Picross 3D

Breng ons naar de ontwenningskliniek!

Wanneer je als recensent een spel moet bespreken als Picross 3D, dan ben je de pineut. Je kunt deze mix van Sudoku en Jenga maar niet neerleggen doordat ontwikkelaar HAL Laboratory zo'n verdomd verslavende game heeft gemaakt dat ik er kwaad van kan worden. Het achterliggende idee is zo ongelofelijk simpel, audiovisueel valt er niet veel speciaals te beleven en de gameplay bestaat slechts uit twee elementen. Picross 3D is een drug waarvan je moeilijk af kunt kicken, en eigenlijk wil ik dat ook helemaal niet...

...maar het zal toch even moeten zodat ik deze bespreking neer kan knallen op een digitaal stukje papier! Ik bestrap me erop dat ik tijdens het schrijven mijn DS gewoon dichtklap. Ik zet het apparaat niet uit, zodat ik ten alle tijden nog snel even met het spel door kan gaan. Ach, wat maakt het uit, laat ik nog tien minuten met stylus in de hand aan de verleiding toegeven! Een uur later kom ik tot de conclusie dat mijn tijdsbesef helemaal naar de vaantjes is. Ik heb niet zestig minuten, maar drie uur Picross 3D aan één stuk zitten spelen. Gelukkig heeft de batterij van de DS het begeven, waardoor ik even niet anders kan dan deze review af te werken. Waar is die verdomde adaptor!

Mocht je het nog niet doorhebben: Picross 3D is een oerdegelijke puzzelgame zoals je die wel vaker tegenkomt op de handheld van Nintendo. Natuurlijk kennen we allemaal als voorbeeld de Professor Layton games, maar in dat geval speel je deels door omdat de visuele stijl zo mooi is en het verhaal best weet te boeien. In Picross 3D ontbreken die twee dingen nagenoeg volledig. Het enige wat je te zien krijgt zijn hopen blokken waarop nummertjes staan. Het is aan jou om die genummerde blokken weg te kappen met een hamertje om op die manier een object naar voren te brengen. Wat voor resultaat al dat gebeeldhouw teweeg brengt weet je op voorhand nagenoeg nooit, en het is net die kortstondige ontdekkingstocht waardoor Picross 3D zo geniaal is.

De game bestaat uit honderden kleine puzzels die per stuk – wanneer je ze voor het eerst tracht op te lossen tenminste – zo'n vijf tot tien minuten van je tijd in beslag zullen nemen. Steeds ga je van start met een rechthoekige blok, bestaande uit rijtjes afzonderlijke, vierkante blokjes die in rijen van maximaal negen kubusjes naast of op elkaar liggen. Aan de randen van elke rij zijn nummertjes te vinden die aangeven hoeveel blokjes er binnen een rij intact moeten blijven, wat ook meteen wilt zeggen dat de resterende aantallen nutteloos zijn en weggekapt mogen worden. Maar wat gedaan als je een rij van acht blokjes voor je neus ziet staan, en er slechts twee behouden moeten worden? Je hoort het al: gooi die grijze hersencellen maar weer aan de gang!

Gedurende een puzzel geeft men je meestal enkele bijkomende, maar broodnodige aanwijzingen. Zo weet je dat wanneer er een cirkel rond een cijfer te vinden is het aantal nuttige blokjes in twee van elkaar losstaande groepen opgesplitst is. Een vierkant wil dan weer zeggen dat je de rij in drie losstaande stukken moet opkappen. Tel daarbij op dat sommige puzzels uit meerdere lagen bestaan en er niet voor niets '3D' in de titel staat – de rechthoek moet je ook nog eens in 360 graden draaien – en het is duidelijk dat je niet zomaar aan de slag kunt gaan zonder wat training.

Gelukkig is er een erg informatieve tutorial in het spel gestopt die je alle basisregels piekfijn uitlegt aan de hand van voorbeelden en testpuzzels. Eens je deze doorlopen hebt kun je zonder problemen aan de slag met het echte werk, wat niet wilt zeggen dat je nooit zult falen. Tijdens het oplossen van elke puzzel mag je namelijk niet meer dan vijf foute blokjes verwijderen. Doe je dat wel, dan moet je helemaal van vooraf aan beginnen. Ook moet je er rekening mee houden dat er eens je van start gaat seconden van een klokje tikken. Is de tijd om, dan is al je harde denkwerk voor niets geweest.

Het gelimiteerde aantal fouten dat je mag maken zorgt echter meestal voor de verhoogde moeilijkheidsgraad, en niet het tijdslimiet. Wij kwamen haast nooit in tijdsgebrek, wat meteen ook aangeeft dat Picross 3D een perfect spel is om eventjes tussen de soep en de patatten boven te halen...mocht het oplossen van puzzels niet zo verslavend zijn tenminste. Anders dan bij de concurrentie worden de puzzels naarmate je verder komt in het spel niet bepaald moeilijker, waardoor je nooit het gevoel krijgt dat het niveau gewoon te hoog ligt voor je beperkte intellectuele capaciteiten. Tuurlijk, de gameplay gaat stilaan complexer worden, maar het tempo waarop de ontwikkelaar dit allemaal omhoog drijft leunt dicht tegen de perfectie aan.

Wanneer je de juiste blokjes hebt kunnen weghalen zonder teveel fouten te maken blijft er een vorm over. Eerst is deze nog grijs, maar na enkele seconden krijgt je ruwe werk kleur en ontdek je welk voorwerp er al die tijd schuilging onder een hoop kubussen. Het resultaat van je harde puzzelwerk kan letterlijk alles zijn, gaande van dieren tot voeding, eten of personen. Als beloning animeerde men alle objecten ook nog eens zodat ze een typische handeling uitvoeren. Een gieter zal bijvoorbeeld plantjes water beginnen geven, terwijl een voetbalspeler tegen een bal schopt. Het ziet er allemaal knullig uit doordat je figuren te zien krijgt die bestaan uit een hoopje blokken, maar aan de andere kant is dat net de charme van Picross 3D. De graphics staan hier in de puurste zin van het woord in functie van de gameplay, en dat is precies hoe het moet zijn in een (puzzel)game.

We leren hoe we een muzieknoot en een hartje moeten maken in deze gameplaytrailer van Picross 3D.

Mocht je nog niet genoeg hebben met de hoeveelheid beschikbare puzzels, dan is er nog altijd de optie om helemaal zelf een blokkerig raadsel te ontwerpen in de My Picross sectie. Je krijgt een leeg scherm te zien, en jij mag met behulp van je stylus – die je ook gebruikt om blokjes weg te kappen – naar hartenlust objecten ontwerpen. Vervolgens kun je deze delen met andere DS-bezitters via WiFi, of gewoon lokaal. Leuk is dat je vriend het spel zelfs niet in huis moet hebben om je zelfgemaakte puzzel te kunnen ontvangen. De pret wordt echter wat minder wanneer je ontdekt dat het maken van een eigen creatie helemaal niet zo makkelijk is door een onhandige besturing. Daar merk je overigens niets van tijdens de rest van Picross 3D, enkel wanneer je zelf creatief wil zijn duikt dit probleem op.

Mocht je bij het in huis halen van Picross 3D – en we verklappen nu al dat we dat sterk aanraden – als doel hebben alle puzzels uit te spelen, dan mag je je opmaken voor héél wat dagen speelplezier. Het zegt misschien al genoeg dat het aantal raadsels die te vinden zijn in de Easy mode tegen de 150 stuks aanlopen, waarna er nog eens drie moeilijkheidsgraden volgen. Bovendien kun je wanneer je je DS aan het internet koppelt regelmatig nieuwe uitdagingen downloaden, wat ervoor zorgt dat Picross 3D een nagenoeg eindeloze levensduur heeft.

Picross 3D is een van de beste puzzelgames die we in lange tijd hebben mogen spelen. De besturing verloopt lekker soepel met behulp van de stylus en het touchscreen, de puzzels zijn stuk voor stuk verslavend en de graphics staan volledig in functie van de overdreven verslavende gameplay. Daarenboven is de combinatie kwantiteit/kwaliteit in de honderden uitdagingen steeds aanwezig. Mocht het zelf ontwerpen van puzzels wat makkelijker geweest zijn ging Picross 3D met een dikke tien aan de haal!

9 / 10

Picross 3D

Nintendo DS