strijdtoneel inzetbaar is.

De verandering qua setting lijkt in eerste instantie niet meer dan een likje verf, maar dat betekent niet dat Battlefield 1 van gemakzucht beticht kan worden. Het nieuwste deel in de reeks poogt namelijk vernieuwing te bieden. Zo moeten bijvoorbeeld de geïntroduceerde Behemoths en de Calvary-klasse de vertrouwde tactiek flink opschudden. Er heerst echter nog onzekerheid of EA DICE daadwerkelijk het thema van de Eerste Wereldoorlog op een intrigerende manier kan overbrengen. Het feit dat de studio buiten de westerse landsgrenzen kijkt, biedt echter al hoop.

Meer over de game weten? Raadpleeg dan ons uitgebreid overzicht van alle Battlefield 1 info die je moet weten.

Over de auteur

Lenne Kuin

Redacteur

Rolt nog met regelmaat diverse huis- en tuinartikelen in Katamari Damacy op. Verliest zich echter ook met gemak in role-playing games en point-and-click adventures.

Reacties

More Previews

Meest recente artikelen