Runes of Magic: The Elven Prophecy

Elf op tien

Er is al heel wat stof en virtuele inkt gevloeid over Runes of Magic, de gratis MMO van Runewaker Entertainment. Het is één van de meest succesvolle Free 2 Play MMO’s en heeft zelfs meer spelers gekend dan een heel aantal bekende online titels. Een mooie prestatie, maar de instapdrempel om deze titel te proberen is bijzonder klein. Je maakt je account aan, geeft enkele persoonlijke gegevens, haalt de client af en kan beginnen spelen. Runes of Magic is echter here to stay, een markant teken hiervan is de recente release van Deel 2: The Elven Prophecy, de eerste uitbreiding als het ware.

Ik ga eerlijk zijn, soms heb ik vooroordelen…Ik kan bijvoorbeeld niet vatten dat mensen bewust achievements leuk vinden (*grijns*)…of dat gratis MMO’s even leuk kunnen zijn als diegene waarvoor je moet betalen. Uiteindelijk moet iemand toch steeds voor de rekeningen opdraaien, of niet?

Wel, Runes of Magic Chapter 2 is gemaakt met een veel kleiner budget als mastodont concurrent World of Warcraft waardoor er uiteraard ook minder kosten moeten teruggevorderd worden. Deze lagere productiewaarde merk je echter wel in de afwerking, vooral in de kleine details. The Elven Prophecy is een game van ‘net niet’ en je wordt als gamer frequent geconfronteerd met het gevoelen dat je iets mist, dat die optie of die feature interessant of zelfs broodnodig was geweest.

The Elven Prophecy voegt een heel aantal gebieden toe, één van de leukste is je startgebied. Je bevindt je aan een kleine vestiging en gaat door de bossen en talrijk aanwezige natuur op zoek naar monsters en items die je tocht naar level tien versnellen. Het voelt bijna aan als het startgebied van de Blood Elves die in The Burning Crusade werden toegevoegd. Die vergelijking gaat echter op voor zowat elke MMO, een typische starter hub dus met enkele quests, opdrachten en NPC’s die je op de juiste weg zetten.

De monsters die we tegenkomen hebben ook een groot 'been there, done that' gevoelen, het fantasy woordenboek dat Tolkien indertijd heeft gestart, maar ondertussen werd aangevuld door schrijvers, film- en gamedevelopers, wordt ruimschoots doorbladerd en we komen een ruime selectie tegen. Vijanden gaan van typische demonen, waterwezens, primitieve kobolds en elementals tot stevige draken, reuzen en naga’s.

Er zit niets nieuw bij, maar ach het hoeft niet…Zolang de game maar fun is. En ja, de uitbreiding speelt al wel wat vlotter. Er zijn iets meer quests waardoor het geheel niet meer als een grote grind aanvoelt, het aantal regio’s werd uitgebreid, vooral in de nieuwe zone…en een pluim voor de makers om de vele raidcontent toe te voegen. Dit overstijgt zelfs de content updates van heel wat betalende MMO’s, we kijken naar jullie Blizzard.

Ook de twee nieuwe classes in de uitbreiding, de druid en de warden, tonen zich van hun beste kant. Ze zijn ingenieus ontworpen en stroken niet met de standaard cliché’s en concepten van vele andere MMO’s, een teken dat de ontwikkelaars weten waarmee ze bezig zijn. De balancing kon gerust nog wat beter, voornamelijk in Player versus Player gevechten is er heel wat commotie rond te zware combinaties, maar op termijn zal hier wel gevolg aan gegeven worden…zeker aangezien de makers hun skills apart tweaken tussen PvE en PvP, een interessant concept dat niet zou misstaan in andere games.

De nieuwe dungeons en raidzones hebben elks een visueel unieke identiteit meegekregen en er is sprake van sfeer, maar zolang de lore van de wereld ondermaats en de grafische engine beperkt blijft, zullen we nooit een volwaardig gevoel van inleving krijgen, een beetje een gemiste kans.

De community heeft zich echter wel voluit geschaard achter the Elven Prophecy en dit is een goede zaak. Het is eenvoudiger om goede guilds en groepen te vinden, mensen proberen hier en daar wat te organiseren. Een stap omhoog van de individuele touches die RoM in het verleden veel prominenter had. De raidzones zijn leuk, de bossfights bouwen op en er zijn enkele leuke ideetjes om spelers samen te laten werken op nieuwe niveau’s…En vooral, er is heel wat content beschikbaar.

Wij beschouwden Runes of Magic in het verleden nooit als een concurrent voor World of Warcraft, maar met the Elven Prophecy toont Runewaker dat ze op hun eigen richting uitwillen met deze titel. Het is geen perfecte spelbeleving en je mist geregeld de sprankelende weergaloze wereld van andere MMO’s, maar The Elven Prophecy is goed op weg om een unieke niche te bespelen voor een passend publiek. Wij kijken uit naar meer, probeer het zeker eens uit... Wat heb je te verliezen?

8 / 10