Assetto Corsa Competizione toont het belang van racegames voor de echte motorsport

Rubberbranden.

De Assetto Corsa Competizione console review kun je ondertussen hier lezen.

De COVID-19-pandemie heeft voor veel bedrijven grote problemen veroorzaakt. Voor racegames en de ontwikkelaars daarvan werden het echter onverwacht gouden tijden. Zo vallen officiële racecompetities terug op het gebruik van simgames om hun geannuleerde events te vervangen. Assetto Corsa Competizione rolt daarbij geregeld van de tong, en is zelfs uitverkoren tot officiële game van de GT World Challenge. Tijdens een tweedelig e-vent georganiseerd door ontwikkelaar Kunos Simulazioni en uitgever 505 Games werd pas echt duidelijk hoe nauw racegames en de echte racewereld ondertussen met elkaar verweven zijn.

Het eerste luik van dit virtuele event begon met een vooraf opgenomen voorstelling waarbij studiohoofd Marco Massarutto en racepiloot David Perel (die nauw meewerkte aan de ontwikkeling van de game) aan het woord kwamen. De toon was meteen gezet: de studio doet er alles aan om Assetto Corsa zo realistisch en immersief mogelijk te maken. De physicsengine van de originele game was al immens indrukwekkend in zijn diepgang, maar Competizione gaat nog verder door het aerodynamicasysteem te herwerken en door nauw samen te werken met bandenbedrijven. Op die manier hoopt het een nog realistischere wegligging te schetsen.

Wat dat realistische gevoel betreft is het al langer bekend dat echte atleten games gebruiken om naast het veld te oefenen. Voetbalsterren spelen FIFA voor tactische inzichten, en ook racepiloten gebruiken games al langer om hun kennis van circuits te verdiepen. David Perel voegde daar nog een interessante nuance aan toe. De racepiloot gaf namelijk toe dat hij altijd gestresseerd is voor kwalificatierondes en dat Assetto Corsa Competizione hem heeft geholpen om beter om te gaan met stresserende situaties. Zijn reacties in de game analyseert hij vervolgens om in het echt te gebruiken. Een prachtig voorbeeld van hoe belangrijk racegames voor de echte motorsport zijn geworden.

Na de presentatie volgde het tweede luik van het event: een live panelgesprek met onder andere Perel, zijn mederacepiloot Bryan Heitkotter en als moderator motorsportjournalist Imad Khan. Ook daar bleef de nadruk op hoe nuttig het is om simracers te spelen om te oefenen voor echte races. Wel voegden enkele piloten een indrukwekkende nuance toe: vaak doen e-sportsatleten het beter dan hen op het virtuele circuit. 'Muscle memory' die piloten hebben ontwikkeld op het circuit is immers niet altijd nuttig in de game, waardoor de racers soms met ontzag over e-racers en hun prestaties spreken.

Journalisten mochten tijdens het virtuele event ook zelf vragen stellen en de hamvraag was duidelijk: komt Assetto Corsa Competizione naar de PlayStation 5 en Xbox Series X? Dat blijft op dit moment nog onduidelijk, al lijkt het zo goed als zeker dat de game niet bij launch beschikbaar zal zijn. Eerst en vooral wil de studio luisteren naar de feedback die hij krijgt op de lancering van de game op de PlayStation 4 en Xbox One, die plaatsvindt op 23 juni 2020. Simracers en consoles hebben immers niet bepaald een vlekkeloze relatie. Ten tweede wil de studio zijn energie ook focussen op de verdere ontwikkeling van de pc-versie van de game, waar de community het vurigst is. Hoe het ook zij, Assetto Corsa Competizione vormt een geduchte concurrent binnen de populaire simracermarkt.

Assetto Corsa Competizione komt uit op de PlayStation 4 en Xbox One op 23 juni. De pc-versie van de game is reeds beschikbaar.

Assetto Corsa Competizione

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC