Batman: Arkham VR review - WayneTech demo

WayneTech demo.

De interessante en mysterieuze moordzaak, sfeervolle spelwereld en aangename VR-ervaring maken de korte speelduur ruimschoots goed.

Na Batman: Arkham Knight zegt Rocksteady Studios met de Dark Knight klaar te zijn. Toch slaat het virtual reality-virus toe, en de ontwikkelaar maakt snel een werkend concept: een plaats delict waar je met Batmans gadgets naar sporen zoekt. Rocksteady Studios hoopt VR, Batman en gameplay via forensisch onderzoek succesvol te combineren. In tegenstelling tot voorgaande games focust Batman: Arkham VR zich enkel op een mysterieuze moordzaak, en jij bent The World's Greatest Detective die het raadsel te lijf gaat.

Je begint de game in het donkere, verlaten steegje dat later de naam Crime Alley krijgt. Een jonge Bruce Wayne verliest zijn ouders tijdens een overval. Hoewel die scène bekende kost is, heb je met virtual reality een compleet andere ervaring. Jij staat daar immers als een jong, klein kind in de enge grotemensenwereld. Je ouders torenen boven je uit, en zodra hun moordenaar dicht bij jou komt, is je eerste instinct om je hoofd naar achteren te bewegen. Direct zuigt de VR-bril je in de game. Dankzij de PlayStation VR beleef je de geboorte van The Dark Knight als nooit tevoren.

Als volwassen Bruce in Wayne Manor beschik je over bewegingsvrijheid en interactie met de wereld om je heen. Butler Alfred vertelt je wat de aandacht van Batman vereist, dus is het tijd om je uitrusting aan te trekken. Zodra je dat hebt gedaan, kijk je in de spiegel. In je reflectie kijkt Batman terug, en zijn hoofdbewegingen zijn de jouwe. Ook daar bieden de VR-bril en het eerstepersoonsperspectief toegevoegde waarde door je compleet in de spelwereld onder te dompelen. Jij bent verdorie Batman!

In de Batcave ontrafelt het mysterie zich. Ook voor jou, want je weet niet precies welke misdaad heeft plaatsgevonden. Daarom kies je een van Batmans vele beschikbare gadgets uit en zoek je naar nuttige informatie. Zo luister je radioberichten van de politie af, gebruik je de GPS om mensen op te sporen, lees je dossiers, analyseer je bloedmonsters en luister je naar Alfreds adviezen.

Zonder problemen gebruik je de aanwezige apparatuur want door naar een object te kijken, kun je het gebruiken. Rocksteady heeft goed over de plaatsing van objecten nagedacht. Zelden kies je namelijk een voorwerp uit dat je niet voor ogen had. Ook in menu's ga je door opties heen door je hoofd te bewegen. Daar werkt het minstens even simpel. De interactie met de spelwereld verloopt dus ontzettend soepel. Op geen enkel moment zit technologie je ervaring in de weg.

Al snel heb je een spoor om te volgen. Met de Batmobile of Batwing snel je naar de volgende locatie. Vanuit Wayne Manor bezoek je nog een handjevol herkenbare locaties met bekende gezichten. Je ontmoet zowel vriend als vijand. Ook gebruik je je gadgets om data van lijken in het mortuarium te verzamelen en de geheimzinnige zaak verder uit te pluizen.

Een van de weinige keren dat je je Batsuit ziet

Tijdens het volgen van sporen krijgt de game al snel een duistere, macabere sfeer. De wereld van Batman is een angstaanjagende plek en dat je de game vanuit een eerstepersoonsperspectief ervaart, doet daar een schepje bovenop. De ontrafeling en conclusie van het mysterie hebben daarom een nog sterkere impact.

Naast Batmans gadgets die het verhaal voortstuwen, bevat de Batcave andere activiteiten. Zo heb je toegang tot een minigame waarin je Batarangs op doelwitten afvuurt, lees je biografieën van Batmans vrienden en vijanden, en bekijk je voertuigen zoals de Batmobile van dichtbij. Dat weet een paar minuten te amuseren maar biedt verder niet genoeg om lang bij stil te staan en leidt je af van waar deze game echt om draait: het verhaal.

Nadat je de game hebt uitgespeeld, kun je op zoek naar de bekende Riddler Trophies. Die collectibles vormen een goede reden om nogmaals door de spelwereld te lopen en aandachtiger om je heen te kijken. In het hoofdmenu zie je op welke locaties nog geheimen te vinden zijn. Dat maakt het zoeken erg gebruiksvriendelijk. Door de Trophies pas na het uitspelen aan te bieden, houdt Rocksteady bovendien de vaart in je eerste playthrough. Omdat je na één tot anderhalf uur het mysterie ontrafeld hebt, hoef je niet lang te wachten om de collectibles op te sporen en net dat extra beetje spelplezier uit de game te halen.

Analyseer gevechten die je kameraden hebben gevochten

Tijdens het spelen ervaar je nauwelijks tot geen misselijkheid. Horizontale beweging komt namelijk niet voor. Je schiet je Grappling Hook naar de locatie waar je heen wilt, en de game teleporteert je daarnaartoe. Het visueel weergeven van de overbrugging wordt je hersenen bespaard. Daarmee omzeilt Rocksteady Studios het gevoel van misselijkheid, zelfs bij gebruikers die niet aan VR gewend zijn. Verticale beweging in liften worden wel getoond maar wekken geen misselijkheid op. Op geen enkel moment krijg je dus het gevoel dat je door ongemak moet stoppen.

Rocksteady Studios is in zijn opzet geslaagd. Batman: Arkham VR schotelt een spannende zaak voor die van begin tot einde boeit. Het detectivewerk is een frisse toevoeging aan de reeks. Net als in de eerdere Arkham-games heeft de ontwikkelaar een sfeervolle spelwereld neergezet waar je dankzij de PlayStation VR nog sterker in opgaat. De speelduur lijkt op het eerste gezicht kort, maar zo ervaar je dat absoluut niet. Je blijft aan de VR-bril gekluisterd omdat het verhaal zijn vaart en impact behoudt. Met de Riddler Trophies en optionele activiteiten in de Batcave houd je je cape nog enkele uren langer om, en dat zonder enig gevoel van misselijkheid. Batman: Arkham VR is een van de spannendste en fijnste ervaringen die de PlayStation VR momenteel te bieden heeft.

Batman: Arkham VR is nu voor de PlayStation VR beschikbaar.