Xbox Series X specs - Zo krachtig zijn de CPU en GPU van de Xbox Series X

Teraflops, framerates en raytracing.

De Xbox One X is de krachtigste console tot nu toe, maar Microsoft claimt dat de opvolger zelfs vier keer krachtiger is. Dat is een ferm statement van de techgigant, waardoor je ongetwijfeld erg benieuwd bent naar de Xbox Series X specs. In dit artikel nemen we een kijkje onder de motorkap van de nieuwe Xbox en lees je alles over onder meer teraflops, framerates en raytracing.

Als je op zoek bent naar meer informatie lees dan zeker ook onze artikels over de Xbox Series release en prijs, Xbox Series X games en Xbox Series X controller.

Op deze pagina:

Op zoek naar meer info? Lees dan ook onze artikels over de Xbox Series X release, Xbox Series X games en Xbox Series X design.

Xbox Series X specs - Wat zijn de specificaties?

Qua hardware is de Xbox Series X een stuk sterker dan zijn voorganger. Zoals eerder vermeld claimt Microsoft dat de console vier keer krachtiger dan de Xbox One X is. Maar wat houdt 'krachtiger' precies in? Dat begint vaak met de system of chip, oftewel SoC. Microsoft werkt daarvoor al sinds de ontwikkeling van de Xbox 360 nauw samen met hardwarefabrikant AMD.

De Xbox Series X bevat een custom AMD Zen 2-processor (CPU). De chip wordt op TSMC's 7nm-procedé gemaakt met acht cores en zestien threads, die op 3,8 GHz geklokt zijn en bij simultaneous multithreading (SMT) naar 3,66 GHz terugschakelen.

De videokaart (GPU) is gebaseerd op AMD's RDNA 2-architectuur en bestaat uit 52 compute units goed voor een kloksnelheid van 1,825 GHz. Daarmee heeft de next-gen-Xbox maar liefst 12,15 teraflops aan rekenkracht: twee keer zoveel als de Xbox One X.

Een ander belangrijk element voor een krachtigere console is het geheugen (memory). De Xbox Series X beschikt over 16 GB GDDR6-geheugen met een 320bit-geheugenbus. Door asynchrone configuratie zijn er verschillende geheugensnelheden: 10 GB met een bandbreedte van 560 GB/s (optimal memory) en de overige 6 GB met 336 GB/s (normal memory).

Een van de paradepaardjes zijn de razendsnelle laadtijden dankzij de solid state drive. Als interne opslag heeft Microsoft gekozen voor een custom 1 TB NVMe SSD. Die staat garant voor ruwe doorvoersnelheden van 2,4 GB/s (compressed het dubbele) en is uitbreidbaar met een soortgelijke SSD van 1 TB. Via USB 3.2 kun je ook een externe HDD aansluiten.

Tot slot kan de optische drive UHD / 4K blu-ray discs lezen.

Dit zijn alle specificaties van de Xbox Series X op een rij:

  • CPU: 8x Zen 2 Cores @ 3,8GHz (3,6GHz met SMT)
  • GPU: 12 Tflops, 52 cu's @ 1.825GHz, Custom RDNA 2
  • Die-formaat: 360,45mm2
  • Procedé: TSMC 7nm enhanced
  • Geheugen: 16GB GDDR6
  • Geheugenbandbreedte: 10GB @ 560GB/s, 6GB @ 336GB/s
  • Interne opslag: 1TB Custom NVMe SSD
  • I/O-doorvoersnelheid: 2.4GB/s (raw), 4.8GB/s (compressed)
  • Uitbreidbare opslag: 1TB Expansion Card
  • Externe opslag: USB 3.2 HDD Support
  • Optische drive: 4K UHD blu-ray
  • Prestatiedoel: 4K @ 60~120fps

Xbox Series X specs - Wat voor graphics kun je verwachten?

Na alle bovenstaande specificaties van de Xbox Series X is de hamvraag: wat doet het met de grafische prestaties van de console?

Microsoft richt zich in de eerste plaats op een 4K-resolutie met 60 frames per seconde, maar dat kan oplopen tot maximaal 120 frames per seconde. Er is ook ondersteuning voor een 8K-resolutie, maar met welke framerate is nog niet bekend.

Er zijn daarnaast de nodige grafische innovaties doorgevoerd, waaronder de ondersteuning van hardwaregeaccelereerde DirectX Raytracing (DXR). Daarmee worden realistischere lichteffecten, reflecties en schaduwen nagebootst. Dat vereist doorgaans de nodige performance, maar dankzij de krachtige GPU van de Xbox Series X wordt de rendertechniek straks in onder meer Halo Infinite en Forza Motorsport 8 toegepast. Of de bovenstaande resoluties en framerates met raytracing ingeschakeld behaald kunnen worden, is echter niet duidelijk.

Een andere rendertechniek is Variable Rate Shading (VRS). De feature zorgt ervoor dat er meer grip is op het renderen van pixels die gezamenlijk een afbeelding vormen. Zonder al teveel in technische termen te verdrinken, kunnen ontwikkelaars nu dankzij selectieve verhogingen of verlagingen in shading rates dezelfde of zelfs betere beeldkwaliteit realiseren. Lang verhaal kort: VRS zorgt ervoor dat de GPU minder belast wordt en de extra grafische kracht voor stabielere en hogere framerates ingezet kan worden.

Xbox Series X specs - Welk verschil maken de snelle laadtijden?

De nieuwe Xbox is niet alleen een grafische krachtpatser, de console is ook een stuk sneller dan zijn voorganger. Dat is mede te danken aan de nieuwe Velocity-architectuur, waar onder meer de interne solid state drive (SSD) deel van uitmaakt. Microsoft zet bovendien een grote stap voorwaarts in de manier waarop de console met datastreaming en -beheer omgaat. Daardoor krijg je onder andere grotere en levendige spelwerelden met razendsnelle laadtijden. Een bijkomend voordeel van de SSD is dat games ook minder opslagruimte nodig hebben, wat natuurlijk voor games zoals Call of Duty: Warzone (100+ GB) een verademing is.

Een van de technieken die Microsoft daarvoor gebruikt is Sampler Feedback Streaming (SFS). Dat houdt in dat je Xbox enkel de textures volledig laadt die ook zeker op het scherm komen. Maak je toch een onverwachte beweging, dan heeft de console echter altijd een minder gedetailleerde texture achter de hand om lag en laadtijden te vermijden. Naast het beperken van laadtijden zorgt Sampler Feedback Streaming er ook voor dat de rekenkracht van de Xbox optimaal wordt benut. Niet onbelangrijk om vlot games te spelen met een 4K- of zelfs 8K-resolutie.

Om games nog sneller in te kunnen laden, is er daarnaast Quick Resume. Dankzij die functie kun je binnen enkele seconden een game hervatten. Dat is mogelijk doordat de cache van de desbetreffende game van het werkgeheugen (RAM) naar de SSD verplaatst wordt. Je haakt dan aan waar je eerder gebleven bent en hoeft dus de game niet opnieuw op te starten en de laatste savegame te laden. Microsoft heeft bevestigd dat op die manier minimaal drie games tegelijkertijd op stand-by kunnen staan.

Ten slotte neemt Microsoft ook maatregelen om de latency zo laag mogelijk te houden. Dat is de onvermijdelijke vertraging in de snelheid waarmee informatie van je controller naar je console en van je console naar je tv wordt doorgestuurd. Voor de eerste stap heeft de Xbox Series X Dynamic Latency Input, een techniek waarbij je controller de meest up-to-date informatie pas doorstuurt vlak voor de console die ook effectief nodig heeft. Dat moet de snelheid van je bluetooth-verbinding verbeteren en dichter bij de snelheid van een verbinding via USB-kabel komen. Om de latency van je console naar je tv te reduceren, bevat de Xbox Series dan weer een Auto Low Latency Mode (ALLM). Daarmee dwingt de console je tv om automatisch over te schakelen naar zijn modus met de laagste latency.

Xbox Series X specs - Welke features zijn er nog meer?

De Xbox Series X heeft tot slot meer ondersteunende features. Dit zijn de belangrijkste:

  • De backwards compatibility van de Xbox Series X ondersteunt alle generaties Xbox-games. Je kunt dus ook Xbox-, Xbox 360- en Xbox One-games op de Xbox Series X spelen. Microsoft wil daarnaast oude games automatisch van HDR-ondersteuning voorzien.
  • Er komen cross-generation games naar de Xbox Series X. Dat betekent dat je van bepaalde nog uit te komen games maar één versie hoeft te kopen. Bij het overstappen van een Xbox One naar Xbox Series X (of zelfs andersom) neem je die selectie games mee.
  • Xbox Smart Delivery is een handige functie die ervoor zorgt dat de juiste versie van een game wordt binnengehaald en voor de desbetreffende console wordt geoptimaliseerd. Daarnaast hevelt het ook automatisch bestaande savegames en achievements over.
  • De Xbox Game Pass is een abonnementsdienst waarmee je toegang tot meer dan tweehonderd games hebt. Alle first-partygames van de Xbox Series X worden direct op de releasedag aan het aanbod toegevoegd.
  • Er is ook een streamingdienst genaamd Xbox Game Streaming (Project xCloud) waarbij je Xbox-games naar een Android-smartphone of -tablet streamt. De cloudgaming is onderdeel van een Xbox Game Pass Ultimate-abonnement.
  • Er is Xbox One-accessoires support op de Xbox Series X. Dat houdt in dat je het gros van controllers, headsets, harde schijven en andere accessoires die je voor de Xbox One gebruikt ook voor de Xbox Series X kunt gebruiken. Dat geldt overigens niet voor de Kinect.
  • Microsoft is overigens gestopt met het aanbieden van jaarabonnementen van Xbox Live Gold. Het is nog onduidelijk in hoeverre de dienst onderdeel van de Xbox Series X gaat zijn.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Yvo Kieviet

Yvo Kieviet

Taalfirtuoos

Overdag kantoorslaaf, 's nachts superheld. En tussendoor ook nog eens fervent gamer. Heeft overigens een bloedhekel aan bakfietsen.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread