New Super Mario Bros Wii (hands-on)

Samen sterk!

Onze goede vriend loodgieter mag dan wel dood zijn op de televisiebuis, een gamepersonage kan eeuwig doorgaan. Met tijd en stond brengt Nintendo een nieuwe editie uit van hun paradepaardje. Niets is ons bespaard gebleven, Mario Golf, Mario RPG, Mario Racer, Mario Minigames, kort geleden zagen we hem nog in Vancouver voor de Olympische winterspelen die nota bene nog moeten beginnen. Er is echter hoop voor de liefhebbers van traditie, Mario Platformer is terug van weggeweest en deze keer speel je met meerdere spelers.

In New Super Mario Bros Wii, de titel duidt op een overwerkt marketing departement, speel je een aantal platformlevels door. De bedoeling is simpel, ontwijk of bespring vijanden, verzamel munten en upgrades voor je personage en … haal de hoogste score door de andere personages de loef af te steken.

Elk scherm bevat tal van actie...en manieren om een genante dood te sterven.

De game draait zowel om overleven als om de sterkste en beste te zijn. Darwinisten onder ons weten dat de slimste, snelste en meest tactische speler aan het langste eind trekt. En dus besloten we in ware hubris de game uit te testen tegen drie Britse medespelers op de Eurogamer Expo.

Het eerste wat je zal opvallen is dat de game niet veel om het lijf heeft qua vernieuwing. Je komt de befaamde koopa’s tegen, stoot je hoofd tegen bakstenen, faalt wanneer je bloemetjes wil plukken en vreet champignons om in deze psychedelische wereld te overleven, been there, done that.

Mario krijgt echter gezelschap van Luigi en twee paddenstoelvrienden om de levels te doorkruisen. Elke speler heeft zijn eigen Wiimote nodig en kan binnen hetzelfde decor meedoen. Interessant detail is dat er geen optie voor splitscreen standaard voorzien is, je bevindt je allen op hetzelfde scherm en dit zorgt ervoor dat het best druk is.

De levels zijn namelijk opgebouwd met heel wat lege ruimte indachtig. Mario is nu éénmaal een spring in’t veld en zo zal je dus geregeld op kleine ruimtes balanceren met zijn vieren. Is dat een probleem? Nee hoor, maar door de competitieve aard van de game is dit het moment waarop de meeste ‘ongelukken’ gebeuren.

Pak de poen en zet de tegenstand buiten schot.

Super Mario Wii biedt namelijk heel wat opties voor spelers om te interageren met elkaar. Je springt bijvoorbeeld net voor Luigi tegen die paddenstoel of landt vlak boven Toad waardoor die een moment verdwaasd is en een boomerang tegen zijn gestippelde gelaat krijgt, allemaal heel leuk dus. Het gaat echter nog een stap verder, je kan bijvoorbeeld Yoshi terugvinden en erop klauteren. Hierdoor kan je de uitmuntende veelvraatskills zelf op je tegenspelers uittesten. Toss that Toad! Of als je liever een ‘oeps, het was per ongeluk’ moment verkiest kan je steeds proberen een schild op te pikken en het met effect tegen een collega aan te schieten, lachen…!

In andere situaties maak je gebruik van de schakelaar die munten in bakstenen verandert en omgekeerd en kan je sprongen bemoeilijken door je gewicht aan het einde van het platform te plaatsen. Door al deze competitiedrang zou je haast vergeten dat je ook nog moet proberen het level uit te spelen. Gelukkig kan je gestorven medespelers regelmatig terug oproepen zodat je allen samen even vrolijk elkaar daarna terug de dieperik kan insturen, heerlijk is dat…en die Britten, die beten hun tanden stuk op een beredeneerde Belg.

De eerste spelmomenten waren bijzonder leuk. De Wii is gemaakt om dit soort games te ondersteunen en je vindt dan ook makkelijk mensen die je wel eens het hoofd wil inslaan (figuurlijk uiteraard!). De gameplay is fun, snel en entertainend, we hopen enkel dat de levels iets meer variatie zullen vertonen zodat we vele uren met deze titel kunnen slijten.