Diablo 3 Review

FeatureTERA Preview: onze eerste indruk

Kom op konijntje doe maar wiebele, wiebele.

The Last Story Review

De laatsten zullen de ...

Tiny Tower Review

Vele kleintjes maken ťťn toren.

Tiny Tower is een unieke game die zeer snel start maar achteraf eerder bedoeld is om elke dag op enkele korte momenten telkens 2-3 minuten tijd in te steken. Reden hiervoor is de vreemde tijdprogressie die de game hanteert. Het doel van de game is een toren te bouwen met winkels en appartementen in, geld te verdienen en meer te bouwen...ok, niet meteen wereldschokkend en inderdaad, het grote probleem met deze is het gebrek aan een duidelijk doel. Het is een zandbak, maar zelfs daar gebeurt er weinig interactief zodat alle actie vanuit jezelf moet komen.

Jetpack Joyride Review

Op de vlucht.

Jetpack Joyride is een gratis platformer, eentje van het type waar snelheid troef is zoals indertijd Sega's blauwe egel. Je zit in een sidescrolling omgeving en dient mechanische hindernissen te vermijden terwijl je steeds sneller beweegt. Ondertussen pik je munten op die je kan inwisselen voor boosts en cosmetische upgrades. Jetpack Joyride is een game die enorm veelbelovend start. Het doet alles juist en zit tonvol leuke verrassingen. Jammer dat het die trend niet kan aanhouden eenmaal je een uurtje in het spel zit

Ghost Trick: Phantom Detective Review

Duikt op vanuit het niets

Eťn van mijn all-time favourite series is zonder twijfel Phoenix Wright op de DS. De onbezonnen advocaat wordt in een resem aan catastrofale en buitengewone situaties gepushed om moordzaken op te lossen. In zijn zoektocht naar de waarheid komt hij steeds in contact met dolkomische sidekicks. Op het einde van zijn onderzoek volgt er steevast een rechtzaak met evenveel leuke en dramatische momenten. De capriolen van Phoenix Wright zijn in Japan en de Verenigde Staten nu ook verkrijgbaar op iOS, maar hier in Europa moeten we nog even wachten. Tot die tijd komt kunnen we al even genieten van een ander spannend misdaadavontuur, Ghost Trick: Phantom Detective. Net zoals Phoenix Wright kreeg deze game eerder op de DS al een cultstatus en wordt deze nu ook voor iOS-toestellen uitgebracht.

Mensen die mijn schrijfsels kennen, weten dat ik elke review graag start met een bedenking, noem het volksverheffing of ordinair narcisme. Onlangs las ik in the Economist een artikel over de mogelijkheid van een tweede ambtstermijn van Obama. Zijn ratings gaan naar beneden, hij krijgt kritiek van tegenstanders, maar het artikel besluit dat mensen wel vaker kozen voor een minder populaire president. Oorzaak: 'better the devil we know' dan een nieuw onbekend en onvoorspelbaar iemand. De link met Star Wars: Tthe Old Republic? Een personage in je begingebied lijkt ontzettend hard op de president. Obama is trouwens een Sith.

Siegebreaker Review

Torent hoog boven de rest?

Een game van Belgische makelij is een vreemde zaak. Er zijn wel developers die af en toe een poging wagen, maar dit wordt vaak afgewisseld met andere IT-consultancy projecten om het nodige geld in te zamelen om een gameproject te bekostigen. Het Kontichse Crazy Monkey Studios ziet heil in de iPhone en iPad om sneller een product op de markt te krijgen. Hun tweede grote titel, Siegebreaker, kan je vanaf vandaag gratis downloaden.

The Elder Scrolls V: Skyrim Review

Only the sky is the limit.

Hoe review je een spel zo groots als Skyrim? De wereld doorlopen en zoveel mogelijk trachten te zien, maar zelfs dan haal je het einde nooit, of ga je net enkel de hoofdverhaallijn volgen met het risico dat je de finesse van het spel mist? Ik, de zelfverklaarde Dungeon Master van de redactie, heb gewoon alles z'n normale gang laten gaan om daarna mijn relaas simpelweg neer te pennen.

Disciples III: Resurrection

Graaft de serie langzaam haar eigen graf?

Disciples is nooit echt groot geweest, toch niet mainstream 'groot'. Het succes was lang niet van het niveau van Heroes of Might & Magic (HoMM) of Age of Wonders. Daar waren zeker enkele redenen voor te vinden. Disciples III nam een niche-aanpak met minder features dan bovengenoemde titels en straalde een heel andere atmosfeer uit. Dit spel was de duistere hardcore variant, terwijl HoMM de lichte mainstream weg uitsloeg.

Gran Turismo 5: 2.0 Spec

Uitbreidingen, zowel gratis als betalend.

De Belgische trots Spa Francorchamps maakt de hoofdbrok uit van deze eerste grote update voor Gran Turismo 5. Inderdaad, niet slecht, want Francorchamps is een waar kampioenencircuit. We bijten onze tanden stuk op deze titaan en gaan een paar keer goed uit de bocht vooraleer we vertrouwd geraken met de 2.0-versie van deze PS3-racer.

Football Manager 2012

Maar ťťn strategie: winnen!

WK's, EK's en andere K's halen we al lang niet meer. Wie fan is van de zwaar gemediatiseerde voetbalsport blijft al een heel lange tijd op zijn honger zitten. Gelukkig is er nog Football Manager waarin je alles zelf voor het zeggen hebt, maar is de nieuwste versie een heropleving of is het slechts bij een flauwe schwalbe gebleven?

Might & Magic: Heroes VI

Splitst de slechte delen af.

Games als Might & Magic: Heroes VI doen me oud voelen. Tijdens het spelen van deze game moest ik meermaals terugdenken aan Heroes of Might & Magic III, dat alweer in 1999 uitkwam. Sinds deel drie heeft de serie wat van haar pluimen verloren (en ook de Might & Magic serie stierf vanaf het millennium een stille dood), tot voor kort de heropleving kwam met het immens geslaagde Might & Magic: Clash of Heroes. Toen was de Hongaarse ontwikkelaar Black Hole Entertainment uiteraard al een hele tijd aan het werk aan deze titel, wat hopelijk een revival voor de serie zal zijn.

Star Ruler

Een sterke 4X game.

Een regering vormen lijkt een moeilijke zaak hier, maar stel je eens voor dat je als speler honderden sterrenstelsels kan besturen? Onmogelijk om daar nog maar een supersonische snelweg te leggen wegens intergalactische communautaire belangen. Star Ruler plaatst je aan het hoofd van je eigen imperium, aan jou om beslissingen te maken over tientallen sterrenstelsels heen. Star Ruler is een 4X game (een subgenre van de reguliere strategy game) die uit het niets opduikt, maar meteen opvalt door zijn grote omvang.

De strijd van de Jedi's tegen de Sith heeft wel iets weg van de Alliance versus de Horde uit World of Warcraft, de MMO-standaard tot op heden. Beide zijn facties die lijnrecht tegenover elkaar staan, elk een rijk verleden hebben en over de nodige slagkracht beschikken. Dit is niet de enige gelijkenis met WoW die we in deze preview zullen maken, Star Wars: the Old Republic weet namelijk een heel aantal features klakkeloos over te nemen. Wij bekijken het resultaat in de eerste levels.

FeatureFootball Manager 2012 (hands-on)

Wij spelen scheidsrechter.

Football Manager behoeft haast geen introductie meer, deze legendarische reeks neemt al jarenlang het voortouw wat voetbal management games betreft. Er is concurrentie, maar steeds weer weet Sports Interactive hoe ze hun tegenspelers moeten uitkappen. Binnen een kleine maand komt de nieuwste titel uit de reeks eraan, wij keken al even hoe de game speelt.

FeatureDiablo III (hands-on)

Derde keer, goeie keer!

Diablo III heeft geen introductie nodig. Iedereen kent Blizzards weergaloze voorganger die een nieuwe standaard neerzette in het Hack'n Slash genre, een standaard die mijns inziens enkel nog maar geŽvenaard, en nooit overtroffen werd. Om een nieuwe evolutie in het genre neer te zetten zijn we dus gedwongen om te wachten op een opvolger, en wachten deden we.

From Dust

Een stoffige god game?

In augustus From Dust sprong haast vanuit het niets in ieders aandacht. De game van Ubisoft is een originele combinatie van elementen uit Lemmings, Populous en de zandbak uit het stadspark van Antwerpen. Wij kregen de PC-versie voorgeschoteld en wie anders dan mannelijke redactiegod (of goddelijk monster, red) MichaŽl om deze te reviewen.

Tropico 4

El Presidente is terug!

Ik zou een goede president zijn. Dat is het eerste dat Tropico 4 me geleerd heeft. De fijne finesse van de dictatuur, de machtsgeilheid en de status mengt prachtig met mijn gevatte no-nonsense stijl, mijn hautaine ego en zelfprofilering, en uiteraard mijn extensieve sociale connecties. Meer is eigenlijk niet nodig om de Grote Gids te zijn, maar als dat niet zou werken is er nog steeds propaganda, foltering en smeergeld.

FeatureLeague of Legends: Dominion

Domineert de multiplayer community.

League of Legends hebben we reeds eerder gepreviewed en bekroond met heel wat lof. De Dota equivalent bood een indrukwekkende spelervaring aan en hanteerde ťťn van de beste Free 2 Play modellen die ik al heb gezien tot op heden. De game is ondertussen al een hele tijd verkrijgbaar voor iedereen en dankzij het enorme succes was er uiteraard geld voorradig om te blijven ontwikkelen. League of Legends pakt nu uit met zijn eerste expansie, een nieuwe game-mode en map genaamd Dominion. Wij spraken met ťťn van de lead devs over de status van de game.

FeatureF1 2011

Een betere Formula?

Codemasters bracht ons vorig jaar een zeer sterke eerste poging tot een nieuwe racer met F1 2010. Voortbouwend op dit succes denken de dames en heren ontwikkelaars deze IP uit te bouwen tot een wederkerende reeks. Wat er binnen de nieuwste versie beter zal worden horen we in een presentatie op Gamescom. Maar ťťn ding stond vast, men wil de slogan van de vorige game - Be the Driver, Live the Life - zoveel mogelijk perfectioneren.

FeatureAce Combat: Assault Horizon

Intenser dan ooit tevoren.

Ace Combat: Assault Horizon komt op een ideaal moment uit, hoewel het eigenlijk een game is die anno 2015 plaatsvindt. Het vertelt het verhaal van de Arabische landen, waarbij rebellen het opnemen tegen Afrikaanse regeringen bijgestaan door een superwapen (en dat zullen niet onze Belgische mijnenvegers zijn). Hoewel het verhaal zich voornamelijk boven het warmste continent afspeelt zal je toch meermaals het luchtruim intrekken boven bekende dichtbevolkte steden. Wij wierpen een blik op zowel de singleplayer als de multiplayer.

FeatureUFC Undisputed 3

Catering to the community.

UFC is in een vrij korte tijd uitgegroeid tot een succesvolle franchise. The Ultimate Fighting Championship was voornamelijk bekend in de VS en toont matches doorspekt vol martial arts disciplines. Geen fake gedoe maar beenharde gevechten vol slagen, schoppen, worpen en Aziatische en Latijns-Amerikaanse vechtstijlen. Wij kregen een exclusieve presentatie over UFC Undisputed 3, en vertellen jullie wat wij ervan vonden.

Xenoblade Chronicles

Hiervoor stof je je Wii met plezier af!

Xenoblade Chronicles is een zeldzame jRPG die alle aspecten goed aanpakt. De game speelt leentjebuur bij tal van andere titels en voegt een eigen creatieve touch toe die hoge ogen werpt. Dames en heren, de Wii is een bijzondere game rijker.

FeatureDark Souls

We maken ons klaar om te sterven.

Woensdagochtend rond 10u werden we bij Namco Bandai verwacht voor hun opvallende titel Dark Souls, de opvolger van het legendarisch moeilijke Demon Souls. De slogan 'Prepare to Die' is exact waar het om draait, aldus de Japanese hoofddeveloper van de game.

FeatureMight & Magic: Heroes VI (hands-on)

Moeten er nog helden zijn?

Heroes of Might & Magic V was ondermaats. Might & Magic Heroes VI is dit niet. Een subjectieve opener, maar eentje die ik kracht zal bijzetten met enkele goede vergelijkingen. De start van deeltje vijf is als die ene kerel op een fuif die vreemde moppen tapt over je beste maat terwijl hij net achter hem staat...awkward, en met een zwak einde. De eerste scŤne zette de negatieve toon al meteen door een zwak verhaal te brengen door ongeÔnspireerde stemacteurs...ik wou heel de cast zelf vermoorden wat me niet meteen in de stemming bracht om door het wankele verhaal te wandelen. Might & Magic: Heroes VI laat gelukkig meteen zijn betere kant zien in de drie missies die we konden testen.

White Knight Chronicles II

Moet kleur bekennen.

White Knight Chronicles was in 2008 een aangename verrassing op de PS3. Het was geen perfecte game, maar het had charme, persoonlijkheid en voldoende fun om zich boven de middenmoot te plaatsen. Toch oogstte de game ook wat kritiek, te clichť verhaal, te makkelijk, te weinig diepgang in je skills, te standaard opdrachten, aspecten die het bijvoorbeeld in een tweede deel best kan verbeteren.

White Knight Chronicles: Origins

Geen witte ridder aanwezig om deze te redden

Ik hou van goede games, weet je. Games dagen me uit, ze belonen me, ze behagen me met leuke verhalen, sfeer, lieflijke of uiteenlopende graphics. Ze staan me toe om gemene boosdoeners neer te halen wat dan weer mijn emotionele toestand kan verbeteren. Games zijn een kunstvorm, ze spelen met gevoelens, met gedachten (morele dilemma's uit de samenleving of volledig je eigen beslissingen), met concepten en vernieuwing. Games zijn een rollercoaster doorheen het pleziercentrum van je brein, games zijn als die nieuwe rit in een sportwagen met de horizon voor je uit.

Eerste Vorige