Back to the Future Episode 1: It's About Time

Geen tijd te verliezen.

"Roads? Where we're going, we don't need roads." Alleen al bij het lezen van deze tekst zal menig fan in zijn hoofd al de stem van Christopher Lloyd horen, de acteur die in het trio aan Back to the Future films de rol van Doc Emmett Brown op zich nam. Een verhaal over tijdreizen dat begon in 1985 en eindigde in 1990. Of voor de geeks onder ons: een verhaal dat begon in 1985 en eindigde in 1885. Maar was de totale uiteenspattende vernietiging van de DeLorean op het einde van deel drie echt het einde van de reeks?

Er volgde nog twee seizoenen lang een tekenfilmreeks en een hoop - al dan niet succesvolle- games om de franchise verder in leven te houden, maar na 1993 bleef het ondanks enkele making-offs en re-releases van de film windstil. Tot Telltale in 2010 de rechten op Back to the Future wist te verkrijgen. Op Internet Movie Database (IMDB) kreeg Back to the Future The Game als werktitel Back to the Future IV, wat onze verwachtingen natuurlijk pijlsnel tot ongekende hoogtes bracht. Dat acteur Christopher Lloyd opnieuw de stem van Doc Brown wilde verzorgen, deed de verwachtingen nog sneller de hoogte ingaan.

Het verhaal speelt zich zes maanden na het derde deel af. Marty McFly moet zich aanpassen aan het leven zonder zijn vriend Doc Emmett Brown. Aangezien Doc Brown al die tijd niets meer van zich liet horen, zijn schuldeisers naar de bank gestapt. Al zijn bezittingen zullen openbaar verkocht worden. Marty, die blijft vechten tegen de openbare verkoop, kan niet bewijzen dat Doc Brown nog leeft. Net wanneer hij zelf aan alles begint te twijfelen, komt vanuit het niets de DeLorean tevoorschijn. Marty komt te weten dat Doc Brown zich weeral eens in de nesten wist te werken en hij moet eens te meer terug de tijd in om zijn vriend te redden.

Van de intro alleen al druipen liters geconcentreerde nostalgie. Het kwijl uit onze rechtermondhoek bij het aanschouwen van de introductiescène en de herkenbare terug-naar-onze-jeugdtijd-katapulterende soundtrack, was niet minder. Dit zou het worden, ... de beste Back to the Future game ooit. Want die sfeer, die zit er knal op. Maar we moeten eerst langs enkele kleinigheidjes. Want hoezeer een eerste sentiment en jeugdherinneringen onze visie kunnen vertroebelen, we mogen onszelf en de lezers niets voorliegen. Gelukkig zijn er geen onoverkomelijkheden.

Telltale doet namelijk waar het goed in is. Episodische Point&Click-games. Wie dus een actiegame of wat dan ook verwacht, kan even ontgoocheld zijn. Met illustere voorgangers als Sam & Max en The Tales of Monkey Island mag je ook niets anders verwachten. Ook grafisch behoort het spel bij het beste wat je al van Telltale hebt gezien. Probeer wel geen vergelijk te maken met de huidige generatie consolegames. Dat is nog een klasse apart. Er zijn hier echter wel nog steeds momenten waarbij bijvoorbeeld de handen van Marty door materialen verzinken of het beeld en geluid haperen. Zo gebeurt het vaker dan zou mogen dat de klank volledig naast de bewegende mond gesynchroniseerd staat.

Over de klank zelf hebben we dan weer minder klachten. Zoals al gezegd is de originele soundtrack aanwezig die je volledig meesleurt in het Back to the Future universum. En naast de stem van Doc Brown, door Christopher hemzelve, is ook de stem van Marty McFly zonder enige twijfel weergaloos neergezet. Stemacteur A.J. Locascio verdient hier werkelijk alle lof. Elke fan is namelijk zo goed bekend met de stem van Michael J. Fox, dat ook maar een kleine afwijking in het stempatroon miljoenen fans zou hebben teleurgesteld. Gelukkig vonden de makers van het spel op tijd dit kleine stemwonder.

In het spel zelf speel jij Marty McFly. Je bestuurt hem met muis of met de pijltjestoetsen en laat hem interageren met de omgeving en zijn bewoners. In deze is het Point&Click in zijn puurste vorm. Verwacht zeker geen nieuwigheden of onverwachtste twist in het spelsysteem, maar wat het doet, doet het uitstekend. Je wordt voortdurend belaagd met puzzels. Het zijn niet de harde braintwisters, maar eerder de iets gemakkelijkere soort. Wie doorheen het verhaal goed oplet, zal weinig moeite met de opdrachtjes ondervinden. En voor wie toch vast zou komen te zitten, is er nog een ingebouwd hintsysteem. Hierdoor wijst men je bij elke opdracht of puzzel via een aantal hints richting de oplossing. Hoeveel van die hints je wenst te gebruiken, is volledig aan jou. Voor wie echt vast zou zitten, biedt Telltale een volledige walkthrough aan op de site. Je hoort ons zeker niet klagen dat het té gemakkelijk was, maar dat weerhoudt ons er niet van om te hopen dat Telltale voor de komende afleveringen de moeilijkheidsgraad wat opschroeft.

U leest het goed. "Volgende episodes!" Het uiteindelijke verhaal zal bestaan uit vijf episodes, waarvan "It's About Time" het eerste deel is. En dat is ook maar best. Met deze eerste episode zul je afhankelijk van de vlotheid al na een viertal uur spelen het einde van het spel hebben bereikt. Dit lijkt aan de korte kant, maar bij de initiële aanschaf krijg je er de andere episodes gratis bij. Dat maakt die korte speelduur al een stuk draaglijker. Meer zelfs, als we meer van hetzelfde in volgende games gaan krijgen, dan kijken we nu al naar een game in wording van een goeie twintig uur.

We mogen concluderen dat we vanaf het begin tot het einde ondergedompeld worden in de wereld van Back to the Future. De sfeer, de muziek, de animatiestijl, ... alles zit er boenk op. Iets wat we nog maar weinig in een filmgame zijn tegengekomen. Het ingebouwde hintsysteem zal ervoor zorgen dat je zeker nooit vast zult zitten. De korte speelduur wordt de makers vergeven en we hopen op iets pittigere puzzels in deel twee. Na het hebben ondergaan van de cliffhanger op het einde van dit deel, kijken we alvast erg uit naar "Get Tannen!", de volgende episode die in februari 2011 op ons wordt losgelaten.

De vijf episodes van Back to the Future: The Game gaan in de vorm van een bundel hier over de digitale toonbank voor $24.95 (zo'n slordige twintig euro). Momenteel is enkel de eerste episode speelbaar, terwijl we in de loop van februari met episode twee aan de slag kunnen gaan. Binnenkort zal het spel ook richting PlayStation Network en iPad overgezet worden, al is er nog geen exacte datum bekend.

8 / 10

Back to the Future

PS3, PC, Mac