LittleBigPlanet

Nu ook voor je PSP.

Door Edelbert Masschelein

Het is alweer een jaartje geleden dat gamers voor het eerst kennis mochten maken met Sackboy. Toen het hierboven vernoemd poppetje voor het eerst lost gelaten werd op de PS3 console, waren de meningen eenstemmig. De entertainende platform gameplay, tijdloze puzzels en een enorm diepe level creator tool waren de redenen waarom menig gamer het spel bombardeerde tot een onmiddellijke klassieke, Game of the Year…

We zijn nu een jaartje later. Terwijl de hardcore fanbase hun creativiteit nog steeds zit te botvieren in de levelmaker op de PS3, komt Media Molecule met een nieuw deeltje op de proppen. Nee, geen vervolg en ook geen prequel, maar een adaptatie voor Sony’s draagbare gamemachine, de PSP. Nu kan iedereen zijn of haar Sackboy overal mee naar toe brengen, mocht je nog niet over gegaan zijn tot de aankoop van een echt klein Sackboy poppetje natuurlijk.

De game vangt aan met een korte tutorial. Hierin leer je gaande weg hoe je jouw Sackboy aanpast, stickers plakt, etc. De kern gameplay is identiek hetzelfde gebleven voor deze draagbare variant, dus fans van het eerste uur zullen zich direct thuis voelen. Maar nieuwkomers zullen zich zeker niet uitgesloten voelen. Ik nam de proef op de som en liet mijn zus de game even spelen. In nog geen twintig seconden was ze vertrouwd geraakt met de besturing en het concept van de game. Vijf uur later kon ik eindelijk mijn PSP opnieuw bemachtigen. Een typisch voorbeeld van de audiovisuele heroïne die LBP is. Nadat je de tutorial doorlopen hebt, kom je terecht in je pod. Dit is een een soort hub waarin je jouw Sackboy verder kunt aanpassen met allerlei outfits en accessoires die je doorheen de game kan verzamelen. En geloof me, de combinaties zijn eindeloos. De gekste dingen die je je maar kunt bedenken zijn aanwezig om van jouw personage een echt individu te maken. Nadat je een eigen Sackboy in elkaar gekunsteld hebt, kan de game pas echt beginnen.

Allereerst heb je de verhaallevels. Verwacht je niet aan een spannend epos, want een echt verhaal heeft de game niet. Elk level dat je speelt heeft namelijk zijn eigen verhaal te vertellen, waarin jij de hoofdrol speelt. De ware charme komt er wanneer je merkt dat ieder level een eigen sfeer weet te creëren waarin je je totaal verliest. Zo heb je een aantal levels die zich afspelen in een Australische setting. Verwacht je dus maar aan kangoeroes, Aboriginals en didgeridoomuziek op de achtergrond. Levels met een Oosterse setting zijn dan weer voorzien van de nodige draken en Chinese tempels. En zo heeft ieder deel van de game een andere toon. En om eerlijk te zijn, LBP op de PSP ziet er toch wel zeer gelikt uit. Zelden heeft een game zoveel visueel spektakel uit de handheld van Sony gekregen. Het spel spelen is zoals eerder vermeld enorm eenvoudig. X is springen en met de R1 toets grijp je dingen vast. Met de analoge stick beweeg je jouw Sackboy en verander je tussen het de twee aanzichten van de maps. Deze toepassing van diepte in de levels kan soms voor wat frustraties zorgen wanneer je op een platform probeert te springen, terwijl je nog op een ander niveau staat. Doorheen de levels liggen er kleine blauwe belletjes verspreid. Het is de bedoeling dat je deze verzamelt om meer attributen vrij te spelen om je Sackboy aan te passen of om zelf levels te maken. Ja, je las het goed, ook de draagbare versie van LBP is weer voorzien van een lijvige mapmaker.

Ook de mapmaker is zo simpel mogelijk gehouden. Uiteraard is deze, mocht je je er in willen verdiepen, complex genoeg om maanden mee bezig te zijn. Maar voor diegenen die niet vertrouwd zijn met de gelijkaardige tool uit de PS3 versie, wordt alles eerst nog eens netjes uitgelegd aan de hand van enkele korte tutorials. Daarna kan je aan de slag om je eigen creativiteit om te zetten in een concreet iets. Geloof me vrij, je kan lang bezig zijn met deze mapmaker, echt extreem lang.

Wanneer je eindelijk klaar bent met knutselen, plakken, kleven en wat dan nog, kan je jouw level uploaden via de LBP Community tool. Wanneer je dit gedaan hebt, kunnen andere mensen je level downloaden, spelen en als ze het leuk vonden, bekronen met een score. Deze online feature is niet enkel voor het delen van maps, maar ook om samen met anderen deze levels te doorkruisen op zoek naar geheime gangen en de o zo belonende belletjes. Ik ondervond soms wat verbindingsproblemen, maar dat kan ook aan mijn draadloze router gelegen hebben.

Verder is LBP op de PSP wat je zou verwachten van een LBP game. De platform gameplay is leuk en uitdagend, de sfeer is speels en er zijn tonnen, maar dan echt tonnen aan aanpassingen om van deze game echt jouw eigen game te maken. Heb je nog niet de kans gehad om LBP te spelen, of zoek je een game die tegelijk een glimlach op je gezicht tovert maar toch genoeg pit bezit, dan is LBP precies wat je zoekt.

8 / 10

LittleBigPlanet

PS3, PlayStation Vita, PSP