Assetto Corsa Competizione console review - Consoleversie haalt de eindstreep niet

De competitie blijft aan de leiding.

Assetto Corsa Competizione is een puike racingsimulatie, maar deze consoleversie gaat gebukt onder een zware lading technische problemen.

De Assetto Corsa Competizione console review van Carl neemt deze consoleport het circuit op, maar al gauw staat Carl aan de kant met een lekke band.

Al bijna tien jaar lang staat de naam Assetto Corsa garant voor een hoogwaardige racingsimulatie. Dankzij de intense focus van ontwikkelaar Kunos Simulazioni op realisme veroorzaakte de originele game furore door de extreem gedetailleerde physics van elke wagen. Opvolger Assetto Corsa Competizione trok die lijn door, met een pc-release in 2019 die zelfs door ervaren racepiloten wordt gebruikt om te oefenen, zoals je kon lezen in de Assetto Corsa Competizione preview. Niet alles is echter pais en vree, want de eerste game kreeg in 2016 een consoleversie die gebukt ging onder ernstige problemen met de framerate en screen tearing. Ondanks de harde kritiek trekt Competizione daar weinig lessen uit, want opnieuw is deze port naar consoles inferieur in vergelijking met de pc-versie.

De grote spelbreker is de framerate van deze consoleversie, die maximum 30 frames per seconde (fps) bereikt. De keuze om de framerate daartoe te beperken is sowieso controversieel, aangezien de vloeiende bewegingen doorgaans 60 fps van een racegame vereisen. Toch valt er op zich te leven met een racegame aan 30 fps, indien die steeds stabiel blijft. Daar slaagt deze port echter nooit in. Het merendeel van je tijd op het circuit spendeer je in een framerate die rond de 25 fps bungelt, waardoor de ervaring steeds schokkerig en onprecies is. Dat is simpelweg dodelijk voor een racingsim als Assetto Corsa, waar eindeloos oefenen om de snelste tijd te halen net het hoofddoel is.

Het goede nieuws is weliswaar dat de wegligging van de wagens nog steeds subliem is. Je voelt effectief het gewicht van deze racemonsters over en weer schuiven terwijl je de ideale racelijn opzoekt. Na een tijdje voel je ook aan hoe hard je op de banden kunt steunen vooraleer ze hun grip verliezen. Het is duidelijk: zelfs in deze technisch manke versie blijft de physicssimulatie van Assetto Corsa een pareltje. Het is echter moeilijk om daarvan te genieten wanneer de game constant trager reageert dan je zelf wilt.

Bovendien is het haast noodzakelijk om een degelijk racestuur te hanteren als je echt ten volste de wegligging wilt voelen. De standaardsettings op een controller laten immers flink te wensen over om alle nuances van het rijgedrag compleet in te zetten. Zelfs als je er een racestuur bijhaalt, moet je nog flink wat tijd in de settings spenderen: niet gewoon om een goeie set-up te vinden, maar zelfs om je racestuur gewoon werkende te krijgen. Ook daarin laat de consoleport dus flink steken vallen.

Assetto Corsa Competizione console review - Hoewel de game visueel degelijk is, gooit de framerate constant roet in het eten.

Nochtans heeft Competizione onder die dikke laag technische problemen heel wat te bieden. De game focust namelijk bewust enkel op de GT3-serie van de GT World Challenge. Hoewel dat betekent dat Competizione weinig content bevat, moedigt het je des te meer aan om eindeloos te blijven oefenen tot je elke bocht van elk circuit met elke wagen feilloos doorstaat. Ook geeft de game je constant scores op de controle over je wagen, je beheersing van het circuit, de consistentie van je rijgedrag en meer, met een algemene classificatie die je kunt verbeteren door meer te oefenen en meer te rijden. Er is dus altijd een duidelijk 'groter' doel voorhanden en al snel snak je naar nog één extra race om het nog beter te doen.

Met zijn briljante wegligging en diepgaande focus op een constante verbetering van je racingskills drukt Assetto Corsa Competizione dus duidelijk zijn eigen stempel op het populaire simracinggenre. Ik kan echter enkel aanraden om Competizione op de pc te spelen, want deze consoleversie laat op technisch vlak de ene steek na de andere vallen. Met gamepad racen is niet genietbaar, en zelfs met een racestuur moet je flink wat moeite doen om alles simpelweg aan de praat te krijgen. De grote spelbreker is echter de framerate van de game, die ronduit ondermaats is. Mikken op 30 frames per seconde is verre van ambitieus, maar zelfs daar slaagt deze port amper in - zelfs op de krachtige Xbox One X. Neem Competizione dus gerust mee het circuit op, maar dan wel enkel op je pc.

De Assetto Corsa Competizione review vond plaats op de Xbox One X.