Picture of Yarno Ritzen

Yarno Ritzen

Editor in Chief

Featured articles

“Het is eigenlijk in ons voordeel dat het niet goed gaat met MGM.” Het is een antwoord dat je niet verwacht wanneer je praat over de nieuwe James Bond-game waaraan Activision, Bizarre om precies te zijn, op het moment keihard werkt. MGM is het moederbedrijf dat de rechten bezit van alles waar de naam James Bond op geplakt zit, dus wanneer het slecht gaat met dat bedrijf zou je denken dat de game daar ook onder te lijden heeft. Niets is echter minder waar, zo vertelde Bizarre ons.

Meteen nadat we een paar potjes FIFA 11 gespeeld hadden togen we naar de booth van Konami om daar eens Pro Evolution Soccer 2011, kortweg PES 2011, onder de loep te nemen. Na onze succesvolle aanvaring met de nieuwe game van EA waren we benieuwd wat Seabass en zijn team van de nieuwste PES aan het maken zijn.

Het is echt moeilijk om elk jaar weer een aantal artikels te schrijven over FIFA en Pro Evolution Soccer. De grote lijnen van de games blijven precies hetzelfde, en de veranderingen zijn vaak te klein om hele artikels mee te vullen. Vooral wanneer je maar één of twee wedstrijden hebt mogen spelen is het relatief moeilijk om weer een heel verhaal te schrijven.

Hoe vreemd het ook mag klinken, Majin is niet de hoofdrolspeler in Majin and the Forsaken Kingdom. Majin is een groot monster. Een lievig monster, dat wel, maar toch een groot monster. Majin is lief. En knuffelig. Majin is leuk, en het spel waarin hij gaat één van de twee hoofdrollen vertolkt lijkt ook heel leuk te worden.

“Een skateboarder ziet de wereld anders. Waar wij een bankje of reling zien, zien zij een mogelijkheid om een grind of sprong uit te voeren. Waar wij een leeg zwembad zien, zien zij een perfecte plaats om heel wat trucs eruit te stampen.” Het zou zo maar eens kunnen dat dit waar is. Ik zou het in ieder geval niet weten, want ik heb in mijn leven nog nooit op een skateboard gestaan.

De afgelopen maanden is Vanquish bekend komen te staan als de Japanse Gears of War. Met diezelfde gedachte gingen we ook de presentatie in van die game. Toen we naar buiten kwamen, beseften we dat die vergelijking in principe wel gerechtvaardigd is, maar uiteindelijk toch niet echt van toepassing is. Vanquish zal namelijk genoeg andere dingen doen die we niet in de action-shooter van Epic te zien hebben gekregen.

Je hebt van die reeksen waarvan je gewoon weet dat ze goed zijn. Civilization is zo'n naam. Het maakt niet uit op welk platform de turn-based strategiegame uitkomt, je weet gewoon dat ze op zijn minst degelijk zullen zijn. Natuurlijk zijn de pc-games altijd subliem, maar ook de handheld- en consoleversies mogen er zeer zeker zijn.

In hoeverre is de markt voor muziekgames verzadigd? Vorig jaar hadden we The Beatles: Rock Band en een stuk of wat Guitar Hero-games. Nu ligt net Green Day: Rock Band in de winkels en later dit jaar komen Guitar Hero: Warriors of Rock en Rock Band 3 uit. Heeft de consument genoeg gehad van de games met accessoires?

FeatureE3: XCOM

Grote naam, grote verwachtingen.

Het zal niet makkelijk zijn voor 2K Marin om XCOM te maken. Ze hebben hier te maken met een franchise die menig gamer doet verlangen naar lang vervlogen tijden. XCOM is een naam die verwachtingen opwekt. Daarnaast heeft 2K Marin hiervoor BioShock 2 gemaakt, een game die – net als BioShock 1 – uitstekend ontvangen werd. Een studio die wat waar heeft te maken en dat wil doen met een naam die menig gamerhart sneller doet kloppen: de druk moet enorm zijn.

Het is de snelst verkopende Star Wars-game tot op heden, ondanks het feit dat de kritieken niet overal even goed waren. Daarnaast maakte LucasArts ons zeer duidelijk dat het verhaal overal geroemd werd, ondanks dat de gameplay misschien niet altijd even best was. Nu wordt er gewerkt aan een nieuwe The Force Unleashed, en LucasArts wil op elk punt haar voorganger overtreffen.

We hebben het er hier in Los Angeles uitgebreid over gehad: Wat heeft Lords of War met Castlevania te maken. De conclusie? We hebben werkelijk geen flauw idee. Dit spel had elke andere naam kunnen dragen, en Castlevania lijkt misschien nog wel de meest onlogische keuze.

Ik kan me herinneren dat ik de missies in Driver nooit gespeeld heb. Ik heb het wel geprobeerd, maar uiteindelijk had ik meer plezier in zo lang mogelijk uit handen te blijven van de politie. Het was een heerlijk gevoel om, met de politie op je hielen, perfecte bochten te nemen waarbij je ook nog eens tegemoetkomend verkeer wist te ontwijken. Driver blijft één van de games waar ik altijd goede herinneringen aan zal behouden.

De naam Spec-Ops zegt veel gamers waarschijnlijk weinig. Tot nu toe is het een beetje een matige franchsie geweest die weinig verkeerd deed, maar ook maar heel weinig echt spectaculairs wist te brengen. 2K is echter zeer toegeweid aan deze franchise en komt nu met een compleet nieuwe game waarmee ze Spec-Ops eindelijk écht op de kaart willen zetten. Het feit dat dit voor ons één van de grote verrassingen op de E3 is geeft in ieder geval aan dat ze op de goede weg zijn.

Met de komst van de 3DS en de update voor de PlayStation 3 heeft de 3D-update een tijdelijk hoogtepunt bereikt. Wanneer de handheld in de winkel ligt en de prijzen van 3Dtv’s tot acceptabel niveau zijn gedaald zullen we waarschijnlijk nog veel meer gaan horen van deze technologie. Tot we zelf een 3Dtv in huis hebben zullen we het moeten doen met de televisies die Sony ons voorschotelt, en de E3 is natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid om hier gretig gebruik van te maken.

FeatureE3: MotorStorm: Apocalypse

Barsten in de fundamenten.

Liefhebbers van racegames hebben de laatste tijd niet te klagen gehad. Ze kregen zopas nog Blur en Split/Second: Velocity voor de kiezen, terwijl de PS3-bezitters aan de slag kunnen gaan met de vermakelijke kartgame ModNation Racers. Aanhangers van de console van Sony die graag in een digitale bolide kruipen lijken trouwens een mooie tijd tegemoet te gaan. Niet alleen verschijnt het langverwachte Gran Turismo 5 begin november exclusief voor de PlayStation 3, er is ook een nieuwe MotorStorm op komst die de fundamenten van de reeks doet daveren…letterlijk!

FeatureE3: Ghost Recon: Future Soldier

Fantastisch futuristisch.

Om ervoor te zorgen dat Ghost Recon behoorlijk realistisch is, ondanks dat het in de toekomst afspeelt, heeft Ubisoft samengewerkt met enkele bedrijven die nieuwe technieken onderzoeken voor het Amerikaanse leger. Zo zijn ze langs geweest bij een onderzoeksafdeling waar gewerkt wordt aan een techniek die soldaten zo goed als onzichtbaar zou moeten maken. Hoe ziet dit er op het moment uit? Nou, om met de woorden van de developer van Ghost Recon te spreken: 'Like crap'. Over vijftien jaar zou het beter uit moeten zien.

FeatureE3: Disney Epic Mickey

Komt uitstekend uit de verf.

Wanneer je tegenwoordig Mickey Mouse op televisie ziet, is het een met de computer geanimeerde versie van de muis waarvan iedereen over de pakweg 80 jaar is gaan houden. Met weemoed denkt de oudere generatie terug aan de tijd dat Mickey, Pluto en al die andere vrienden van hem nog gewoon met de hand getekend waren. De goede oude tijd, zullen we maar zeggen.

Wanneer je praat over Assassin's Creed: Brotherhood zijn er een paar legitieme vragen die je je kan stellen. De meest voor de hand liggende is natuurlijk 'is het nodig om een soort Assassin's Creed 2.5 te maken in plaats van deel drie?'. Een andere zeer gerechtvaardigde vraag is of de multiplayer die in het spel geduwd wordt ook wel echt iets toevoegt. Het zijn twee vragen waar we nog steeds geen antwoord op hebben.

FeatureE3: Rage

Borderlands, ben jij dat?

Het is een beetje vreemd wanneer je bij een game zit en denkt 'dit heb ik toch al eens gezien?'. Vooral wanneer het om een compleet nieuw spel gaat waar nog niet eerder een deel verschenen is, is het vreemd om dat te beseffen. Rage is zo'n game, want het lijkt in veel opzichten nogal op een uitstekende game van vorig jaar, Borderlands.

Het was misschien wel de grootste verrassing die Electronic Arts voor ons in petto had. Het bedrijf begon haar persconferentie met een uitgebreide trailer van de nieuwe Need for Speed. Back to the roots zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen. Het publiek kon de aankondiging zeer zeker waarderen, en ook wij waren heel erg enthousiast toen we te horen kregen dat we weer 'pliesie' mochten gaan spelen.

Toen Rome: Total War uitkwam wilde ik maar één ding. Ik wilde Shogun met deze graphics zien. Daarna kwamen Medieval II, Empire en Napoleon uit, en dus gaf ik de hoop maar op. De vreugde was dan ook groot toen Creative Assembly bekendmaakte dat er hard gewerkt werd aan een nieuwe Shogun.

Hoe herken je de echte geeks? Door honderd goed uitziende dames de zaal in te sturen en ze een 3DS in hun handen te geven. De hardcore gamers gaan direct voor de nieuwe handheld van Nintendo en kijken slechts verlegen naar de meiden. Vrouwen heb je overal, en de 3DS kun je maar één keer voor het eerst beleven. En dat was hier, op de E3 in Los Angeles.

Ze mogen aan het einde van de persconferentie dan wel een paar honderd nieuwe Xbox 360-consoles weggeven aan de mensen in het publiek, dat betekent niet dat Microsoft deze E3 goed begonnen is. De aankondigingen die het bedrijf wilde gaan doen werden uitermate goed bewaakt, maar we vragen ons eigenlijk af waarom. Op de vernieuwde Xbox 360 was er namelijk eigenlijk bar weinig te melden.

Het duurde ongeveer twee uur voordat de kogel door de kerk was. En nee, we hebben het niet over de kogels die in het hotel tegenover dat van ons afgevuurd werden (geen grapje!). We hebben het over de uiteindelijke bekendmaking van de officiële naam van 'Project Natal'.

Eerste Vorige