Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Roundtable 04: Remakes vs. originaliteit

Is het heruitbrengen van games een goede zaak?

Stellen we ons weekendje Molenbeek best nog even uit? Zullen agenten ook onze privacy schenden nadat we dood zijn? En hebben jullie ook al zo'n bloedhekel aan die verdomde 'David'? Allemaal vragen waarop de redactieleden bij Eurogamer België een duidelijk antwoord klaarhebben, maar daar gaat het niet om bij de Roundtable. Hier draait het om de game-industrie en wat daarbinnen zoal gaande was de voorbije week. Elke zondag trachten wij onze mening te ventileren omtrent een bepaald onderwerp en trekken we voorzichtig een conclusie. Wat de ultieme waarheid is beslis jij, de lezer, natuurlijk zelf. Heb zeker geen schroom om je in de reacties uit te spreken over het onderwerp waarrond de Roundtable deze week draait. Elke mening is van belang! Deze week gaan de redacteurs van Eurogamer België rond de tafel zitten en hebben ze het over het steeds vaker opduiken van remakes en re-releases van oudere spellen:

Neem onze vorige roundtables ook zeker eens door:

Roundtable 01: Sony vs. de rest

Roundtable 02: Gamemedia vs. uitgevers

Roundtable 03: Gratis MMO's vs. Pay to Play

Jasper: Ik vind het een fantastische trend. Ik moet toegeven dat ik nooit veel Contra of Bionic Commando gespeeld heb, dus ik zal even een voorbeeld gebruiken dat me enorm dicht bij het hart ligt: Monkey Island. Ik ben dol op dat spel, kan volledige dialogen citeren (laaadies?) en ken de oplossingen zo goed als de rug van m'n hand. Maar zelfs toen ik het spel voor het eerst speelde, wat ergens midden jaren '90 was, was het grafische aspect al hopeloos verouderd en was het enorm moeilijk om aan andere mensen duidelijk te maken waarom dit spel zo enorm geweldig was. Nu, vijftien jaar na mijn eerste aanraking ermee, kan ik eindelijk één van mijn favoriete reeksen aan mijn vrienden introduceren zonder dat ze afgeschrikt worden door de ruwe grafische stijl en verouderde interface.

De volledig herwerkte versie van The Secret of Monkey Island

Ook voor remakes als Contra en Bionic Commando geldt dit. Er is absoluut niets mis met oude klassiekers weer boven te halen en ze weer in de spotlight te zetten. En al helemaal niet als je ook de originele, onveranderde versie erbij krijgt.

Michaël: Ik ben ermee akkoord dat het leuk is om oude games terug te brengen, ik schaf ze zelf ook aan, maar wat met de creativiteit van ons medium? Is het echt zover gekomen dat we Final Fantasy 1, 2, 3, 4, spin-off, 5 enzovoorts moeten verorberen vooraleer we komen aan die versie waarop het publiek zit te wachten (versie 7 die ondertussen best goed speelt op PSP). Ik kom ontzettend veel voorbeelden tegen waarbij ontwikkelaars weinig tot geen moeite steken in hun oude klassiekers wanneer ze opnieuw worden uitgebracht. Kijk bijvoorbeeld naar de gigantische massa games, onder andere op PSN en Xbox Live, waarvan het merendeel eigenlijk utter crap is. Face it, als je een remake wil, moet je er durven creatief mee omspringen.

Je krijgt slechts één kans om een game opnieuw uit te brengen in normale situaties, doe er dan iets mee! Verbeter de dingen die je kan, geef toe aan de verwachtingen van het publiek en pas aan wat je kan. Ik ga een vreemd voorbeeld nemen, maar zij die de Persona-reeks kennen weten dat er een jaar na de release reeds een remake uit was, dezelfde game die zelfs wat minder kost, maar gewoon met allerlei extra's. Dat is creativiteit, dat is de balls hebben om de industrie nieuwe richtingen in te sturen. Er zijn zeer weinig titels die ondanks de evolutie nog even fun zijn als het jaar waarin ze eerst verschenen, zelfs Final Fantasy 7 en Monkey Island slaagden daar niet in naar mijn mening.

Persona 4, de voorlopig laatste iteratie binnen deze aangehaalde reeks.

Maarten: Remakes zijn vooral een meerwaarde voor de jongere generatie gamers. Zij maakten nog nooit kennis met deze games en oude games kosten soms veel geld. Daarbij komt nog het feit dat je dan de originele console moet bezitten. Voor hun is dit een goedkopere manier om kennis te maken met de geschiedenis van gaming. Als de game dan wat opgepoetst is, is dat leuk maar ook niet meer dan dat.

Binnen het jaar een remake uitbrengen van een game is volgens mij niet creatief. Eens het op de markt komt zou het alles al moeten bezitten, anders ben je gewoon in de fout gegaan bij het origineel. Een betere oplossing is dan de originele bezitters gratis de remake aan te bieden in plaats van er nog geld voor te vragen.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Related topics
Over de auteur
Reacties