Assassin's Creed 3 Remastered review - Nieuwe Wereld, oude problemen

UPDATE: Switch-versie beoordeeld.

Assassin's Creed 3 Remastered heeft goede bedoelingen, maar schiet visueel tekort en kampt met te zwaar gedateerde stealth.

De Assassin's Creed 3 Remastered review van Carl neemt je terug naar de Nieuwe Wereld en het bloederige verhaal van Connor. Is het een blij weerzien met Boston, New York en de Frontier?

UPDATE:De Nintendo Switch-versie van Assassin's Creed 3 Remastered geniet niet van de meeste verbeteringen die de game op de andere systemen heeft. Op de verbeterde schaduwen na, zijn de textures, de belichting en de pop-in vergelijkbaar met de prestaties op de last-gen consoles. Dat de Switch op grafisch gebied moet inleveren is niet verwonderlijk, maar de downgrade brengt geen stabielere framerate met zich mee. Integendeel, de framerate fluctueert regelmatig, waardoor de combat en het freerunnen het zwaar te verduren hebben. De audio stottert en kraakt ook regelmatig, zeker wanneer de game net klaar is met laden. Ondanks het feit de titel van de game het label 'Remastered' draagt, is het realistischer om te zeggen dat Assassin's Creed 3 op de Switch een port is van de originele game uit 2012.

Update geschreven door Sander van Leth

Originele review: Sinds de release van Syndicate doet de Assassin's Creed-reeks het wat rustiger aan. Althans, in theorie. In de praktijk wordt het tragere tempo aan nieuwe games opgevangen door een consistente toevoer aan spin-offs en remasters. Publieksfavoriet Ezio was eerder al aan de beurt met The Ezio Collection, en nu is ook de Amerika-trilogie van Assassin's Creed compleet geremastered. Na Rogue (lees de Assassin's Creed Rogue Remastered review van Maarten hier) is het nu aan Assassin's Creed 3 Remastered en Assassin's Creed Liberation. Deel drie blijft een controversiële titel vanwege zijn beruchte proloog, het gebrek aan charme van Connor en de zwakke afwikkeling van Desmonds verhaal. Deze remaster probeert die minpunten goed te maken door passionele veranderingen aan te brengen, maar andere hardnekkige problemen blijven daardoor bestaan.

De meest fundamentele verandering is de visuele upgrade die Assassin's Creed 3 heeft gekregen. De resolutie is haarscherp en de beruchte, onstabiele framerate van het origineel is eindelijk een consistente 30 frames per seconde. Bovenal is de belichting volledig gewijzigd, wat vooral de Frontier nog meer tot zijn recht doet komen. Scherp licht doorprikt de dichte boomkruinen en heel vaak sluip je doorheen atmosferische mist. De animaties van weleer hebben geen update gekregen, maar dat was ook niet nodig. Zelfs nu blijf je versteld staan van hoe vlot en natuurlijk de bewegingen van Connor zijn terwijl hij gevels beklimt of van boom naar boom springt. Assassin's Creed 3 voelde altijd aan als een titel die de PlayStation 3 en Xbox 360 te ver duwde, en deze Remastered doet de game eindelijk recht aan.

Assassin's Creed 3 Remastered review - De nieuwe belichting verricht vooral wonderen in de Frontier.

Hoewel vooral de herwerkte belichting getuigt van een grote passie om Assassin's Creed 3 daadwerkelijk naar een hoger niveau te tillen, laat de game op andere visuele vlakken wel opmerkelijke steken vallen. De gezichten van alle personages zien er gruwelijk plastiekerig uit, waardoor je tijdens de meeste filmpjes met afschuw zit te kijken naar de hoofdrolspelers op je scherm. Bovendien heeft deze remaster te kampen met zware pop-up problemen. De grote groepen NPCs in steden blijven indrukwekkend, maar verliezen hun magie wanneer je ze vijftien meter voor je uit het ijle ziet verschijnen. Dat geldt ook voor wanneer je door de Frontier rijdt en laag gras vlak voor je voeten tevoorschijn wordt getoverd. Eveneens storend is het feit dat de ondertitels soms gedesynchroniseerd geraken van de dialogen in de game. Het zijn stuk voor stuk kleine problemen, maar ze zijn niet acceptabel in een game van bijna tien jaar oud.

Het is ook moeilijk om nog vrede te nemen met de klungelige stealth die de reeks vroeger kende. De optie om gebukt rond te sluipen wordt enorm gemist (Assassin's Creed Unity zou hier pas verandering in brengen) want nu ben je enkel aangewezen op struiken om laag bij de grond te blijven. Hier brengt Assassin's Creed 3 Remastered wel een zeer welkome verandering aan, want je kunt nu vanuit de bosjes fluiten - wat niet mogelijk was in het origineel. Het vergemakkelijkt de stealth enorm, en dat geldt ook voor het feit dat de kijkrichting van vijanden vanaf nu op je minimap aangeduid staat. Het zijn kleine maar fijne aanpassingen, al zijn de problemen van weleer moeilijker dan ooit om te verbijten. Na de innovaties van Origins en Odyssey is het gekmakend wanneer je keer op keer een missie faalt doordat de inaccurate controls van Assassin's Creed 3 Remastered je recht in het gezichtsveld van een vijand doen springen. De stealth blijft dus een heikel punt.

Assassin's Creed 3 Remastered review - Connor blijft nog steeds een coole, maar humorloze protagonist.

Je frustraties worden wel enigszins getemperd doordat de liefde van dit pakket afspat. Er is bonus content, zoals alle Assassin's Creed 3 trailers en uitvoerige concept art. Ook de bizarre maar intrigerende The Tyranny of King Washington DLC is aanwezig, waarbij George Washington in een alternatieve geschiedenis een dictator blijkt. De allermooiste bonus is het feit dat Assassin's Creed Liberation ook inbegrepen zit in dit pakket. De game zelf was altijd al matig en daar heeft het verstrijken van de jaren niks aan gewijzigd. Technisch is dit echter wel een perfecte verdere upscaling van de eerdere Assassin's Creed Liberation HD dankzij een zeer stabiele framerate en geweldige draw distance. Liberation is een curiosum voor wie alle Assassin's Creed-games gespeeld wil hebben en een mooi extraatje dat dit pakket nog meer waarde geeft.

Desondanks valt Assassin's Creed 3 Remastered uiteindelijk moeilijk aan te raden. Hoewel Liberation een mooie bonus is, en de herwerkte belichting en kleine toevoegingen aan de stealth veel passie tonen, zijn er nog steeds zware visuele problemen. Vooral de modellen van de personages vallen in de negatieve zin op door hun lage kwaliteit en ook de constante pop-up is onacceptabel voor een game die uitkwam op de vorige generatie consoles. Of je het trage maar epische tempo van het verhaal kunt dulden is een persoonlijke keuze, maar het staat buiten kijf dat de stealth gedateerd en frustrerend is. Assassin's Creed 3 Remastered geeft je dus nogmaals een glimps op de Nieuwe Wereld, maar dat brengt vooral oude problemen met zich mee.

Carl recenseerde Assassin's Creed 3 Remastered op de PlayStation 4.