Picture of Jan-Bart De Muelenaere

Jan-Bart De Muelenaere

Editor Eurogamer Benelux

Featured articles

Bioshock Infinite review

In de zevende hemel.

FeatureFamily Guy - Back to the Multiverse Preview

Helemaal in de stijl van de televisiereeks.

Escape Plan Review

Zoals het schermpje thuis tikt...

Super Stardust Delta Review

Sterrenbrokken voor iedereen

Rayman Origins Review

Even sterk als op het grote scherm.

Sind eind november mochten de grote consoles genieten van de terugkeer van Rayman als old-skool 2D game. Retrogaming met een grote dosis nostalgie, maar toch vol overgave de huidige technologische mogelijkheden implementeren. Rayman Origins werd dan ook terecht positief onthaald. Ook hoofdredacteur van Eurogamer Jasper Segers wist zich eerder al vol lof over deze side-scroller uit te laten review van Rayman Origins.

Dungeon Hunter: Alliance Review

De helft van de punten voor het dubbele van de prijs.

Dungeon Hunter: Alliance is een actie-RPG ontwikkeld door Gameloft dat geldt als de rechtstreeks opvolger van het iPhone-spel Dungeon Hunter. Het spel was eerder al te verkrijgen via PlayStation Network en in de Mac App Store, maar publisher Ubisoft bracht het nog eens opnieuw uit als één van de lanceertitels voor de PS Vita.

Ultimate Marvel vs Capcom 3 Review

Een groot gevecht op een klein scherm.

Vier maand nadat Ultimate Marvel vs Capcom 3 verscheen voor PS3 en Xbox 360 en zelfs een volledig jaar na de release van het originele Marvel vs. Capcom 3: The Fate of Two Worlds, krijgt de nieuwste draagbare console van Sony ook zijn eigen editie van het spel.

FIFA Football Review

Ballen uit het verleden

Natuurlijk mag een voetbalspel niet ontbreken in de line-up van PS Vita's launch games. En wie is daar beter geschikt voor dan EA Sports? Spat het sportieve geweld ook van de nieuwste draagbare gameconsole? Vertaalt de besturing zich ideaal naar de compactere bediening? En is scoren nog steeds even bevredigend als op het grotere scherm? Wel laat ons beginnen bij het begin.

Sam & Max Episode 202: Moai Better Blues

Sam & Max op hun paasbest.

Sam & Max hebben al een rijkelijk en succesvol gameverleden achter de rug en volgens ontwikkelaars Telltale zijn ze nog steeds niet uitgeteld. Momenteel moeten we het echter stellen met heruitgaves voor nieuwe platformen. Sam & Max Beyond Time and Space was de opvolger van diens 18 maanden jongere succesvolle voorganger Sam & Max Save The World, maar wordt wel als eerste beschikbaar gemaakt voor iOS-toestellen.

SoulCalibur V Review

Een gevecht voor de ziel.

Na enkele jaren van afwezigheid zijn de zwaarden Soul Edge en SoulCalibur terug en hebben ze een nieuwe eigenaar gevonden. Brengt de nieuwste telg uit de reeks meer van hetzelfde of slaat ontwikkelaar Namco Bandai een nieuwe weg. En komt het ware potentieel van de reeks nu eindelijk naar boven? Op E3 wisten ze al enkele vernieuwingen aan te kondigen, maar hoe die nieuwigheden aanvoelen, delen we nu graag met jullie mee.

FeatureJan-Bart's Favorite Five van 2011

...én zijn persoonlijke vooruitblik op 2012!

Ik beken dat ik eenzelfde haat-liefde verhouding heb met eindejaarslijstjes als mijn hoogst gewaardeerde gamecollega Raf. Enerzijds zet je graag nog eens in de kijker waar je persoonlijk een ongelooflijk plezier aan beleefd hebt, maar anderzijds zijn er teveel games die vermeld zouden moeten worden, maar over het hoofd zullen worden gezien. Soms onbewust omdat ze al in het begin van het jaar uitkwamen, soms bewust omdat je het spel zelf nog niet gespeeld hebt. Er staan nog een veel games op mijn verlanglijstje, waaronder een hoop instant klassiekers en andere hoogst vermakelijke games. Ik denk hierbij vooral aan Batman: Arkham City, InFamous 2, Spider-Man Edge of Time, Saints Row The Third, Deus Ex Human Revolution, … Games die hopelijk onder de nieuwjaarskerstboom zullen liggen of die ik in 2012 zelf wel tegen een op dat moment iets voordeliger tarief zal aanschaffen.

The Legend of Zelda: Skyward Sword Review

Een queeste naar de gamegeschiedenis!

Ik denk dat ik deze review best begin met een gezonde dosis excuses voor alle game- en Zelda-minnende Eurogamer-lezers. Het heeft inderdaad een tijdje geduurd voordat hier eindelijk de review van de nieuwste telg uit het Zelda-universum te lezen staat. Ik kon het mezelf echter niet toestaan om een review te schrijven, gebaseerd op een spel van dit kaliber waarbij ik de aftiteling nog niet zou hebben zien voorbijrollen. Elke vrije seconde tussen het werk en de huishoudelijke taken door werd dan ook ingevuld met een vlucht richting Skyloft. Een operatie gooide echter nog eens extra roet in het eten waardoor de langverwachte review nog eens extra uitstel moest verduren.

Carnival Island Review

Kermis voor beginners.

Met onder andere SOCOM, Killzone 3 en binnenkort ook Bioshock Infinite wil Sony de Move aantrekkelijker maken voor de hardcore gamers. Maar misschien vergeten ze het belang van de casual players die dankzij de Wii hun weg naar een ander soort videogames vonden. Hoewel de PS Move een degelijke verkoop kende, bleven (met uitzondering van de vele muziek- en dansspelen) echte familie- en partygames erg schaars. Op vraag van Sony brengt Magic Pixel Games daar met Carnival Island verandering in.

Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi Review

Een ballenspel tussen laadschermen.

Het is nog geen jaar geleden dat ik het vorige spel in handen kreeg. De jaarlijkse traditie wordt bij deze opnieuw verdergezet en we verwelkomen met Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi dan ook graag de nieuwste telg uit de reeks. Krijgen de fans eindelijk het spel waar ze al jaren op wachten? Of blijft de reeks naar gewoonte rond haar traditionele middelmatige score of lager bengelen? Vandaag ligt het spel officieel in de winkel, maar wij geven jullie graag onze mening erover mee.

DanceStar Party Review

Hop met de beentjes!

Sony en de bedenkers van de enorm populaire SingStar-games vervangen in deze nieuwe muzikale game de overbekende microfoon door de lichtgevende bewegingscontroller. Zo maakt Sony er met DanceStar Party eindelijk werk van om zelf een eigen dansspel uit te brengen. Er is natuurlijk al enige jaren grote concurrentie op de markt voor de dansspelen. Zo is dit, na We Dance en Just Dance 3, al de derde dansgame die we deze maand bij Eurogamer Benelux bespreken. En dan zijn er daarnaast nog meer kapers op de kust.

FeatureIn gesprek over Uncharted 3

We praten met de makers van een queeste!

Ik stond nog maar net twee seconden met beide voeten op de grond na een vluggertje abseilen of ik mocht me al opmaken voor een persoonlijk interview met Arne Meyer, de Senoir Manager of Marketing Communications bij Naughty Dog. Een behaarde jongeling die niet alleen erg sympathiek overkomt, maar het ook gewoon is om allerhande moeilijke vragen te beantwoorden. Geen glad type dat zijn zoveelste verkoopspraatje kwam doen - in tegenstelling tot wat zijn titel doet vermoeden -, maar iemand waartegen je op café een gesprek over Uncharted 3 zou durven beginnen. Wij deden het echter niet op café, maar in de Metropolis van Antwerpen. Gezellig op een poef onder een Marokkaanse theetent.

FeatureUncharted 3: Drake's Deception

Abseiling voor beginners.

Donderdag 10u30 in de Metropolis te Antwerpen. Een kleine groep journalisten is aanwezig op het persevent van Naughty Dog en Sony waar het derde deel uit de Uncharted reeks aan de media werd voorgesteld. Niemand minder dan Justin Richmond (Game Director) en Arne Meyer (Sr. Manager of Marketing Communications) stonden ons eerst publiekelijk en later persoonlijk te woord over hun nieuwste kindje: Uncharted 3: Drake's Deception.

X-men Destiny

Bestemming Budgetbak.

In Activision haar nieuwste X-men spektakel beloven ze de fans de volledige vrijheid om een mutant te modelleren met krachten en vaardigheden naar keuze. En niet alleen de talenten van je personages worden volledig bepaald door je eigen smaak, ook het verhaalverloop zal beïnvloedt worden door elke keuze die je doorheen het spel moet nemen. Meer zelfs nog, de baseline bij de verkoop van het spel was "Choose your Powers, Choose your Allies and Choose your Destiny". Een sterke belofte, maar maakt men die ook waar?

El Shaddai: Ascension of the Metatron

Goddelijke trip in Wonderland.

Ik begin deze review met hoe ik mijn preview over dit spel beëindigde. Ik herinner me nog toen ik de demo op de E3 speelde en eerst dacht "is dit het maar". Mijn eerste indruk was niet onmiddellijk negatief, maar er was een vorm van ontgoocheling aanwezig na het aanhoren van nochtans uitmuntende commentaren. Dit is een spel dat je niet doorgrond hebt met een uur spelen. Voor wat het waard is, zou dat voor elk spel zo moeten zijn, maar voor El Shaddai is dit in het bijzonder pure game waarheid. En ik leg jullie erg graag uit waarom!

Bodycount

We gingen over lijken.

Ondertussen bijna vier maanden geleden kreeg ik Bodycount voor het eerst in handen. De vriendelijke mensen van Codemasters hielden hun alles behalve geforceerd en erg enthousiast verkooppraatje tijdens het gesprek op de voorbije E3. Ik kreeg een Xbox controller in mijn handen gestopt en mocht met persoonlijke begeleiding twee verschillende levels spelen.

FeatureOp bezoek bij Telltale Games

We zien Jurassic Park, The Walking Dead en King's Quest!

Op de afgelopen E3 mochten we met een zevental collega's van andere magazines op privégesprek bij Telltale. In hun booth, afgelegen van de andere standen, ergens tussen de twee grote publieke hallen van het Los Angeles Convention Centre, mochten we de belangrijkste nieuwtjes voor een eerste maal aanschouwen.

Back to the Future Episode 5: OUTATIME

Het einde is nabij... of was het nu veraf?

We zijn uiteindelijk aanbeland aan het einde van een zes maanden durende helse rit doorheen de tijd. Met OUTATIME sluit Telltale het verhaal van Back to the Future: The Game af. Voorgoed? Dat willen ze nog niet officieel gezegd hebben. Maar laten we, voor we beginnen met speculeren wat de toekomst ons nog zal brengen, even bekijken wat deze laatste periode nog te bieden heeft.

FeatureDe toekomst van Tekken

Van het goede teveel?

Namco Bandai mocht mij na ons eerste gesprek over Soul Calibur V nog een tweede keer op hun booth verwachten. Namco heeft namelijk nog een ander, misschien wel belangrijker en bekender vechtspel in hun portfolio staan. We spreken dan natuurlijk over Tekken en het veelvoud aan releases die gepland staan voor de respectievelijke consoles. En dus begaf ik mij goedgemutst en klaar voor een persoonlijk gesprekje met de ontwikkelaars, naar de Namco Bandai E3-booth ergens achteraan South Hall.

Wat verborgen en weggestoken tussen de grote standen van Nintendo, Capcom en Sony vonden we op de afgelopen E3 de stand van UTV Ignition. Een van origine Britse uitgever die in 2002 werd samengesteld uit kleinere publishers en ontwikkelaars. Hoewel het in 2007 in zowel Florida als Tokyo een nieuwe studio opende, kwam ook deze ontwikkelaar eind 2010 in de crisis terecht die de sector raakte. Initieel richtte het bedrijf zich op budgettitels voor de draagbare consoles, maar ondertussen zijn er ook al enkele minder bekende titels voor de vaste consoles uitgebracht. Met El Shaddai komt hun waarschijnlijk grootste titel tot nu toe op de markt.

FeatureBodycount

We tellen de delen van de voorlopige belichaming op.

Er waren er veel te zien tijdens de voorbij E3 in Los Angeles. Heel veel zelfs. Boothbabes? Nee, ... alhoewel, ja! Die ook. Maar ook veel 'shooters'. Misschien staar ik me er teveel blind op of heb ik een plotse fixatie op shooters, maar het lijkt erop dat er steeds meer ontwikkelaars zich op het genre hebben gesmeten. Zo hebben we bij Eurogamer Benelux al gesproken over BioShock Infinite, Battlefield 3, Modern Warfare 3, ..., maar er zijn nóg ontwikkelaars die hun shooter bij de top willen voegen. Bodycount van Codemasters is daar één van. Maar de concurrentie - een woord dat je in deze preview vaak zult tegenkomen - is bikkelhard.

FeatureBattlefield 3

Gevecht voor de top.

Er kon tijdens de afgelopen E3 niet naast gekeken worden. De promotiecampagne rond Battlefield 3 draaide op volle toeren. Alles werd in het werk gesteld zodat geen enkele E3-bezoeker, journalist, inwoner van Los Angeles of toevallige voorbijganger van het LA Convention Center, het affichebeeld van Battlefield 3 kon missen. De metershoge poster van EA's nieuwste shooter sierde dan ook de ingang van het LA Convention Center. De vraag is natuurlijk of die prominente mediacampagne in verhouding staat ten opzichte van de kwaliteit van het spel.

FeatureSoul Calibur V

Old school 3D fighter.

Tijdens de E3 beurs mocht onderstaande zich enkele keren richting de Namco stand begeven. Meer bepaald voor het bezichtigen van enkele nieuwe demo's en de bekendmaking van een paar opvolgers van hun bekendste fighting games. Als eerste hier aan de beurt is de nieuwste telg uit de Soul Calibur reeks.

FeatureBioShock Infinite

Hooggespannen verwachtingen.

Het zal velen misschien verbazen, maar ik was geen fan van het eerste uur van BioShock 2. Als kritische gamer kreeg ik wel de verdedigbare eer om het derde deel in de BioShock-reeks exclusief te gaan aanschouwen op de 2K-stand tijdens de zopas afgelopen E3-beurs. Na een warm onthaal door Ken Levine, de creative director van Irrational Games, werden we gevraagd om ons neer te vleien in de comfortabele BioShock zetels en kregen we op een immens scherm de eerste demobeelden en bijbehorende informatie te horen, en zien.

FeatureWie is Duke Nukem?

We stellen de legende aan jullie voor.

"Wie is Duke Nukem" hoor ik al menig vrouw - en de wat jongere gamer - scanderen! Wel, dan vragen wij ons af op welke wereld zij de afgelopen twintig jaar geleefd hebben. De ultieme, vuil gebekte ladykiller stellen we jou graag nog wat dieper aan de hand van enkele details voor. Je moet uiteraard weten met wie je te maken hebt voordat je binnenkort met Duke Nukem Forever aan de slag gaat!

Eerste Vorige