Back to the Future Episode 4: Double Visions

Als de dag van toen.

En hier zij we terug met alweer het vierde en voorlaatste deel uit ontwikkelaar Telltale hun Back to the Future gamereeks. Ook deze keer wordt het erg moeilijk om geen elementen van het plot te verklappen. Meer zelfs, ik ga heel erg selectief moeten zijn over het doen en laten van onze protagonist Marty McFly in het voorlaatste deel van zijn, en ons, avontuur.

Hier zijn we weer met een kort stukje beklag over het nadeel van het reviewen van episodische games. Na de afgelopen vijf maanden zal elke gamer die inschakelt nadat het laatste deel verschenen is, zich enkel interesseren in een mening die het volledige spel behelst. En zo zullen we ook pas tijdens het laatste deel, als het verhaal volledig afgerond is, een mening kunnen vormen of het totaalpakket nu echt wel de moeite waard was. Hoe goed de eerste vier episodes ook waren, een anticlimax kan een enorm wrange smaak achterlaten bij zowel spelers als fans.

Maar zover is het nog niet. Laten we nog even kijken hoe de zaken er nu voor staan. De eerste drie delen werden positief onthaald en ik verklap jullie nu al dat dat ook voor deel vier het geval zal zijn. Mits enkele toch wel belangrijke opmerkingen.

"Hoe goed de eerste vier episodes ook waren, een anticlimax kan een enorm wrange smaak achterlaten bij zowel spelers als fans......"

Marty zit in het begin van deze episode nog steeds vast in de jaren '80 waar er een soort totalitair Big Brother regime heerst. Allemaal te danken aan zijn vorige avontuur in episode drie. Hij moet ontsnappen uit een penitentiaire instelling en dat is dan ook onmiddellijk de eerste puzzel. Na nog enkele omwegen en opdrachten, kom je uiteindelijk opnieuw terecht in 1930 om de foute bemoeienissen die je begaan hebt terug recht te zetten.

Je krijgt deze keer gelukkig een ander stuk van Hill Valley anno 1930 te zien. En er zal ook wat meer op verplaatsing gepuzzeld moeten worden dan tijdens vorige episodes. Er zijn dus verschillende multi-locatie puzzels en ook de items dienen vaker gebruikt te worden dan in vorige episodes. Hoewel de oplossingen van de meeste puzzels nog steeds behoorlijk voor de hand liggen, is hier het niveau en het aantal toch wat opgedreven. Iets wat we alleen maar kunnen aanmoedigen.

Naast de puzzels zijn we ook na de vierde episode nog steeds lyrisch over de prachtige opgewekte en vooral authentieke Back to the Future-sfeer. De vertrouwde filmmuziek wordt telkens op het juiste moment gespeeld. Deze keer kreeg Doc Emmett Brown een iets belangrijkere rol in het verhaal, waardoor we ook een stuk meer konden genieten van het stemmenwerk van Christopher Lloyd.

Nu waren er toch ook nog enkele opmerkingen die ik niet wil, kan en mag laten liggen. We zijn ondertussen al vier episodes ver, maar nog steeds komen we dezelfde fouten tegen. Het gaat hier om kleinere problemen en geflikker van het beeld tijdens het spel. Ook het geluid liet ons op bepaalde momenten volledig in de steek, waardoor dikwijls een stevig stuk dialoog verloren ging. Ook het dialoog systeem heeft mij op bepaalde momenten verplicht om gerichte vragen te stellen zonder dat ik de mogelijkheid had om het gesprek te verlaten. Maar nog erger is dat op een bepaald moment gedurende een kort ogenblik een volledig personage verdween. Dat zijn fouten die toch niet meer zouden mogen voorkomen denken wij dan.

De trailer voor de vierde episode van Back to the Future: The Game.

Anderzijds heeft men voor deze episode minder tijd gekregen om kleine fouten en bugs te testen en te elimineren. We merkten op dat elke episode telkens later in de maand op de fans werd losgelaten. Voor de derde episode was dat al in de laatste dagen die maart rijk was. En ook deel vier zag pas de voorlaatste dag van april het levenslicht. Of dat een vergevingsfactor waard is, dat laten we aan de kritische lezer zelf over. Ik kan alleen maar hopen dat eens ze de games gebundeld uitbrengen, ze van alle onreine zaken ontdaan zullen zijn.

Desondanks merkten wel enkele verbeteringen op. Zo zijn schaduwen fijner uitgewerkt dan tijdens vorige episodes en kregen we het algemene gevoel dat de graphics wat opgepoetst werden. En ik eindig graag nog met opnieuw een eervolle vermelding voor het plot, dat je als een uitgehongerde dakloze voor het raam van een à volonté buffetrestaurant laat kwijlen. Voor de vierde keer op rij schotelen ze je een plottwist en cliffhanger vanjewelste voor. Ondergetekende kan alvast niet wachten om het verhaal af te ronden tijdens de volgende en tevens laatste episode.

In afwachting maken we nog één keer een korte tussentijdse conclusie. Want voor de vierde keer op rij hebben we genoten van een stukje point&click adventure gaming. Hoewel de puzzels geen echte brainbreakers zijn, maakt het verhaal en de bijhorende sfeer dit meer dan goed. Elke fan wordt graag eens ondergedompeld in de leefwereld van zijn favoriete idolen en films. Back to the Future geeft net dat aan zijn eigenste fans. Ook in dit deel worden de fanatici voor een stevige drie uur lang op hun wenken bediend. De wederkerende bugs even terzijde gelaten, zag ik persoonlijk het beste deel tot nu toe. En hopelijk wordt dat eind deze maand op magistrale manier beëindigd.

9 / 10