Assassin's Creed 3 Preview

We mogen eindelijk praten over de demo die we zagen!

De Ezio-trilogie is afgesloten met Revelations, maar dat betekent natuurlijk niet het einde van de Assassin's Creed-reeks. Desmond - het eigenlijke hoofdkarakter van de reeks - heeft zijn verhaal nog steeds niet afgerond, dus er valt nog genoeg te beleven. In Assassin's Creed 3 krijgen we met een nieuwe held te maken in een nieuwe periode in de geschiedenis. De held: Connor, een halfbloed native American. De setting: de Amerikaanse revolutie.

Het tijdsbestek waarin Assassin's Creed 3 zich zal afspelen is de periode van 1753 tot en met 1783. Een periode waarin de Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd een grote rol speelt. De held is een halfbloed indiaan genaamd Connor. Hij is lid van de Mohawk clan en je zal de game beginnen als klein jongetje binnen deze stam. Uiteraard zullen er bepaalde evenementen zijn die het lot van Connor dramatisch zullen bepalen waardoor hij uiteindelijk een Assassin zal worden. Gelukkig heeft zijn stam banden met de aloude Assassins waardoor de overstap gemakkelijk is gemaakt.

Assassin's Creed heeft zich altijd in grote steden afgespeeld, en hoewel de Ezio Auditore-trilogie staat als een huis, loop je met zo'n langlopende reeks natuurlijk wel het risico dat mensen je 'trucje' ondertussen wel kennen en dat de interesse verloren gaat. De stap om het verhaal vervolgens door te zetten naar de Amerikaanse revolutie is dan ook tegelijkertijd gewaagd en briljant. Toen ik de eerste afbeelding zag, die al duidelijk hintte naar de nieuwe wereld, was ik aanvankelijk sceptisch. Echter heeft Ubisoft Montreal laten zien dat deze compleet nieuwe en andere setting de hele Assassin's Creed gameplay weer helemaal vernieuwd.

Assassin's Creed 3 zal zich voor een groot stuk afspelen in de wildernis van Noord Amerika. Dat betekent woeste bossen, wilde dieren en extreme weersomstandigheden. Connor zal bomen en bergen beklimmen, zo nu en dan een wilde beer van zich afvechten en zijn natuurlijke omgeving gebruiken om zijn slachtoffers zo snel en efficiënt mogelijk om te leggen. De wildernis zal dus geen 'hub-functie' hebben zoals in de vorige delen, maar zal gameplay-gewijs net zo veel te bieden hebben als de steden.

"Steden zijn levendiger dan ooit. Door de aanwezigheid van kinderen is de bevolking realistischer en meer gevarieerd. Karren rijden door de straten en bewoners openen al eens de ramen van hun huizen. Wat dan weer een mooie ontsnappingsmogelijkheid biedt."

Uiteraard zal Assassin's Creed 3 niet alleen in de wildernis afspelen. Naast de wildernis zullen er twee grote steden zijn: Boston en New York. Ook zal er naar verwachting een klein stukje Philadelphia zijn, maar dit zal geen grote speeltuin zijn zoals de hierboven genoemde steden en wildernis. De steden zijn behoorlijk groot, ondanks dat het maar kolonistensteden zijn. Toch waren die ook in die tijd behoorlijk groot volgens de historici die hebben meegewerkt aan deze game.

Tof is dat de steden levendiger zijn dan ooit. Mensen reageren op Connor, maar leiden ook hun eigen leven. Zo zie ik in de demo een appelvrouwtje haar mand laten vallen, waar vervolgens onmiddellijk een man op reageert en een appel steelt. Nieuw is dat er nu kinderen aanwezig zijn, waardoor de bevolking realistischer overkomt en meer gevarieerd is. Ook zijn er nu bewegende objecten in de stad zoals karren met wagens en worden ramen van gebouwen weleens opengedaan door de bewoners van het pand. Deze open ramen bieden gelijk een mooie ontsnappingsmogelijkheid wanneer je achtervolgd wordt. De steden zijn door deze elementen veel dynamischer dan in de vorige delen.

Doordat de wilde natuur nu ook een grote rol speelt in Assassin's Creed, moest het complete klimsysteem opnieuw gebouwd worden zodat je assassin ook realistisch bergen en bomen kan beklimmen. Echte bergbeklimmers zijn geraadpleegd en gecaptured om dit zo realistisch mogelijk in beeld te brengen. Ook is free-running nu veel belangrijker door de uitdagingen die moeder natuur biedt. Hierdoor heeft Ubisoft Montreal de besturing iets aangepast wat moet voorkomen dat Connor onbedoeld bomen gaat beklimmen terwijl hij eigenlijk er langs moet rennen. Zo heb je voor het 'free-runnen' alleen nog maar de rechter trigger nodig en heb je alleen de a-knop nog nodig als je ergens bovenop wil klimmen. Hoe dit in de praktijk zal werken, kunnen we je nog niet vertellen. Een ander leuk aspect is dat Connor ook kan gaan jagen in de bossen en in de demo zag ik ook de mogelijkheid tot het villen van dieren voorbij komen. Het is natuurlijk een indiaan.

"Vuurwapens zijn talrijker maar meleegevechten blijven de focus. In Assassin's Creed 3 zullen we ook voor het eerst kunnen dual wielden. Dit maakt het vechten tegen meerdere vijanden nog stoerder en dynamischer."

Een ander belangrijk element in Assassin's Creed 3 zullen de jaargetijden zijn. Noord Amerika kent extremere winters en zomers, en dit is ook vertaald naar de game. Deze twee jaargetijden zullen elkaar afwisselen in de verhaalvertelling. Wanneer het sneeuwt zal Connor af en toe moeite hebben zich een weg te banen door het dikke pak sneeuw, maar de sneeuw biedt ook voordelen. Denk aan het volgen van sporen, of dat nu voetstappen of bloedsporen zijn. Ook kent de game andere weerelementen zoals mist en regen. We weten allemaal dat regen soms voor veel gladheid kan zorgen, en al helemaal op steen. Hoewel Ubisoft Montreal graag een geloofwaardige setting wil maken, hebben ze er voor gekozen Connor geen last te laten hebben van de gladheid. De reden hiervoor is omdat een uitglijdende Assassin niet echt lekker speelt en dat gladheid op die manier eigenlijk alleen maar voor frustratie kan zorgen. Een plausibele uitleg, maar ik vind het stiekem wel jammer dat Montreal daar geen middenweg in gevonden heeft.

Wat wapens betreft zal Connor net als zijn voorvaderen een ruim assortiment hebben. Deze wapens zullen vooral geïnspireerd zijn op de wapens van de indianen. Zo zijn je Tomahawk en boog belangrijke wapens. Ook zullen er veel meer vuurwapens in het spel zijn, we zitten immers in de Amerikaanse Revolutie. Je zal dus ook geweren en pistolen afschieten, maar aangezien het herladen van die krengen een eeuwigheid duurt, zullen mêleegevechten nog steeds de grootste rol spelen tijdens de gevechten. Assassin's Creed 3 wordt overigens de eerste game waarin de held twee wapens tegelijk kan hanteren: dual wielding dus. Dit maakt het vechten tegen meerdere vijanden nog stoerder en dynamischer. Een toffe nieuwe manouver is human shield. Deze naam zegt natuurlijk genoeg en behoeft geen verdere uitleg. Een aparte wending op wapengebied is wel dat de bommen verdwenen zijn. En dat terwijl de Amerikaanse Revolutie stijf staat van het buskruit. Connor zal zelf geen bommen kunnen maken, maar Ubisoft Montreal heeft beloofd dat de game genoeg explosies zal bevatten.

De Ezio-trilogie, die in zijn geheel Assassin's Creed 2 vormt, besloeg bijna heel het leven van Ezio Auditore. Het verhaal van Assassin's Creed 3 zal een tijdspanne hebben van dertig jaar. Ubisoft houdt zijn mond over of Assassin's Creed 3 ook een trilogie zal zijn, maar ik betwijfel het ten zeerste. Dertig jaar is immers een lange tijd. Ook laat Ubisoft in het midden of Assassin's Creed 3 de afsluiter zal zijn van de algehele Desmond verhaallijn. Wel is aangegeven dat Desmon meer facetime krijgt dan ooit.

Verder hebben we de Assassin's Creed-reeks steeds meer verrijkt zien worden met casual gameplay-elementen. Denk hierbij aan het organiseren en onderhouden van je eigen Assassin order (de Brotherhood) en de welbekende towerdefense mini-game in Revelations. Ubisoft Montreal heeft benadrukt dat zij zich met Assassin's Creed 3 vooral hebben gericht op de kernpunten van de franchise: ontdekken, acrobatiek en vechten. Dit suggereert dat er minder mini-games aanwezig zullen zijn in Assassin's Creed 3, maar nogmaals, dat is niet bevestigd. Wel is aangegeven dat de Brotherhood weer een rol zal spelen in Assassin's Creed 3 en er zal een nieuw economiesysteem ingevoerd worden.

De multiplayer zal natuurlijk ook weer terugkeren in Assassin's Creed 3, en het zal door hetzelfde team verzorgd worden als de eerdere multiplayer varianten. Meer dan dat is er nog niet over gezegd. Op mijn vraag of er ook nog co-op plannen zijn voor Assassin's Creed werd geen antwoord gegeven.

De demo die ik te zien kreeg was echt indrukwekkend. Grafisch belooft de game weer een pareltje te worden met grote uitgestrekte gebieden en een geweldig uitzicht. Ook de gezichten zijn supergedetailleerd en komen heel menselijk over, compleet met gezichtslijntjes en poriën in de huid. Hier is ook supergoed te zien dat Connor een halfbloed is. De AnvilNext engine die gebruikt wordt voor de Assassin's Creed games doet uitstekend zijn werk! Qua uiterlijk heeft Connor de kenmerkende Assassin-look die we ook kennen van de vorige delen. Als je goed naar de details kijkt, dan zie je dat zijn outfit wel is opgebouwd uit de kleding van die tijd. Zo draagt hij een variant van een Britse lange jas die is opgesierd met Indianenattributen. Hoewel het er echt heel stoer uitziet, vind ik Connor zijn outfit toch wel heel erg opvallen. Wanted posters zullen mijns inziens niet meer nodig zijn. De Assassin kun je er zo tussenuit pikken, en dat zal toch de geloofwaardigheid wellicht wat beïnvloeden.

Van alle Assassins zal Connor het meest rechtvaardige karakter zijn. Waar Altaïr gewoon zijn plicht deed en Ezio handelde uit wraak, zal Connor vechten waar hij in gelooft: vrijheid boven onderdrukking. Dit maakt hem de meest rechtschapen Assassin van de reeks. Net als in de Ezio-trilogie zullen de nodige beroemde historische figuren hun opwachting maken in Assassin's Creed 3. Een aantal namen: George Washington (hij speelt een grote rol), Benjamin Franklin (die waarschijnlijk de uitvindersrol op zich zal nemen), de Franse Markies de La Fayette (die ook een rol heeft gespeeld in de Franse Revolutie) en Charles Lee (Generaal en rivaal van George Washington).

Aan Assasin's Creed 3 is al meer dan drie jaar ontwikkeltijd gespendeerd en het resultaat is te zien. Dit is overigens de langste ontwikkeltijd sinds Assassin's Creed 1 en de hoeveelheid mensen die werken aan deze game is het dubbele van de Ezio-trilogie. In dit team zitten voornamelijk specialisten die ook aan eerdere Assassin's Creed games hebben gewerkt, maar daarnaast bevat het team ook historici om zo het verhaal zo goed mogelijk te laten passen in de echte geschiedenis. Assassin's Creed 3 staat gepland voor 30 oktober dit jaar en de vooruitzichten zijn bijzonder hoopvol. Ik kan niet wachten totdat ik zelf met Connor de bossen van Noord Amerika onveilig mag maken!