Picture of Nico Stalmans

Nico Stalmans

Contributor

Featured articles

Starcraft II krijgt Collector's Edition

En hier zijn de details over Wings of Liberty.

Serious Sam HD 2 in voorverkoop

Tweede keer altijd vlotter.

Dragon Age: Origins - Awakening

Verhaaltje na het slapen gaan.

Ninja Blade

Ninja bleit.

GDC 2010: Sid Meier spreekt

Versloeg daarna tank met speer.

Gaming pionier en bonafide Canadees Sid Meier gaf vorige vrijdag de keynote speech op de Game Developers Conference in San Francisco. Hij concentreerde zich hierbij meer op de psychologie van game design dan het aanstormende Civilization V.

Starcraft II binnenkort ook op Mac

You must build additional muisknoppen.

Niet alleen komt Steam binnenkort naar de Mac, ook venerabel strategy heerschap Starcraft II waagt binnenkort de overstap. Dat zei Zarhym, de verder anonieme Blizzard Community Manager, in een recente Q&A sessie.

Assassin's Creed 2

Afleidingsmanoeuvres in de PC-versie.

Hysterisch stelletje opportunisten of hardwerkende mensen die zich anoniem inzetten voor de distributie van alles fraais, die zich met de Blackberry in de hand blootstellen aan ettelijke faux pas met eensgezinde maar iets anders ingestelde tegenhangers boven pesto brood in provinciehoofdplaatsen voor ons aller profijt, of het nu een herdruk van Ulysses betreft of een combinatie Sioux droomvanger slash luchtontvochtiger - over wat voor zakenmens we het ook willen hebben, normaal gezien negeer ik hen met plezier.

Napoleon: Total War

Haatte olietycoons.

'Het wonderbaarlijk kanteel' in de slag om Madrid. Het 1ste, 2de en 4de regiment keizerlijke fuseliers nadert de uitgeputte Spaanse tegenstand in een ononderbroken lijn - blauw, rood, blauw, rood, hiel, teen op de trommel. Net buiten schietbereik van de Spaanse lijn weerklinkt het bevel om tot dichtere vierkantsformatie over te gaan. Dit is zelfmoord, lacht de Spaanse bevelhebber. Openingen verschijnen in de Franse lijn, van waartussen een smaragden massa chasseurs het vuur opent met precisiekarabijnen. Op die manier buiten bereik gesteld moet de Spaanse lijn naar voren, stapt in vierkant en chasseurs tezamen, en wordt daar en masse de loden medaille uitgereikt. Ik moet plaatsvervangend een soort hiëroglyfisch ontzag voelen, want de AI apprecieert mijn zieke moves dus langs geen kanten, hè. En als mijn IM gesprekken van de vorige paar dagen mij iets geleerd hebben, dan is het dat sommigen bij een nieuwe Total War (heel terecht) alleen willen weten of de AI beter is. Welaan dan: ja en nee. En dus nee.

FeatureIn gesprek met Two Tribes

Over Toki Tori, de iPad en foute moppen.

Een maand geleden namen wij de PC-versie van Toki Tori, een verslavende puzzelgame, onder handen. Redacteur Nico was best wel onder de indruk van het eindresultaat en beloonde het spel met een dikke acht. Meer nog, achteraf bleek de arme stakker 's nachts te dromen van eitjes en kuikentjes in allerlei verontrustende combinaties en omgevingen. Als vorm van therapie gaven we Nico de kans om alle vragen die nog in zijn hoofd aan het rondspoken waren te lanceren richting Two Tribes, de Nederlandse ontwikkelaar verantwoordelijk voor Toki Tori.

Twaalf jaar geleden kwam StarCraft, ondertussen de grijze eminentie van strategy gaming, uit op PC. Waarom het interessant was: de sterk onderbouwde multiplayer, en het verhaal over een driestrijd tussen rassen, rassen die zich ook nog eens op uiteenlopende wijze lieten spelen. Vooral die eerste zorgde ervoor dat de game ook nu nog relevant is. Gisteren viel de gesloten beta van het multiplayeronderdeel eindelijk in onze galliumarsenide pollekes. In afwachting van een meer doordachte preview is er nu ons eerste gedacht. Onze eerste paar spelletjes met de Starcraft 2 beta, zonder context opgesomd. Withete informatie, gericht op úw Command Center.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Vladimir Pripy jat een paling.

Het eerste wat ik zie in the Zone is een kirrende raaf, wiens vreemde en weidse kooi haar half zot heeft gemaakt met plezier. Mijn naam is Alexander Degtyarev, en onze kooi is the Zone. Ik werk voor de Oekraïense veiligheidsdienst en ben belast met het opsporen van vijf helikopters die ergens in het wetteloze gebied rond de reactor Chernobyl neergestort zijn. Het is een verschrikkelijke plaats, maar wanneer ik een fotocollage-intro armer ben en zonder boe of ba erin gedropt wordt, wacht alles maar muterend in de gloed.

Star Trek Online fans breken wereldrecord

Daarna, met superwapen, de wereld.

Op Valentijnsdag verzamelden er op de Londense Milleniumbrug zo'n 99 gekostumeerde trekkies, meteen genoeg om een wereldrecord te breken. Het record voor 'de meeste verklede Star Trek fans verzameld op één plaats' is nieuw, en Gaz Deaves, editor van de Gamer's Edition van het Guinness Book of World Records, heeft er grootse plannen voor. "We zijn blij om deze nieuwe categorie hier in Londen te debuteren," zei hij, "en hopen dat andere Star Trek fans zullen meedoen om dit record nog eens te breken."

Appstar Games ziet het licht

Vergaten oplader niet.

Zowel David Crane als Garry Kitchen verlaten hun posten bij Skyworks, een succesvolle ontwikkelaar van mobiele games, voor leidinggevende posities in een nieuwe studio. Appstar Games heet de nieuwe telg, en zal zich toeleggen op kleinere games voor mobiele platformen, hoewel er over titels voor de traditionele handhelds ook nagedacht wordt. Op concrete informatie over nieuwe titels blijft het nog even wachten.

Er zijn niet genoeg ruimteschepen in het universum om de miljarden zielen tellende boekhouding van de Keizer, het Administratum, te vervoeren - en misschien naar een duurdere accountingplaneet in een meer hardcore hoekje van het heelal. Man, Warhammer lore is een plezier. Het is al sinds 1983 de Games Workshop manier van doen om machismo en over the top episch drama, half serieus, te ondersteunen met een verfijnde wargame. De filosofie van het toonaangevende Relic (zie ook: Homeworld, Company of Heroes) komt daar dan ook nog eens zó goed mee overeen dat de Warhammer 40k games van hun hand iets onmiskenbaar juist om zich hebben.

Toki Tori

Zit met een ei.

Toki Tori is een vriendelijke puzzelaar, een beetje platjes ontworpen in primaire kleuren, maar voor de rest verduiveld clever, en met zijn volle maan van kaas en jasknopen in smetteloos 2D, niet helemaal zonder charme.

In de naschok van 26 april 1987 prutsen er enkele sjofele mannen aan een cilinder van zwartgeblakerd kristal, verschenen na de ramp met de reactor Chernobyl die zo’n twaalf uur geleden uitbreidde in vuur en licht, op de rand van het stadje Pripyat. Naast radioactieve straling komt er met de ramp ook een soort Oekraïense Apocalyps mee. Mutanten, wandelend vuur, géésten, en een soort geërgerd mos dat Witches’ Jelly heet – heksenpudding! – die je langzaam opbrandt als je er een voet in zet.

Waar ik het meeste op let als ik het weer eens voel kriebelen om een point and click adventure te spelen is de geforceerdheid van de puzzels. Je krijgt een lepel en een topografische kaart van Nepal. Daar is een doorgesneden touwbrug. Begin er maar aan. Eerst probeer je nog na te denken, maar na een paar minuten begin je al willekeurig voorwerpen te combineren om te zien of je een combinatiemogelijkheid over het hoofd gezien hebt. Dat is geen gameplay, da’s paniek. Dat puzzels in adventure games absurde logische sprongen nodig hebben is over het algemeen dik in orde, en de aanvaarde praktijk. Maar uitdaging verwarren met obscuriteit spijtig genoeg ook. Het is de makkelijkste manier om een game moeilijker te maken, en de goedkoopste. En eerlijk gezegd, wie heeft er de tijd? Wie heeft er de tijd om het ijssculptuur in de aula om te werken tot een penis zodat de welgestelde weduwe haar martiniglas laat vallen van de verontwaardiging en je met de scherven de maan van een opgezette leeuw af kan scheren om op je gezicht te plakken met de tranen van het paard dat je moet deprimeren, zodat de winkelbediende je niet herkend op de Wanted poster die achter zijn toonbank hangt en je een Sprite wil verkopen om aan het dak te nagelen zodat de kat die erop zit verschiet van de bubbels en de sleutel naar de graftombe laat vallen.

Serious Sam HD

De achtste, eigenlijk.

Iedereen, kijk naar dit. Dat is Serious Sam zo’n beetje. Dat is het nu al acht keer, en elke keer werden de games vrij enthousiast onthaald door fans en critici. Daarin zit direct de curieuze aantrekkingskracht van de reeks. Er is geen enkele reden om vernieuwing te verwachten van een Serious Sam game, en geen enkele reden om die te verlangen van deze heruitgave van de allereerste uit begin 2000.

King Arthur: The Role-Playing Wargame

Verantwoordelijke voor ondertitel is ontslagen.

Natuurlijk vult een strategy game met RPG-elementen een roleplaying strategy-vormig gat in mijn DNA op, maar King Arthur: The Role-Playing Wargame (KA) glipt er om de een of andere reden door. Deels turn-based grand strategy, deels veldslagen in real time met zo’n honderd man op het scherm, met experience points en items en oh boy, is KA een mutatie die het er in de praktijk niet zo goed van afbrengt. Het is niet helemaal slecht, er zitten heel goede ideeën tussen de massa ruwe kantjes. Het heeft ook iets met de setting te maken: het magisch realistisch Groot-Brittannië van voor de tijd in ernst begon - Excalibur, Merlijn, de Vrouwe van het Meer – de nationale mythe van de Engelsen is kitscherig. Ik ben waarschijnlijk niet de enige die dat denkt, en een gebrek aan wil om je in te leven, om het een kans te geven, is dan ook de eerste hindernis die KA moet nemen.

Nieuwe Zelda wordt 'verrassend'

Herhaalt producer.

Met de nieuwe Zelda zouden we wel eens voor een verrassing komen te staan, toch als het van producer Eiji Aonuma afhangt. "Ik hoop dat we jullie iets kunnen laten zien op E3 volgend jaar, en dat het verrassend zal zijn," vertelde hij aan Official Nintendo Magazine.

Enkele dagen geleden verschenen er enkele vervaarlijk uitziende heren op midnight-riders.com. Een beetje oplettende Left 4 Dead 2 speler herkende al snel de gelijknamige rockformatie uit die game z'n Dark Carnaval level, waar ze een figurantenrol spelen.

Dark Void film op komst

Filmzalen voordien donkere leegte.

Dark Void, een shooter met een jetpack en een third person camera, krijgt enkele maanden voor hij in de winkel ligt al een verfilming. Zo liet uitgever Capcom weten, dat zegt de rechten verkocht te hebben aan de Indische 'entertainment groep' Reliance BIG Entertainment, en Plan B Entertainment, het bedrijf van Brad Pitt. Over de film is nog nagenoeg niets bekend, alleen dat het een science fiction actiespektakel moet worden, en misschien Pitt zelf onder zijn cast zal gaan rekenen.

Pandemic sluit de deuren

Besparingen bij EA.

Electronic Arts bevestigde gisteren dat ontwikkelaar Pandemic Studios, bekend van onder andere Destroy All Humans en Star Wars: Battlefront, opgedoekt wordt. EA wierf de studio pas in 2007 aan, samen met BioWare. De sluiting maakt deel uit van het nieuwe besparingsplan van EA, dat eerder al aankondigde met 1.500 posities in te willen krimpen. Ongeveer 200 jobs gaan nu verloren.

Nieuwe Metroid mogelijk op DS

Allemaal te-Samus: goed zo.

In een interview met Official Nintendo Magazine vertelde Nintendo oudgediende Kensuke Tanabe dat de Metroid-reeks nog een lang leven beschoren zal zijn. "We maken altijd plannen voor nieuwe games in de Metroid Prime reeks. Afhankelijk van de timing en de situatie kunnen we niet uitsluiten dat we die op DS of DSi uitbrengen." Niks te concreet dus. De laatste portable Metroid was de multiplayer shooter Metroid Prime: Hunters, uit 2006. Een gedegen Metroid op DS zou ons alleen maar blij stemmen.

Shattered Horizon

Z-asmogendheden.

De versplinterde horizon uit de titel is een slagveld tussen de sterren. Na de catastrofale explosie van de maan (!) wordt de helft ervan in een baan rond de Aarde geslingerd en komt de vroegere uitbater van de mijnen daar in opspraak. Voordat iemand de gemoederen kan bedaren worden de wapens aan beide kanten van de Zee der Rust getrokken, en alles loopt verder op dezelfde oude manier.

Dragon Age: Origins

Dreggen naar één orichalcum kin.

Zo’n half jaar geleden schreef ik een preview voor Dragon Age: Origins, toen nog gewoon ‘de nieuwe Bioware’, de opkomende RPG van de Canadese RPG-meesters. Alles wat we ervan wisten, en we wisten weinig, kwam van die paar keer dat Dragon Age kwam piepen in screenshots en trailers. Er leek veel om je zorgen over te maken, allemaal dankzij rare en onhandige marketing. Ontoepasselijke metal muziek in de trailers, schreeuwerige toon… ze leken niet echt op de gemiddelde Bioware fan gericht te zijn; niet voor mij, voor óns, bedoelt. Mij hoeven ze natuurlijk niet meer te overtuigen – de nieuwe Bioware komt hier zoiezo in huis - dat ze hun zinnen zetten op nieuwe bekeerlingen lijkt maar gezond verstand. Maar Marilyn Manson in de trailers, jongens? En dan nog met This is the New Shit? Zijn beste plaat was toch Mechanical Animals, zeker. En trouwens, geen slechtere omschrijving van Dragon Age dan ‘the new shit’. Je host rond met een logboek dat overloopt van de quests, je hebt statistieken en attributen, experience punten om te verdienen, een met zorg uitgestippeld verhaal om te beleven... allemaal gereed om je wekenlang in te nestelen. Het is een gezonde, ouderwetse RPG, en nogal goed.

Hans Zimmer is mee

Games interessant, zegt componist.

In een interview met de USA Today vertelde blockbuster filmcomponist Hans Zimmer, bekend van onder andere The Lion King en Black Hawk Down, over zijn ervaringen met het componeren van de muziek voor het opkomende Call of Duty: Modern Warfare 2. "Het verschilt eigenlijk niet zoveel van aan een film te werken, alleen dat je zekere dingen niet kan doen. Je weet niet hoe lang de speler erover gaat doen om aan het einde te geraken, dus de dingen waar wij muzikanten van uitgaan - wij werken met zo'n grote dynamische stukken - dat is plots weg. Dus we moeten op een andere manier denken."

IGF deelnemers aangekondigd

Independent Games Festival, wil dat zeggen.

De Independent Games Festival Main Challenge ging gisteren van start, en met 306 deelnemende indie games ziet het er weer goed uit. Driehonderd en zes vaak naïeve, altijd onbeteugelde games, waaronder het geweldige Gratuitous Space Battles en het intrigerende 'AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!! -- A Reckless Disregard for Gravity', dingen mee voor de hoofdprijs van zo'n 13.500 Euro: de Seumas McNally Grand Prize.

Bad Company 2 doelwit voor phishing

Nico kreeg de rekening gepresenteerd.

Het Zweedse DICE laat weten dat elke website, naast de officiële sites, die een beta voor Battlefield Bad Company 2 aanbiedt waarschijnlijk persoonlijke informatie wil stelen. Producer Gordon van Dyke waarschuwt gamers voor de oplichters, en draagt ons op hen "de middenvinger te geven." Bij deze.

Eerste Vorige