The Amazing Spider-Man Review

Van het grote scherm naar het kleine.

Nieuwe Super Mario U aangekondigd

Samenwerking is de boodschap.

Pikmin 3 komt naar Wii U

Nieuw van E3.

Nintendo heeft zonet Pikmin 3 aangekondigd. Met de Wii U krijg je terwijl je Pikmin aan het spelen bent een overzicht van de hele map. Zo kun je met de touchpad sneller keuzes maken en bevelen geven en wisselen tussen de vier verschillende leiders. Deze leiders zijn diegene die de Pikmin besturen.

Rayman Legends komt naar de Wii U

Vers van de Ubisoft persconferentie.

Michael McCullick heeft tijdens de persconferentie van Ubisoft Rayman Legends aangekondigd voor de Wii U en de Pro Controller. We zagen hoe Rayman en Murphy bestuurd werden door het gebruik van de touchpad.

Ubisoft stelt nieuwe IP voor

Watch Dogs is de naam.

In Watch Dogs reizen we naar een toekomst waar alles gerund wordt door een uitgebreid computernetwerk, genaamd CTOS. Verlichting, openbaar vervoer, auto's... zijn allemaal verbonden met elkaar. Hierdoor heeft iedere mens een soort digitale blauwdruk, die voor grote privťbedrijven natuurlijk zeer gegeerd zijn, vanwege hun rijkdom aan consumptiegedrag en interessevelden.

Veranderlijke seizoenen in Assassin's Creed 3

Sneeuwmantempeliers doen smelten!

Assassin's Creed 3 speelt zich af in een meer open wereld. Wanneer je in een nederzetting aankomt zul je bepaalde queesten kunnen aangaan. …ťn ervan is bijvoorbeeld vlees voorzien voor de lokale slager. Dit doe je door op herten en ander loslopend wild te gaan jagen.

Avengers Battle for Earth aangekondigd

Een voor allen, allen voor de wereld.

Ubisoft heeft zonet de game Avengers: Battle for Earth aangekondigd. In de game moeten Thor, Hulk, Captain America, Iron Man, Black Widow en Hawkeye het opnemen tegen een buitenaardse troepenmacht die de wereld dreigt te veroveren.

Need for Speed: Most Wanted krijgt datum

Markeer 30 oktober al in de agenda.

Matt Webster van Criterion heeft tijdens de show van EA enkele details gegeven rond de nieuwste Need for Speed. Alles wat je doet levert je extra snelheid op, wat je op zijn beurt doet stijgen in de Most Wanted lijst.

FeatureE3 2012 vooruitblik: Sony

Halen ze dit jaar opnieuw super-Sony-sche snelheden?

46.800 bezoekers waren aanwezig op de E3 in 2011, afkomstig uit alle uithoeken van de wereld om gedurende drie dagen in totaal meer dan tweehonderd verschillende standhouders af te werken. Het was vorig jaar een extreem drukke editie van de Electronic Entertainment Expo te Los Angeles, maar hoe zal de beurs dit jaar verlopen? En weten alle grote uitgevers en ontwikkelaars zichzelf te overtreffen in vergelijking met de impact die ze al dan niet in 2011 konden maken? In de aanloop naar de E3 2012 proberen wij op die vraag een antwoord te geven. Ons oordeel baseren we deels op feiten, deels op speculatie. Of onze voorspellingen al dan niet zullen uitkomen weten we jullie in de eerste helft van juni te vertellen, wanneer het belangrijkste gamespektakel ter wereld losbarst met de eerste grote persconferenties, en Eurogamer Benelux in CaliforniŽ ter plaatse is om verslag uit te brengen.

Ghost Recon: Future Soldier Review

Modern oorlogje voeren zoals het moet.

Er hoeven niet veel woorden aan vuil gemaakt te worden om uit te leggen waarom prive milities, of particuliere militaire beveiligingsfirma's, er niet bepaald een goede reputatie op nahouden. Bedrijven als Academi (het vroegere Blackwater USA), Dyncorp of de Carlyle Group maken zich dagdagelijks schuldig aan oorlogsmisdaden om hun winst veilig te stellen, terwijl ze aan geen enkel democratisch orgaan of internationale wetgeving verantwoording moeten afleggen. Onlangs doken nog nieuwe beelden op van een konvooi onder leiding van Academi, die in Irak gewone burgers omverreed. Tom Clancy heeft dit al langer in het snuitje, want steeds vaker zijn deze PMC's de slechterikken in de met zijn naam bestempelde games van uitgever Ubisoft. De nieuwe Ghost Recon: Future Soldier is hierop geen uitzondering.

FeatureE3 2012 vooruitblik: Microsoft

"X marks the spot", ook dit jaar?

Starhawk Review

Buizerd tussen de sterren.

Toen Warhawk, de remake van een PSone-game met dezelfde titel, in 2007 uitkwam, ging de game niet onopgemerkt voorbij. Het hoge aantal spelers die kon deelnemen aan een online match, gekoppeld aan een uitgebreid wapen- en voertuigarsenaal en een iets bescheiden aantal gamemodes, zorgden ervoor dat de game goed ontvangen werd. Echter was de game ook niet zonder zijn gebreken. De eerste paar maanden dat de game uit was, werd deze geplaagd door server en connectiviteitsproblemen, waardoor de punten die je verzamelde vaak niet opgeteld werden. Vele uren spelen waren vaak voor niks geweest, wat toch enige wrevel teweeg bracht. De vraag die we ons nu moeten stellen, luidt als volgt: Kan Starhawk, vers opgestegen uit de startblokken, onmiddellijk hoge koppen scheren? Of raakt de game maar niet van de grond?

Awesomenauts Review

Ruimtesaga in 2D.

Awesomenauts speelt zich af vijf jaar na de toekomst in een ver gelegen ruimtestelsel. De set-up is dat twee rivaliserende mijnbouwbedrijven, respectievelijk rood en blauw gekleurd, elkaar het daglicht niet gunnen. Daarom huren ze beide een stel huurlingen in om hun mijnbasis, die gemakshalve op wandelafstand van elkaar liggen, te verdedigen.

FeatureDirt Showdown Preview

Rally racing naast het parcours.

Dirt staat als rallygame natuurlijk bekend voor zijn associatie met de in 2007 overleden Colin McRae. Eveneens staat de Dirt reeks bekend voor haar vrij hoog realismegehalte en zeer knappe stofeffecten. Het was dan ook altijd dolle pret om met een rallywagen over een stoffig landwegje scheuren en alle stof achter je te zien opwaaien. Met Dirt Showdown slaat Codemasters echter een andere weg in. Voor iedereen die zit te wachten op Dirt 4, dit is dus niet die game.

Het is al langer bekend dat er een groot deel van het internet halsstarrig zit te wachten op de zombie-apocalyps. Het grote succes van de vele "survival guides", films en videogames zijn het levend (ondode?) bewijs van deze hype. En toegegeven, zelf ben ik ook een grote fan van zombiefilms en -games omdat ze (meestal) een zekere ironische ondertoon bevatten. Zombies zijn in het Westen een geliefkoosd doelwit, omdat vanuit een besef van politieke correctheid het steeds moeilijker wordt om een bad guy in populaire film- en gamecultuur te kiezen. Zombies vervullen deze rol perfect, aangezien ze eigenlijk gewone mensen zijn. Dood en terug tot leven gewerkte door welk sinister plotapparaat ook voor handen is, doch altijd gewone mensen. En die ironische ondertoon? Laat er geen twijfel over bestaan dat zombies een duidelijke commentaar zijn op het door de consumptiemaatschappij dominant gemaakte leefpatroon die door vele mensen zonder er bij stil te staan werd geadapteerd. Het is niet toevallig dat de beste zombiefilm aller tijden, Dawn of the Dead, en ťťn van de beste zombiegames, Dead Rising, plaatsvinden in een winkelcentrum. Deze slaap, eet, koop nutteloze dingen, ga werken en stel je vijandig op tegen iedereen die maar enige kritiek heeft op de wandaden ingebakken in het kapitalistisch systeem (vaak in de hand gewerkt door de massamedia), lijkt wel verdacht veel op de 'normale levensloop' van een zombie. Eet, wandel en val iedereen met een werkend brein aan om hen te conformeren naar 'het systeem'.

FeatureResident Evil 6 Preview

Hoera, nog meer zombies!

Waar Resident Evil: Operation Raccoon City, waarvan we reeds een preview schreven, eerder een spin-off/zijverhaal is in de hele RE-canon, belooft Resident Evil 6 eind dit jaar een waardige opvolger te zijn in de reeks. En hopelijk kan deze game de serie weer wat nieuw leven inblazen (best ironisch, daar het gros van de vijanden bestaat uit de ondoden), zoals deeltje 4 enkele jaren terug gedaan heeft.

I Am Alive Review

Bomvol potentieel, maar…

Telkens ik de titel "I Am Alive" hoor, moet ik denken aan het semigelijknamige nummer "I'm Alive" van de metalband Disturbed. Het ideale nummer om 's morgens een grote glimlach op je gezicht te toveren en de dag vol goede moed uit te dagen. Jammer dat I Am Alive niet bepaald een gelijkaardige indruk nalaat.

Nexuiz Review

Oude getrouwe.

Nexuiz is niet bepaald een nieuwe game. De game dateert al uit 2005 en was oorspronkelijk een gratis mod die gebruik maakte van de Quake engine. Het zal dan ook niet verbazen dat de nu op de digitale marktplaatsen verkrijgbare Nexuiz wel erg doet denken aan games als Quake en Unreal Tournament.

Het begint een beetje vreemd te worden. Alle artikels die ik de voorbije weken heb geschreven, gaan over games waarin een grote mulitnational een bijzonder groot gevaar blijkt voor de mensheid. Neem nu Umbrella Corp., de biochemische en farmaceutische gigant die stiekem ook onderzoek verricht naar genetisch gemanipuleerde en biologische wapens en in 1978 het beruchte T-virus, of Tyrant virus, ontwikkelde. Wel, eigenlijk heeft Dr. James Marcus het T-virus ontwikkeld, nadat hij bloedzuigers geÔnfecteerd had met een uit West-Afrika afkomstig virus genaamd "Progenitor virus", maar dat gaat wel heel erg in detail.

Syndicate Review

Tijd om je te laten syndiceren?

Groot was onze verbazing wanneer we op kantoor te horen kregen dat we Syndicate gingen binnen krijgen om te reviewen. "Moeten we dan op zoek naar onze Sega Mega Drive, of het stof van onze SNES afblazen?" was het eerste dat op de teamvergadering werd gezegd. Waarschijnlijk zullen vele lezers die in '93 nog dagelijks van hun moeder de borst kregen, zich nu afvragen waarover we het hebben. Wel, maak je klaar om verlicht te worden. Syndicate kwam oorspronkelijk uit in 1993, onder de vorm van een Real Time Strategy-game. In de trend van het opnieuw leven inblazen van oude, vaak vergeten gameseries, komt ontwikkelaar Starbreeze Studios op de proppen met een remake. En aangezien iedereen, zonder uitzondering, enkel nog First Person Shooters speelt, is dat wat deze game uiteindelijk geworden is.

Sommigen zouden beweren dat videogames een weerspiegeling zijn van het heden. En dat is waar ook, elke vorm van media gecreŽerd door de mensheid is onlosmakelijk verbonden met een zekere maatschappelijke toestand die in die bepaalde tijdsperiode heerste. Sommigen zouden ook zo ver gaan al te durven beweren dat videogames een zeker toekomstbeeld scheppen van hoe de wereld er zal uitzien. En tussen alle nucleaire holocausts en zombieapocalypses ontdekken we op geregelde tijdstippen zo'n game. Niet dat alles wat in Ghost Recon: Future Soldier zo'n verre toekomstmuziek lijkt. Zoek maar eens iets als "military exoskeleton" op om te zien dat de toekomst voor de deur staat (en dat de wereld niet bepaald eerlijk in elkaar zit… duizenden kinderen sterven van de honger en de dorst, terwijl er miljarden aan nieuwe manieren wordt uitgegeven om mensen te doden, zoals de parody van Mitchell & Webb genaamd Dr. Death ook aankaart… ook eens opzoeken op Youtube is de boodschap).

Eerste Vorige