Roundtable 12: Nieuwe motion controls

De redactie heeft het over Natal en de PS Move.

Wie loopt er op onze redactie op krukken, net zoals iedereen in het parlement? Gaat onze managing director Steven de Leeuw binnenkort deelnemen aan 'Benidorm Bastards'? En wat voor dingen heeft Eurogamer België binnenkort allemaal voor jullie in petto? Allemaal vragen waarop de redactieleden bij Eurogamer België een duidelijk antwoord klaarhebben, maar daar gaat het niet om bij de Roundtable. Hier draait het om de game-industrie en wat daarbinnen zoal gaande was de voorbije week. Op zondag trachten wij onze mening te ventileren omtrent een bepaald onderwerp en trekken we voorzichtig een conclusie. Wat de ultieme waarheid is beslis jij, de lezer, natuurlijk zelf. Heb zeker geen schroom om je in de reacties uit te spreken over het onderwerp waarrond de Roundtable deze week draait. Elke mening is van belang!

Deze week gaan onze redacteurs rond de tafel zitten en hebben ze het over alle aankomende nieuwe motion controls die dit jaar uitkomen. Zien we wat in de PlayStation Move voor de PS3, en wat is onze mening rond Project Natal voor de X360?

Neem onze vorige roundtables ook zeker eens door:

Roundtable 01: Sony vs. de rest

Roundtable 02: Gamemedia vs. uitgevers

Roundtable 03: Gratis MMO's vs. Pay to Play

Roundtable 04: Remakes vs. Originaliteit

Roundtable 05: Censuur vs. artistieke vrijheid

Roundtable 06: Achievements & Trophies

Roundtable 07: De impact van geweld

Roundtable 08: Jongeren versus de media

Roundtable 09: Een terugblik op 2009

Roundtable 10: Social Gaming

Roundtable 11: 3D Gaming

Maarten: Het is eindelijk zo ver, de strijd rond de motion controls kan eindelijk losbarsten. Maar zal het wel een echte strijd worden? Zowel de PlayStation Move als Microsoft's Natal hebben mij nog niet overtuigd.

Laat ons beginnen met de Move, waar ik niet helemaal ontevreden over ben. Het grote pluspunt lijkt dat de traditionele controls van de Sixaxis bewaard blijven. Ongeveer alle knoppen die je nu op je controller vindt zijn nog steeds aanwezig. Verder lijkt de Move gewoon op een goedkope manier tot Nintendo-imitatie. Zeker als je de reeds vrijgekomen screenshots (deze zijn terug te vinden in ons artikel rond de PlayStation Move) bekijkt. Kan het nog meer richting Wii Sports uitgaan? Buiten SOCOM 4 zit er geen enkele lovenswaardige titel tussen. Verder is er nog de naam die getuigt van een tot gebrek aan originaliteit. Toegegeven, er waren problemen met de eerder gekozen naam Arc, maar Move? Ook het uiterlijk met de lichtgevende bol zal voor enige terughoudendheid zorgen. Mensen die zich al belachelijk voelen bij de Wii Remote, zullen nog verder in de grond zakken van de schaamte.

1
De physics van de voertuigen ziijn goed afgewerkt zodat ook de vele gevechten op de weg realistisch aanvoelen.

Natal probeert de controller weg te nemen uit de handen van gamers. Het getuigt van durf, maar niet van gezond verstand. Het is een concept dat volgens mij niet zal aanslaan bij een grote groep gamers. De controllers zijn heilig en elke vorm heeft zowel zijn voor- als tegenstanders. Ik snap dat je het aantal knoppen zou willen beperken, maar totaal wegnemen? Je moet goed gek zijn om zoiets te bedenken, maar tussen geniaal of gek zijn ligt nu eenmaal een dunne grens. Een auto besturen in een game zonder controller of stuurwiel? Het gaat er bij mij gewoon niet in. Hoe ga je shooters aanpakken?

Volgens mij heeft Nintendo een voorsprong opgebouwd die moeilijk te overbruggen is. Zij kwamen met de innovatie en nu wil de concurrentie gewoon een deel van de taart, en wel zo snel als mogelijk. Maar zowel Microsoft en Sony hadden beter langer nagedacht en deze innovaties pas gebracht bij een nieuwe generatie van consoles.

Edelbert: Toen Sony onlangs op GDC (Game Developers Conference) hun PlayStation Move voor het eerst aan het publiek beschikbaar maakte, weerklonk van mijn zijde een onderwaarderend geluid van afkeuring. Niet enkel was ik totaal niet onder de indruk van de line-up aan software, de Move zelf ziet er nog eens vrij smakeloos uit op de koop toe. Eerst hierover een woordje uitleg. Waarom het ontwikkelaarsteam van de Move koos om dit design van Sony's motion sensor gaat mijn petje te boven. Het is die lichtgevende bal op het uiteinde van de controller die bij mij tegenstrijdige gedachten opwerkt. “Is dit een videogamecontroller of een lichtgevend sexspeeltje?” Als Sony het design van dit apparaat ongewijzigd laat, kan ik met zekerheid zeggen dat ik dit misbaksel nooit (!) onbewaakt op de koffietafel zal laten rondslingeren. Wat zouden de buren wel niet denken wanneer ze weer eens subtiel door het raam staan binnen te loeren?

Het tweede wat mijn enthousiasme voor deze motion controller niet kon opwekken is de povere line-up aan software. Dingen als Sony Sports en Motion Fighters (wat al een vrij onoriginele titel is op zich) zijn schaamteloze rip-offs van Wii Sport en Punch-Out. Waarom Sony niet origineler uit de hoek kwam voor de eerste showing van hun Wii plaatsvervanger begrijp ik niet. Ze toonden ook voor het eerst Socom 4, die volledig speelbaar is met de Move. Maar waarom dit een pluspunt zou zijn begrijp ik nog minder. Het Socom publiek is niet bepaald hetzelfde publiek die als een bezetene Wii Sports zit te spelen. Als je SOCOM zegt, is het eerste waar de meeste mensen aan denken competitie en clanwars. Iedereen die al eens een clanmatch gespeeld heeft op Socom zal kunnen getuigen dat dit nogal een tijdrovende bezigheid is. Stel je nu voor dat je pakweg drie uur met zo'n Move moet staan zwaaien tijdens een match. Ondenkbaar. Waarom Zipper Interactive tijd en waarschijnlijk een smak geld vrijmaakte in hun ontwikkelingsperiode om de Move te integreren weet ik niet. Dit is namelijk tijd en geld die ze zouden moeten gebruiken om SOCOM 4 terug op punt te stellen, na een twijfelachtige SOCOM: Confrontation.

2
SOCOM 4 lijkt een van de eerste nieuwe 'hardcore games' te worden die speelbaar zijn met de PlayStation Move.

Sony beweert wel dat de Move veel meer kan dan de Wii Nunchuck, maar momenteel hebben ze deze stelling nog niet bewezen. Een vrij povere line-up werd getoond op GDC enkele weken geleden, waardoor iedereen die enige interesse in dit product vertoonde van een kale reis terug keerde. Als Sony niet verrassend uit de hoek komt met enkele echt innoverende games die de Move optimaal benutten dan zie ik dit product geen succes worden. Enkel een poging van Sony om een deel van het Wii publiek te stelen. Een poging die weinig slaagkansen heeft tenzij de PS3 nogmaals een drastische prijsdaling ondergaat, waardoor hij ofwel goedkoper of even duur wordt als de Wii.

Over Microsofts Natal ben ik iets enthousiaster, hoewel we nog niet echt volwaardige implementaties gezien hebben van deze hardware. En als je Peter Molyneux Natal de hemel hoort in prijzen, dan is een zeker scepticisme zeker wel aan te raden. Natuurlijk ziet de trailer van E3 2009 er vrij indrukwekkend uit, maar eerst zelf zien en dan geloven is een motto waar ik al meer dan twintig jaar volgens leef. Iets wat zeker aangewezen is in de game-industrie.

Gert: Zoals verwacht zijn de eerste reacties op dergelijke controllers vrij negatief. Het eerste wat bij de doorsnee gamer opkomt, is "Wat moet ik hier nu in godsnaam mee?" en dat is een doodnormale reactie. Maar met het succes van de Wii is meer dan ooit gebleken dat de gamesmarkt een stuk groter is dan alleen de "doorsnee gamer". Nintendo's huidige succes teert vooral op de casual markt waar kleine zus en opa gezellig samen voor de TV een wedstrijdje Wii Tennis spelen en dat succes willen Sony en Microsoft kopiëren. In de eerste plaats zijn Natal en Move volgens mij marketinginstrumenten om een "unserved audience" aan te spreken dat nu zijn gading niet vindt op de PS3 of Xbox 360 en dan kom je automatisch bij de casual gamer uit. De persbabbel van Sony en Microsoft moet ons doen geloven dat hun nieuwe controllers een revolutie in gaming zijn, maar eigenlijk zijn het verbeterde concepten van de Wii-afstandsbediening en daar is niks mis mee. Nintendo pleegt revolutionair te zijn door de introductie van de Wiimote, maar eigenlijk is dit dezelfde technologie die al werd gebruikt bij de Power Glove, een relikwie dat dateert uit het NES-tijdperk. Move en Natal zijn dus de meest recente namen in deze technologierace.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Eurogamer.be

Eurogamer.be

medewerker

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread