PixelJunk Shooter

Rondknallen in een lavalamp.

Onze aardbol is stilaan compleet naar de haaien aan het gaan, zoveel is duidelijk. Belangrijke politici en wereldleiders mogen dan wel in Kopenhagen samen kruipen om een oplossing voor dat probleem te vinden, de dagen dat we konden zeggen “het is vijf voor twaalf” liggen al lang achter ons. Misschien moeten we maar eens beginnen nadenken om te verhuizen naar een andere planeet. Mars is een grote kanshebber, maar een eigen stulpje neerplanten op de oppervlakte van Janneke Maan klinkt misschien nog aantrekkelijker. Ach, mocht het ooit zover komen dat we de Aarde verlaten, dan maken we binnen de kortste keren onze nieuwe verblijfplaats opnieuw stuk. De mens is een destructief wezen, het zit in onze aard!

Waarom deze lichtjes diepzinnige introductie? Geen idee eigenlijk, het heeft slechts vaag te maken met hetgeen we te zien krijgen in PixelJunk Shooter, de allernieuwste game van PSN-hofleverancier Q Games. Eerder al bracht deze ontwikkelaar binnen de PixelJunk reeks toppertjes als Eden en Monsters – waarvan dit jaar nog een uitstekende PSP-versie verscheen – uit, titels die respectievelijk vernieuwing brachten, maar ook bestaande concepten op een degelijke manier toegankelijk hebben gemaakt voor het PlayStation publiek. Met Shooter combineert men deze twee elementen: aan de ene kant heb je een old skool 2D-schietspel a la Gradius, maar aan de andere kant maakt men dit bekende concept aantrekkelijk door enkele hedendaagse snufjes en technieken aan de smakelijke knalsaus toe te voegen.

Eerst even het flinterdunne verhaal uit de doeken doen. Jij bent de bestuurder van een speciaal ruimteschip dat op een vreemde planeet expeditieleden moet gaan redden. Deze jongens zijn namelijk richting de ruimte getrokken omdat de grondstoffen op onze eigen planeet zo goed als opgebruikt zijn. Gretig doorboren ze de bodem van een onbekende aardkloot, om natuurlijk te stuiten op buitenaardse wezens en ander gespuis dat onze aanwezigheid kan missen als kiespijn. De expeditieleden worden aangevallen, en jij moet in je schip op onbekend, ondergronds terrein je makkers gaan redden. Allemaal niet bijster origineel, maar in tegenstelling tot de andere titels van Q Games is PixelJunk Shooter tenminste uitgerust met een plot.

Je speelt deze game echter niet voor zijn verhaal, maar voor de gameplay. De planeet waar je avontuur zal plaatsvinden is duidelijk ontworpen door de meest puzzelgeile aliën van ze allemaal, dus maak je maar klaar om je grijze hersencellen aan het werk te zetten. Neen, je moet geen buitenaards moeilijke sudoku's oplossen of het kernwoord uit een Zweedse puzzel ontdekken, alle raadsels komen in de vorm van obstakels die je moet overkomen door slim gebruik te maken van je omgeving. De volgorde waarin je te werk gaat is misschien nog het belangrijkste, want de ene handeling kan een domino-effect in gang zetten dat je opdracht er niet bepaald makkelijker op maakt.

Allereerst spelen vloeistoffen een grote rol in PixelJunk Shooter. Je hebt water, lava en een olieachtige substantie, en deze drie dingen brengen wanneer ze met elkaar in aanraking komen een bepaalde reactie voort. Zo doet water de gloeiend hete lava stollen, terwijl de combinatie H2O + zwart goedje zorgt voor hete, ontvlambare dampen. Deze dingen zijn belangrijk om te onthouden gezien je ruimteschip enkel bestand is tegen water. Hitte verdraagt het ding niet en bij een te hoge temperatuur – bijvoorbeeld door te dicht bij lava te vliegen – ontploft de boel. Je op een zorgvuldige manier manoeuvreren doorheen de levels is dus geen overbodige luxe.

Tel daarbij op dat er hier en daar ook nog eens vijanden te vinden zijn die allerlei dingen richting je schip schieten. Ontwijken is de kunst, al ga je best ook offensief te werk. Je schip is namelijk uitgerust met twee wapens, zijde een regulier geweer en doelzoekende raketten. Die laatste mogen dan wel automatisch richting hun doelwit vliegen, ze zijn een stuk minder krachtig dan gewone kogels. Het grote probleem bij schieten is echter dat de controller van de PlayStation – en met name de thumbsticks – subtiele bewegingen vaak niet helemaal accuraat waarnemen, wat soms voor frustratie zorgt in PixelJunk Shooter.

Je schip voortbewegen doe je door met de linker stick te bewegen, terwijl draaien – en dus ook mikken – vastzit onder de rechter stick. De vijanden die je moet raken zijn vaak erg klein waardoor je niet vlotjes op ze kunt schieten, maar eerst een paar seconden moet zoeken alvorens je de juiste knalpositie kunt aannemen. Gelukkig bewegen vijandige kogels relatief traag op de vreemde planeet waardoor je wat tijd hebt om je te positioneren. Het is met andere woorden geen spelbrekende fout, maar het had wat soepeler gemogen.

PixelJunk Shooter

PS3, PC, Mac