Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Asus ROG GX800VH review - de krachtigste gaming laptop ter wereld?

Sneller dan een Titan X desktop?

Volgens Asus is de GX800VH misschien wel de krachtigste consumentenlaptop ter wereld. En het bedrijf heeft misschien zelfs gelijk. De specificaties van dit monster zijn krankzinnig. Een overclockable Intel i7 K chip wordt gekoppeld aan twee GTX 1080's in SLI, wat gecombineerd wordt met een 18,4 inch 60Hz 4K display. Als de game die je speelt geoptimaliseerd is voor SLI, dan biedt de GX800VH zelfs meer gaming power dan een desktop i7 systeem met een overclocked Titan X Pascal. Ja, er zijn andere dual 1080 gaming laptops met hoge specificaties, maar geen enkele komt met een vloeibaar cooling dock die de prestaties en stabiliteit van de GX800VH garandeert.

De GX800VH straalt kwaliteit uit. Het reviewexemplaar kwam met 64GB aan 2400MHz DDR4 systeem RAM, dat overclocking tot 2800MHz aankan. Er is 1TB aan NVMe solid state storage in RAID-0, geplitst in twee drives. Een kopie van de game directories van de ene naar de andere zorgt voor een schrijfsnelheid van 1GB per seconde.

Het 18 inch 4K IPS scherm biedt een kristalheldere klaarheid en een onvoorstelbaar kleine pixel patch. De audio heeft dan weer een fantastische ESS Sable DAC die 32-bit/384kHz output aankan. En terwijl de Core i7 6820HK een 2.7GHz quad-core part is met specificaties die een single core turbo boost naar 3.6GHz suggereren, had ons reviewexemplaar alle cores gelocked aan 3.8 GHz met nog wat ruimte over.

De GX800VH zelf is groot en enorm zwaar, maar wel piekfijn afgewerkt. Er is echter wel een mix tussen plastic en metaal, in plaats van een volledige aluminium afwerking. Het is echter ook rijk in functionaliteit. Naast USB 3.0 zijn er de nieuwe Type-C poorten, de nieuwste Thunderbolt technologie die tegelijk ook dient als een DisplayPort output. Heel complementair met HDMI 2.0 port die ook aanwezig is. Gigabit Ethernet is aanwezig, alsook een SD kaartlezer en zelfs een input voor antennes om Wifi-ontvangst te boosten. Het keyboard gebruikt volgens Asus dan weer MechTAG technologie. Het voelt goed aan, maar verwacht niet de 'klik' van een normaal mechanisch keyboard. Ten slotte is er programmeerbare RGB belichting aanwezig via de ROG Aura app.

Daarnaast heeft de GX800VH ook twee 330W voedingen. Eén voor de laptop zelf en eentje voor het cooling dock. De laptop kan je echter loskoppelen en met één PSU voeden. SLI werkt hier nog steeds, al zijn de frequenties veel lager. Daarom raden we aan om de SLI af te zetten. Met stroom raken de boost clocks ongeveer 1750MHz op een enkele GPU, terwijl de frequenties op enkel batterijkracht naar 1150MHz vallen.

Op enkel de batterij spelen biedt nog steeds 70 percent van de prestaties, zonder stottering. Verwacht echter niet veel van de batterij; een algemene opmerking over de GX800VH als totaalproduct. Verrassend genoeg gaan de boost clocks helemaal naar 1866MHz wanneer je één GTX 1080 gebruikt.

Een overzicht van de ROG GX800VH - Hier kan je de laptop ook in actie zien aan 4K.

De vraag is dan ook: wat biedt de GX800VH niet aan? Als je kijkt naar een desktop van hoge kwaliteit, dan mis je enkel een GPU van zes of acht cores. Het effect hiervan is echter beperkt voor gaming. En misschien mis je ook massale opslag zoals bij een RAID array, al kan je dit toevoegen via USB of Thunderbolt. Ook dit heeft echter weinig invloed op gaming. Misschien weegt de afwezigheid van adaptieve sync display nog het zwaarst. G-Sync is beschikbaar bij 4K, maar de 18.4 monitor beperkt waarschijnlijk de opties van ASUS, net zoals bij de GT80 Titan SLI.

De nood aan een adaptieve sync veronderstelt dat de GX800VH niet capabel is om 4K-gameplay aan een 60Hz refresh rate te draaien. Maar is dit wel zo? We gaan de prestaties in twee manieren bekijken. Eerst de benchmarkers gebruiken om relatieve performance te bekijken. Ten tweede door games te spelen. De echte praktische ervaring is immers waardevoller dan enkel benchmarks. Noot: we hebben ook de cijfers bijgevoegd van de GX800VH met een enkele PSU, om te kijken hoe scalable de SLI is.

SLI kan in het beste geval inderdaad de prestaties verdubbelen, zoals we zien bij Assassin's Creed Unity. Deze stoomt zowaar voorbij onze Titan X Pascal desktop met een algemene toename van 44 percent. .
3840x2160 (4K) Core i7 6700K 4.6GHz/ GTX 1080 Desktop Core i7 6700K 4.6GHz/ Titan X Desktop Core i7 6820HK 3.8GHz/ GTX 1080 Core i7 6820HK 3.8GHz/ GTX 1080 SLI
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 32.9 43.1 31.1 62.0
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 53.6 63.7 52.7 60.4
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 39.6 50.0 37.3 61.1
The Division, Ultra, SMAA 38.5 49.6 38.5 58.6
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 42.4 49.6 40.1 56.9
Rise of the Tomb Raider, Very High, High Textures, SMAA, DX12 49.0 62.1 42.5 71.2
The Witcher 3, Ultra, Post-AA, No HairWorks 47.5 63.2 44.4 72.2

Toenames van 40 tot 60 percent aan een 4K-resolutie zijn het gebruikelijkst. De andere kant van de medaille: Ashes of the Singularity in de DX12 non-SLI multi-GPU modus biedt maar 15 percent voordeel. Dit is de enige keer waar de Titan X voorsprong neemt. SLI werkt dan ook goed - meestal. Het hangt echter af van game tot game.

Andere voordelen van SLI zijn zichtbaar in Far Cry Primal, met ongeveer 42 percent. Crysis 3 biedt dan weer een boost van 63 percent aan. Zo is er een voorsprong van 22 percent op de Titan X desktop. Voor gameplay is dit ook een enorm voordeel. Ten slotte heeft ook Rise of the Tomb Raider ongeveer 67 percent voordeel.

Ook The Witcher 3 kwam aan bod bij het testen - berucht omwille van omslachtige ondersteuning voor multi-GPU's. De schaalbaarheid was geweldig - een prestatieboost van 62 percent en de kleine stotter bij SLI-testen zijn weggevallen. Er zijn echter inconsistente frametijden voor The Division en Hitman op DX12, waardoor we geen deftige benchmarks konden maken en de games uit de tabel hebben weggelaten..

De liquid cooling dock is wat de GX800VH zijn meest unieke kwaliteit geeft. Er is extra kracht voor het systeem, alsook wordt de warmte geregeld. GPU temperaturen zijn zelfs bij overclocken tussen de 70 en 75 graden Celsius..

De ervaring die je hebt bij het gebruiken van een desktop met de Titan X Pascal GPU wordt geëvenaard. Dit mag ook wel als je bedenkt dat de gecombineerde 5120 CUDA cores van de twee GTX 1080s tegen 3544 cores uitkomen van de nieuwe Titan GP102 core. Het verschil komt neer op verfijning, gezien de Titan X al uitstekend 4K kan draaien. The Witcher 3 aan 4K60 is immers zeker mogelijk. Kleine dipjes op de Titan X zijn zelfs volledig niet aanwezig op de GX800VH. Onvoorstelbaar dus.

Crysis 3 worstelt wel met enkele frame rate problemen, waarschijnlijk door het intens CPU gebruik in de junglestukken. Maar de SLI biedt meer GPU kracht, dus dit is logisch. Er is een consistente 60fps te verkrijgen door de shader en schaduwen van very high naar high terug te brengen, en de rest op max te laten. Er zijn gelijkaardige prestatieniveau's op de Titan X te vinden.

Asus ROG GX800VH - het verdict

Omtrent de prijs van de GX800VH is er weinig duidelijkheid, maar die ligt waarschijnlijk onvoorstelbaar hoog. Het vorige model met een enkele GTX 980 was immers al 5000 euro.

Is dit dan de meest krachtige laptop ter wereld? Waarschijnlijk wel ja. Er zijn vergelijkbare GTX 1080 SLI/Core i7 notebooks, maar door het liquid cooling dock heb je een stabiele temperatuur en dus betere prestaties. Er is ook ruimte voor overclocking. Asus gaat ervan uit dat de 1080s uiteindelijk tot 1960MHz kunnen leiden en er een kleine 200MHz OC op de G5X RAM kan zijn (wij geraakten makkelijk aan 600-700MHz). Het koelsysteem werkt geweldig, maar het kan wel luid zijn wanneer de GPU onder stress staat.

Het blijft echter een feit dat de prestaties monsterlijk zijn. De GX800VH biedt iets dat de meeste high-end 4K desktops immers niet kunnen evenaren. Genoegen nemen met een 18,4 inch scherm lijkt ridicuul, maar daar draait dit product niet om. Het is een nieuwe technische maatstaf die toont wat er nu al mogelijk is, en waar de toekomst tot kan leiden.

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

Getagged als

Over de auteur

Redactie avatar

Redactie

Contributor

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Reacties