Ratchet and Clank: Rift Apart - Release, trailers, gameplay en alles wat we weten

Gewoon interdimensionaal!

Ontwikkelaar Insomniac Games heeft het de laatste tijd erg druk, want naast Marvel's Spider-Man: Miles Morales kondigde de ontwikkelaar in juni Ratchet and Clank: Rift Apart aan. Het nieuwste deel staat helemaal in het teken van dimensionale scheuren en een nieuwe vrouwelijke Lombax. We zetten alvast alles wat we weten op een rij.

Inhoud

Ratchet and Clank: Rift Apart release - Wanneer komt de game uit?

Ratchet and Clank: Rift Apart is een PlayStation 5 exclusive en lanceert op 11 juni. De game maakt deel uit van de eerste grote lichting PlayStation 5-exclusives. PlayStation 4-eigenaars zijn er dus aan voor de moeite, want zij kunnen de game niet spelen.

De kans dat Insomniac zich bedenkt en de game alsnog uitbrengt voor de PlayStation 4 is erg klein, Insomniac Games ontwikkelt de game namelijk volledig voor de PlayStation 5 en al zijn functies. Een PlayStation 4-port zou daardoor waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

Ratchet and Clank: Rift Apart is ondertussen uitgekomen. Ben je benieuwd naar onze mening? Hier lees je de Ratchet and Clank: Rift Apart review.

Ratchet and Clank: Rift Apart trailers - Wat kun je alvast zien?

Sinds de aankondiging toonde Insomniac al verschillende trailers. De eerste trailer is de aankondigingstrailer en die toont ons welke dimensies je onder andere bezoekt en welke gameplay je mag verwachten. Verder ontmoet je de onbekende vrouwelijke Lombax van wie we de naam nog niet kennen.

In de tweede trailer vertelt Insomniac je meer over hoe de PlayStation 5 enkele next-genfeatures ondersteunt en zie je nog meer gameplay. Daaronder vallen de snellere laadtijden en verbeterde audio.

De derde trailer toont je een speelsessie die zich afspeelt op de futuristische planeet Megalopolis en een voorsmaakje van de tegenstanders en de wapens. Voorts kom je meer te weten over het verhaal rond antagonist Dr. Nefarious en zijn Dimensionator.

In de State of Play van de game verkent Ratchet Nefarious City. Verder onthult creative director Marcus Smith meer info over de gameplay, personages en het wapenarsenaal.

Het volgende filmpje draait dan weer rond de wapens en hoe je je voortbeweegt. Zo passeren onder meer de Rift Tether, Phantom Dash en verschillende bekende en nieuwe wapens de revue.

In de allerlaatste video geeft Zurkon Jr. meer informatie over de te bezoeken en planeten waaronder Nefarious City, Sargasso en Monolith. Verder krijg je beelden te zien van 'wall runs', de Speetle en grinden op rails.


Er komen ontzettend veel games uit, daarom hebben we meerdere overzichtsartikelen geschreven. Hier lees je alles over de Call of Duty WW2: Vanguard gameplay, Horizon Forbidden West setting, Far Cry 6 setting, Battlefield 2042 gameplay en God of War Ragnarok setting.


Ratchet and Clank: Rift Apart setting - Waar speelt de game zich af?

Net zoals voorgaande Ratchet en Clank-titels reis je naar exotische werelden die je moet verkennen. In een ervan worden Ratchet and Clank als helden gehuldigd en krijgen ze de Dimensionator. Dr. Nefarious weet de Dimensionator echter voor hun neus weg te kapen en gebruikt het wapen om een dimensie te vinden waarin hij keizer wordt en dus altijd kan winnen van Ratchet & Clank. Dat loopt echter goed mis, want hij beschadigt per ongeluk het ruimtetijdweefsel en er ontstaan overal dimensionale scheuren. Beide hoofdpersonages raken daardoor van elkaar gescheiden. Naar aanleiding van die gebeurtenis ontmoet je het nieuwe vrouwelijke speelbare hoofdpersonage Rivet.

Samen met Rivet proberen Ratchet en Clank elkaar terug te vinden. Zo reis je doorheen verschillende nieuwe en bekende dimensies, zoals Nefarious City, Sargasso en Monolith, en maak je gebruik van nieuwe en terugkerende wapens en gadgets.

RatchetClankRiftApart1

Ratchet and Clank: Rift Apart gameplay - Hoe speelt de game?

Insomniac Games laat in de tweede trailer weten dat het probeert om werelden te maken die echt aanvoelen alsof je er zelf bent. daarvoor benutten ze ten volle de capaciteiten van de PlayStation 5.

Zo haalt de SSD volgens Creative Director Marcus Smith de laadtijden serieus omlaag en reis je snel tussen de verschillende dimensies. Daarnaast is Rift Apart volgens Smith te spelen aan 60 fps, maar dan moet je wel inboeten op vlak van resolutie. Hoeveel dat is, onthult de ontwikkelaar voorlopig niet. Verder kun je ook voorkeur geven aan 30 fps en een 4K-resolutie.

Daarnaast gebruikt de game 3D-audio die je volgens Insomniac Games volledig onderdompelt waardoor je alles hoort wat boven, onder en rond je gebeurt.

Dankzij de feedback van de 'adaptive triggers' van de DualSense-controller wissel je moeiteloos tussen de verschillende modi van wapens. Waar de ene zich in 'damage-per-second' specialiseert, blinkt de andere in 'crowd-control' uit. Wanneer je bijvoorbeeld bij de dubbelloopshotgun Enforcer de trigger half indrukt, dan vuur je met een van de lopen. Druk je de trigger vervolgens helemaal in, dan vuur je het wapen met beide lopen af. De 'haptic feedback' van de controller voegt nog een extra dimensie toe omdat je de werking en kracht van wapens aanvoelt. Naast wapenfuncties bevat het geheel ook tal van nieuw en terugkerend wapentuig. Zo zag je in meerdere trailers onder andere al de Buzzblade, Enforcer, Shatterbomb, Sprinkler, Mr. Funghi, Lightning Rod en Glove of Doom voorbijkomen. Die wapens zullen goed van pas komen bij de vele mini-eindbazen die vaak komen piepen, net als de 'arena challenges' die je vermoedelijk weer wat handige beloningen opleveren.

RatchetClankRiftApart2

Ondanks de toevoeging van dimensies en het gebruik van de PS5's next-gencapaciteiten bevat Rift Apart nog steeds veel onderdelen van voorgaande games. Zo grind je met je Grindboots op kabelbanen, los je opnieuw puzzels met Clank op, verzamel je wederom de zeldzame Gold Bolts, vergaar je onderweg speciale pantsers en beschikt Clank nog steeds over zijn helikoptergadget.

Naast terugkerende dingen bevat de game ook tal van nieuwe zaken. Zo kun je met de Phantom Dash je sprong verlengen en vijandelijke aanvallen ontwijken, wat tal van strategische voordelen oplevert. Dankzij de dimensionale scheuren krijg je tijdens je avonturen de kans om de Rift Tether te gebruiken. Door vlakbij een goudkleurige scheur op L1 te duwen, beweeg je je sneller over het slagveld, vlucht je van vijanden en flankeer je ze vervolgens. Gebruik je hetzelfde gadget echter bij paarse scheuren, dan beland je in een zogenaamde Pocket Dimension waar je vaardigheden op de proef worden gesteld. Daar eindigt het echter niet, want tussendoor gebruik je je Hoverblades om je via handige 'wall runs' verder te bewegen.

Enkele nieuwe veelbelovende zaken die Insomniac Games al heeft aangekondigd maar nog maar weinig over heeft onthuld, zijn de meer open, verkenbare gebieden, de luchtgevechten, 'glitch and arena challenges', dimensionale Clank-puzzels, en de fotomodus die voor het eerst aan een Ratchet and Clank-titel wordt toegevoegd. Naast al die features denkt Insomniac Games ook aan mensen met een visuele, auditieve en fysieke beperking. Zo onthulde de ontwikkelaar een resem aan toegankelijkheidsopties. Hoe al die nieuwe dingen juist in elkaar zitten, onthult de ontwikkelaar nog voor de release.

Ratchet and Clank: Rift Apart edities - Welke edities kun je kopen?

Rift Apart komt uitsluitend uit op de PlayStation 5 en is te kopen in een fysieke en digitale Standard Edition, en een uitsluitend digitale Digital Deluxe Edition.

Iedereen die beide edities pre-ordert, krijgt bij de release toegang tot het Carbonox-armor uit Ratchet & Clank: Going Commando uit 2003 en de Pixelizer van Ratchet & Clank uit 2016. De Digital Deluxe Edition bevat vijf extra armorsets, 20 Raritanium, een digitaal artbook en de soundtrack van Mark Mothersbaugh - oftewel de artiest achter enkele tracks van Crash Bandicoot- en Jak-games van Naughty Dog

RatchetClankRiftApart3

Ratchet and Clank: Rift Apart - Standard Edition

  • De volledige game

Ratchet and Clank: Rift Apart - Digital Deluxe Edition

  • De volledige game
  • Vijf extra armor sets
  • Photo Mode Sticker Pack
  • Twintig Raritanium
  • Soundtrack
  • Digitaal Artbook

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Glenn Nouws

Glenn Nouws

medewerker

Door een spierziekte rolt Glenn door het leven in een elektrische rolstoel en is hij een gedreven Powerchair hockey-speler. Sinds zijn eerste aanraking met de PlayStation 1 is hij ook verslaafd aan alles wat met gaming te maken heeft.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread