Picture of Joachim Beunckens

Joachim Beunckens

Editor In Chief (Video Content) - EG Benelux

Featured articles

VideoDeus Ex: Human Revolution - Kickoff

Een toekomst die je niet wil missen.

VideoCall of Juarez: The Cartel - Kickoff

Is dit Westen nog steeds even Wild?

VideoWarhammer 40000: Kill Team - Announcement Trailer

Warhammer betreedt de digitale winkels.

VideoMs. Splosion Man - Kickoff

Een mix van caffeïne, ADHD en een elektrisch experiment.

FeatureJourney (beta hands-on)

Allesbehalve op zand gebouwd.

FeatureUncharted 3 (MP-beta hands-on)

Multiplayer nu al (grotendeels) geslaagd.

Toen mij de vraag werd gesteld of ik met de multiplayer beta van Uncharted 3 aan de slag wou gaan, had ik niet veel bedenktijd nodig om een antwoord te geven. Ik steek mijn bewondering voor de PS3-reeks van Naughty Dog niet onder stoelen of banken weg en het komt dan misschien niet als een verrassing aan dat Drake’s Deception ergens bovenaan mijn verlanglijst prijkt. De eerste twee weken van deze maand heb ik dan ook zoveel mogelijk vrij gehouden om mij te verdiepen in het multiplayer-aspect van het nieuwste avontuur.

FeatureRuin

Niemand is veilig.

Door alle grote kanonnen die opgesteld stonden tijdens E3 2011 zouden we even vergeten dat er veel meer te beleven viel. Goed, men maakte het ons ook niet simpel, want wie kan er in godsnaam kijken naast een imposante draak van Skyrim of de Modern Warfare 3-presentatie van 360 graden? Achter al die indrukwekkende ornamenten schuilen er kleinere kamers waar naast de prominente titels ook nieuwe projecten voorgesteld worden. Sony had voor ons zo'n afspraak van een in mei nog niet aangekondigde game vastgelegd en met een gezonde dosis nieuwsgierigheid nam ik plaats voor het scherm.

FeatureResident Evil: Operation Raccoon City

Zelfde stad, ander gezelschap.

Een straat ligt er verlaten bij, en ik kijk voorzichtig om de hoek. Enkele uitbrandende wagens doen dienst als lichtbronnen. Handig, in zo’n spookstad. Raccoon City, lang geleden dat ik hier nog was. Stiller dan normaal, kan een goed teken zijn. Of net niet. In de verte bewegen wat schimmen, het hele team laadt een vol magazijn. Iets sprint over de straat van de ene kant naar de andere, geweer in de aanslag. Een verdwaalde haas op speed? Neen. Een door het zombievirus gebeten Usain Bolt? Kan niet. Het is … Leon Kennedy? Pardon?

FeaturePrey 2

Gevangen als prooi in een andere wereld.

Nota aan alle puzzelspelers: Portal mag dan zo briljant zijn als het is, het was niet de eerst game met het portaalgegeven. Frons die wenkbrauwen gerust, maar in 1999 was er al sprake van. Het duurde nog een zevental jaar vooraleer we het resultaat zagen in Prey, dat in 2006 verscheen en naar mijn mening veel te weinig aandacht heeft gekregen. Het ging toen zo ver dat het daarbovenop met de zwaartekracht speelde. De game heb ik datzelfde jaar al verschillende keren verslonden, maar een aankondiging van een sequel bleef lang uit. Tot enkele maanden geleden, toen ik een gat in de lucht sprong bij het lezen van het heuglijke nieuws. En dat is misschien zelfs een understatement.

Call of Duty: Black Ops - Annihilation DLC

Exotische zombielocatie inbegrepen.

Met Modern Warfare 3 en de Elite-dienst in het vooruitzicht ziet het er naar uit dat alle ogen vanaf eind dit jaar op die twee producten gericht zullen zijn. Tot het zover is, brengt Treyarch nog wat extra content uit voor de vorige game, Black Ops. Amper een maand geleden legden we de DLC genaamd “Escalation” onder de loep en deze keer is het de beurt aan “Annihilation.”

FeatureDragon's Dogma

Verkent voorbij het zombietijdperk.

Van het Japanse Capcom verwachten we zombies. Massa’s zombies. En hier en daar een demon om te fileren tot duvel preparé. Maar een fantasiegame met een vrij te verkennen wereld? Dat was toch één van de laatste concepten die we uit het bedrijf zouden zien komen. Toch pakte men in de vorm van Dragon's Dogma net daarmee uit bij Capcom op E3 2011. Een titel die onder de radar van velen vloog, maar bij ons op de nodige aandacht kon rekenen.

FeatureForza Motorsport 4

Zet de motor van de X360 aan het werk.

Veel exclusieve titels voor de Xbox 360 waren er dit jaar niet te vinden op E3 2011. Schrijnend eigenlijk, als je ziet waar de concurrentie mee uitpakt, met name Sony. We moeten dus onze hoop vestigen op de paar unieke games uit het kamp van Microsoft en Forza Motorsport 4 is er daar eentje van. Alle journalisten konden een stukje proeven van de racetitel op de beursvloer, maar voor een bescheiden groepje was er een speciale party gepland in Los Angeles. Wij waren er als enige Belgische partij aanwezig en gaven onze ogen de volle kost.

FeatureUncharted 3: Drake's Deception

Strooit geen zand in de ogen.

Al vanaf het eerste uur ben ik fan van de Uncharted-reeks, in tegenstelling tot de grotere meute die pas later meestapte in de avonturen van Nathan Drake. Ik weet het, ik ga me hiermee wellicht de sticker van arrogantie opplakken, maar het is nu eenmaal een feit dat velen de reeks nog niet echt kenden tot dat Uncharted 2: Among Thieves op de markt verscheen. Zelfs ik had niet verwacht dat de titel zo'n impact zou hebben. Het was een totaalpakket dat op werkelijk elk vlak tot in de meest minuscule puntjes was afgewerkt. Naughty Dog heeft de lat voor zichzelf wel erg hoog gelegd, maar van de mannen die ons iconen brachten zoals Crash Bandicoot en Jak & Daxter verwachten we ook niet anders.

Duke Nukem Forever

Valt het doek voor de Duke?

Sinds 1997 is er erg veel veranderd. De technologie nam een immense sprong voorwaarts, de oorlog tegen het terrorisme is losgebarsten, de gloednieuwe euro gaf de dollar fikse klappen en de bankencrisis maakte bijna brandhout van de globale economie. En tijdens al die jaren bleef er een gespierde vuilgebekte Adonis zweven tussen de hemel en de hel. In de videogamekringen is het ontwikkelproces van Duke Nukem Forever haast legendarisch geworden. Van de tekentafel naar uitwerking en opnieuw: het stopte maar niet. Enkele jaren geleden leek men de Duke en zijn hardnekkige game dan toch voorgoed te begraven, maar vorig jaar verbaasde Gearbox Software iedereen door het project onder de arm te nemen en uiteindelijk af te werken. Misschien is die uitzonderlijke lange cyclus de reden waarom ik vijf minuten lang staarde naar het hoesje van de game toen het op mijn bureau belandde, want het is wel degelijk zover; The Duke is back.

Eerste Vorige