Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

'Astral Chain brengt het beste van Bayonetta en NieR: Automata samen'

Interview met hoofdontwikkelaar Takahisa Taura van Platinum Games.

Vanaf 30 augustus ligt Astral Chain in de winkel. Onze Sander was alvast danig onder de indruk, zoals blijkt uit zijn Astral Chain review. Tijdens Gamescom kregen we bovendien de kans om bij hoofdontwikkelaar Takahisa Taura aan tafel te schuiven. Die vertelde ons uitgebreid over onder andere de samenwerking met Nintendo en zijn favoriete quest in de game.


Eurogamer: In eerdere interviews gaf u al aan dat Astral Chain als als een fantasygame begon, maar gaandeweg meer en meer cyberpunkinvloeden kreeg. Vanwaar die koerswijziging?

Taura: Toen we samen met Nintendo aan de ontwikkeling van Astral Chain begonnen, was een van onze belangrijkste prioriteiten om een volledig nieuwe en unieke setting te bedenken. Ik ben zelf een grote fan van cyberpunksettings, maar ook van heel wat anime. Het viel me op dat er bijzonder weinig games daarop geïnspireerd zijn. De combinatie van cyberpunk en anime leek ons dan ook ideaal om tot die unieke setting te komen.

Hoe verloopt die samenwerking met Nintendo eigenlijk? Welke impact heeft die samenwerking gehad op de ontwikkeling van de game?

De game zelf is uiteraard volledig ontwikkeld door Platinum Games, maar op creatief vlak was er wel een nauwe samenwerking tussen beide bedrijven. Zo hebben we samen de wereld bedacht, net als de verschillende verhaallijnen.

Tijdens de game krijg je de mogelijkheid om als politieagent The Arc te verkennen en heel wat side quests te voltooien. Is The Arc een volwaardige open wereld, of speelt de game zich eerder in afgebakende levels af?

De structuur van Astral Chain is eerder vergelijkbaar met die van Bayonetta. Je baant jezelf een weg door verschillende levels en krijgt op het einde van elk level een score. Wat je binnen die levels doet, staat je echter volledig vrij. Sommige spelers zullen enkel het verhaal volgen, terwijl anderen de tijd zullen nemen om de verschillende zijmissies in de game te voltooien. Heeft u zelf een favoriete zijmissie in de game?

In het politiehoofdkantoor is het mogelijk om een 16bit-minigame te spelen. Ik ben zelf een grote fan van dergelijke games, dus ik heb dan ook heel wat plezier beleefd aan het ontwikkelen van die minigame.

Bekijk op YouTube

Is het eigenlijk ook mogelijk om de wereld buiten The Arc te verkennen?

Het verhaal van Astral Chain begint wanneer wezens van een andere dimensie de aarde aanvallen en de rest van de bevolking zich in The Arc terugtrekt. Het is dan ook niet mogelijk om The Arc te verlaten. Wel is het mogelijk om een alternatieve dimensie genaamd The Astral Plane te verkennen. Ook daar vind je een combinatie van gevechten, exploratie en puzzels. Ik hoop dan ook dat spelers heel wat plezier beleven aan het wisselen tussen die beide werelden.

Astral Chain bevat enkele belangrijke vernieuwingen in vergelijking met eerdere titels van Platinum Games. Zo heb je deze keer de mogelijkheid om twee personages tegelijkertijd te besturen en ligt de nadruk veel meer op exploratie en zijmissies. Mogen we ons daarnaast nog aan andere belangrijke innovaties verwachten?

Een van de grootste nieuwigheden is dat je je personage deze keer volledig kunt customizen. Die customization is voor alle duidelijkheid louter cosmetisch. We hebben initieel overwogen om daar ook verschillende stats aan te koppelen, maar dat idee heeft het uiteindelijk niet gehaald. We wilden niet dat het merendeel van de spelers voor dezelfde stats zou kiezen en er dus ook hetzelfde zou uitzien.

Astral Chain interview - Goeie gast, die Takahisa Taura

Jullie games bevatten meestal heel wat moeilijkheidsniveaus. Zo bevat Astral Chain een Unchained Mode waarin spelers vooral van het verhaal en de wereld kunnen genieten. Waaraan mogen ervarener spelers zich verwachten? Hoe uitdagend is Astral Chain in vergelijking met jullie andere titels?

Het is moeilijk om Astral Chain met onze eerdere games te vergelijken. Wel is het zo dat de game in zekere zin de gulden middenweg tussen Bayonetta en NieR: Automata is. In Bayonetta lag de focus volledig op de actie, terwijl NieR dan weer vooral een sterk verhaal biedt. In Astral Chain proberen we die beide elementen te combineren. De mogelijkheid om twee personages tegelijkertijd te besturen is de extra laag die we daaraan toevoegen.

We weten intussen dat er een soort link is tussen je agent en zijn of haar Legion. Is die link enkel belangrijk voor het verhaal, of biedt een betere link tussen agent en Legion ook bepaalde in-game voordelen?

Tijdens het verhaal zal de link tussen de Neuron-agenten en hun Legion geleidelijk aan duidelijk worden. Verder zijn er ook in de game manieren om die link te versterken. Zo is je Legion na enkele gevechten al snel besmeurd met modder en andere vuiligheid. Je hebt de keuze om je Legion vuil te houden of om hem af en toe eens grondig te wassen. In dat laatste geval zal je kompaan bijvoorbeeld beter vechten.

Nog een laatste vraag: wat gaat uzelf doen op 30 augustus wanneer de game uitkomt?

Tegen dan ben ik terug in Osaka en zal ik de reacties van de fans vanuit de schaduw gadeslaan.

Hartelijk bedankt voor dit interview.

Read this next