New Super Mario Bros. Wii

Pas op voor je vrienden!

Van alle vrouwen op de wereld moet prinses Peach wel het domste exemplaar zijn. Na talloze (geslaagde) ontvoeringen blijft ze zweren bij de incompetente Toads als lijfwachten. Elke keer kan Mario opdraven om haar te helpen, dus zou je verwachten dat ze nu toch wat bodyguards in dienst had. Het antwoord hierop is nee, dus je weet al direct wat jouw doel is in New Super Mario Bros. Wii.

Je moet niet veel vernieuwing verwachten. De game staat heel dicht bij de originele reeks en is zelfs in 2D opgebouwd. De zoektocht naar Peach speelt zich dan ook af in diverse thematische werelden met elk hun eigen levels. Aan het einde van elke wereld moet je het opnemen tegen één van de minibazen.

Waarom dan een nieuwe Super Mario ontwikkelen? Wel er is toch één grote vernieuwing ingevoerd: je moet niet meer alleen spelen. Tot vier spelers kunnen tegelijkertijd de levels spelen. Iets wat niet alleen voor leuke gameplay zorgt, maar vooral ook hectische avonturen oplevert. Iedereen gaat voor dezelfde muntjes en upgrades, waardoor spelers nogal snel sterven.

Doodgaan blijkt echter niet zo'n groot probleem. Sta je op het punt om te sterven, druk dan A in en je zweeft in een veilige bubbel naar je teamgenoten. Als zij je bevrijden kun je direct terug in actie komen. Als alle vier de personages in hun bel zitten is het game over. Minder leuk wordt het wanneer je constant wacht op andere spelers, omdat ze achter blijven en niet zo goed zijn als jou.

Klinkt dit als ervaren speler een beetje saai in je oren? Denk er dan aan dat je niet per se moet samenwerken met de anderen. Waarom gebruik je hun hoofd niet als springplank, waardoor zij zelf in de afgrond belanden?

Voor meer multiplayerplezier zijn er nog twee extra speelvormen: Free Mode en Coin Battle. In de eerste speel je een zelfgekozen level en kies je zelf of je samenwerkt. Bij de twee modes verzamel je zoveel mogelijk coins en wordt alles nadien mooi weergegeven in een klassement. Het zijn niet de meest spectaculaire toevoegingen maar wel leuke extra's.

De traditionele power ups zoals vuurbloemen, (mini)paddenstoelen en sterren zijn volop aanwezig. Daarnaast is Yoshi beschikbaar als rijdier dat hoog kan springen en vijanden kan opeten. Maar er zijn ook nieuwigheden zoals een ijsbloem en het propellerpakje waarmee je tijdelijk kan vliegen. Het fijnste is echter het pinguïnpak. Nog nooit zag een pinguïn er zo dik uit, maar er zijn vele voordelen aan. Je glijdt vliegensvlug over het ijs en kleine openingen, schiet ijsballen en zwemt als een vis.

Het meest briljante aan New Super Mario Bros. Wii is echter zijn toegankelijkheid. Sommige levels zijn uitdagend en vormen voor beginners of klunzen een onbedwingbare barrière. Na acht mislukkingen komt er echter een groen blokje op de proppen. De zogenaamde Super Guide waarbij Luigi toont hoe het moet, je kunt dan kiezen om te skippen of toch nog zelf te spelen.

Is dit nu spelbederf? Verre van, want op deze manier weet Nintendo meer gamers aan zich te binden. Je moet de hulp niet gebruiken, dus is er geen enkel probleem voor ervaren gamers. Met volharding alleen lukt het ook wel. De keuze blijft aan jou en minder ervaren spelers genieten zo ook van Super Mario zonder frustratie. Ongetwijfeld gaat Super Guide in andere games ook zijn opwachting maken.

Grafisch zit de game meer dan degelijk in elkaar. Alles ziet er lekker herkenbaar uit met typische elementen uit de voorbij delen. Maar soms voelen de omgevingen wat klinisch aan, iets meer aankleding kon heus geen kwaad. Hetzelfde geldt voor de soundtrack. Deze is degelijk maar niets speciaals.

New Super Mario Bros. Wii is het ideale kerstcadeau voor iedereen met een Nintendo Wii. De game is nu al een klassieker die bij niemand mag ontbreken. Enkele leuke upgrades en de Super Guide zijn de enige nieuwe elementen, maar Nintendo brengt gewoonweg een spel dat leuk is om te spelen. Dit alles wordt gebracht met een leuk snuifje nostalgie.

9 / 10

New Super Mario Bros. Wii

Nintendo Wii