Astral Chain review - Geen zwakke schakels

Kettingreactie.

Al het goede van PlatinumGames komt samen in Astral Chain, dat met zijn unieke combat je met plezier in de ban houdt.

De Astral Chain review bewijst dat al het goede van PlatinumGames als perfecte schakels in elkaar passen, om zo een gloednieuwe ervaring te creëren.

Waar regisseur Yoko Taro (Nier: Automata) zijn gameconcepten start met het ontwikkelen van een scenario, begint Takahisa Taura van Astral Chain liever met het uitdiepen van het gevechtssysteem. In de nieuwste actiegame van PlatinumGames Inc. zit je namelijk met een ketting aan een extradimensionaal wezen vast, waardoor de combat een volledig nieuwe wending krijgt. Maar dat is niet het enige wat de game boeiend maakt, want het verhaal, de vele zijmissies, collectibles en de typerende PlatinumGames-stijl werken allemaal samen om je met veel plezier permanent aan je Switch te ketenen.

In Astral Chain wordt de mensheid belaagd door de Chimera, een onzichtbaar ras monsters uit een andere dimensie. De speciale politie-eenheid Neuron vecht terug met hun Legion, getemde Chimera die via een ketting hun meesters in staat stellen de vijandige Chimera te zien. Astral Chain speelt gretig leentjebuur bij bekende anime, zoals Ghost in the Shell, Patlabor en Neon Genesis Evangelion, maar weet zijn verhaal zo te brengen dat het meer is dan een hoop jatwerk. Bovendien blijft het verhaal van begin tot eind duidelijk, onpretentieus en staat het nooit in de weg van de actie.

Die actie is waar Astral Chain zijn spierballen laat rollen, en waar het DNA van PlatinumGames extreem merkbaar is. Wanneer de actie op volle toeren is, zijn de kenmerkende epische set pieces van de studio in vol ornaat aanwezig. De combat en de vele actiescènes houden het tempo van de game hoog, maar nog belangrijker is dat de Switch zowel in docked als in handheldmodus de actie met een stabiele framerate weet te presenteren. Of je nu tegen een kleine groep vijanden vecht dan wel een groot gevaarte naar je hoofd krijgt geslingerd, de Switch zwicht nooit.

Astral Chain review - De game schittert graag.

Tijdens combat heb je drie wapens ter beschikking, elk met zijn eigen combo's. Daarbij krijg je uiteindelijk vijf verschillende Legion om te besturen. Alle wapens en Legion combineren moeiteloos met elkaar, waardoor je alle vrijheid om gevarieerd te vechten hebt. Met de ketting tussen jou en de Legion kun je bovendien aanstormende vijanden aan de grond nagelen of ze tackelen. De besturing blijft wonderwel eenvoudig. Zo gebruik je slechts drie knoppen voor aanvallen en ontwijken.Schakelen tussen wapens en Legion is ook snel geregeld. Astral Chain geeft je een gigantische hoeveelheid opties en vrijheid in combat, zonder ooit zijn toegankelijkheid te verliezen.

Zowel jij als de Legion kunnen allerlei dingen ontgrendelen. Elke Legion heeft een skill tree met unieke vaardigheden en middels het upgraden van je wapens krijg ook jij nieuwe moves in je arsenaal. Daardoor blijft de combat fris en ontdek je door experimentatie steeds weer nieuwe combinaties om in te zetten. Uiteindelijk beschik je ook over speciale moves die je op een Street Fighter-achtige manier kunt activeren. De Legion hebben zelfs vaardigheden die buiten gevechten bruikbaar zijn, waarmee je geheime ruimtes vrijspeelt en oude problemen op nieuwe manieren oplost. Deze constante stroom aan nieuwe moves houdt de combat fris en voorkomt verveling.

Astral Chain review - De hele gang is er.

Teruggaan naar voorgaande missies om nieuwe gebieden te vinden is geen straf, want Astral Chain bevat meer dan alleen spectaculaire gevechten. Als speciale politie-eenheid hou je je ook met de normale gang van zaken bezig, zoals het oplossen van een straatgevecht of de arrestatie van een notoire drugsdealer. Maar ook een gedupeerd kind aan een ijsje helpen behoort tot je taken. Als beloning voor het uitvoeren van je dienstplicht word je overspoeld met materiaal voor upgrades en cosmetische items om je character extra flair te geven. Bovendien zijn er talloze collectibles te verzamelen, straatkatten te adopteren en moet je zelfs toiletpapier naar een mysterieuze 'toiletfee' brengen. Na de credits kom je terug voor challenge missions, maar oude missies herspelen om overal die felbegeerde S+ rang te verdienen is zeker net zo aantrekkelijk.

Astral Chain is simpelweg een fantastische actiegame die al het goeds van vorige PlatinumGames-titels in een gloednieuwe ervaring giet. Het verhaal mag dan niet bijster origineel zijn, vermakelijk is het zeker. Bovendien is het een perfect vehikel voor pompende actie en smakelijke animeclichés. De combat is heerlijk uitgebreid maar blijft toegankelijk, terwijl de game door de constante toevoer van upgrades en nieuwe moves experimentatie aanmoedigt. Daardoor is het terugkeren naar oude gebieden en alles vrijspelen geen sinecure, waardoor je tot ver na de credits door blijft gaan. Astral Chain smeedt een ijzersterke ketting die je van begin tot eind geboeid houdt.

Voor de Astral Chain review speelde Sander op de Nintendo Switch.

Astral Chain

Nintendo Switch