LIPS: Nummer 1 Hits

Is dit kara-OK?

Zonder lippen zou je hoofd er vreemd uitzien, en je zou bovendien een heleboel essentiële dingen niet meer kunnen doen. Drinken aan een flesje zou nagenoeg onmogelijk worden, je partner een zoen geven verliest zijn charme, en het produceren van klanken gaat al helemaal lachwekkend worden. De sector die rond schoonheidsproducten draait zou helemaal instorten gezien niemand nog lippenstift nodig heeft, en Angelina Jolie krijgt opeens een stuk minder hoofdrollen in films aangeboden. Kortom: lippen heb je nodig, en in LIPS: Nummer 1 Hits gebruik je deze vlezige onderdelen van je gezicht om te zingen tot je erbij neervalt.

Wanneer je aan zingen denkt in verband met spelconsoles is het onvermijdelijk dat de naam SingStar bij je opkomt. Al sinds 2004 brengt Sony karaoke naar onze huiskamers, en het was slechts een kwestie van tijd alvorens de concurrentie met een gelijkaardig concept op de proppen zou komen. Microsoft deed dit precies een jaar geleden toen ze in samenwerking met ontwikkelaar iNiS – wat staat voor infinite Noise of the inner Soul – het zangspel LIPS op de markt brachten. Er waren enkele minpunten verbonden aan de game waaronder de te makkelijke moeilijkheidsgraad, maar over het algemeen wist men op z'n minst een concurrent voor SingStar te introduceren binnen de spellencatalogus van de Xbox 360.

Nu keert de karaokegame terug in de vorm van LIPS: Nummer 1 Hits, en de titel omschrijft meteen wat je van het spel mag verwachten. In totaal zitten er veertig nummer op het schijfje verpakt, en er is voor ieder wat wils. Gaande van het in 1965 uitgebrachte en nog steeds extreem herkenbare 'Oh, Pretty Woman' van Roy Orbison tot het zeer recente 'The Fear' van Lily Allen, alle aanwezige nummers zijn op de een of andere manier wel bekend bij de gemiddelde persoon die af en toe de radio nog eens opzet. De meeste tracks kunnen overigens best ondergebracht worden binnen het popgenre, al zorgt 'How You Remind Me' van Nickelback dan weer voor een – zij het bedenkelijke – injectie rock en doet 'Hey Baby' van DJ Ötzi ons terugdenken aan de foute après-ski avonden.

Er is met andere woorden weinig slechts te vertellen over de selectie hits die iNiS voor deze nieuwe versie van LIPS heeft uitgekozen. Belangrijk om weten is dat het spel je aan de hand van een handig menuutje toegang geeft tot een online winkel waar ondertussen al meer dan 150 andere liedjes terug te vinden zijn. Ook hier grijpt men regelmatig terug naar het verleden door nummers als “You've Lost that Lovin' Feelin'' van Righteous Brothers en 'You Keep Me Hangin' On' van The Supremes aan te bieden. Het recentere werk is eveneens te vinden, en het ziet ernaar uit dat Microsoft op een regelmatig basis nieuwe content aan hun online shop zal toevoegen.

Om nieuwkomers meteen kennis te laten maken met de digitale muziekwinkel zit er in elk exemplaar van LIPS: Nummer 1 Hits een code waarmee je gratis vijf nummers naar keuze mag downloaden, wat het totaal op een mooie 45 hitsongs brengt. Mocht je in de toekomst je collectie aan liedjes willen vergroten, dan betaal je per nummer 160 MS Points (€2,8). Uiteraard zijn er ook songpacks die je voor een voordeligere prijs meteen een kleine verzameling tracks aanbieden, waardoor we over het algemeen niet kunnen klagen over de prijs.

Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen LIPS en de gemiddelde editie van SingStar. Om te beginnen zijn er de draadloze microfoons waarmee je aan de slag mag gaan. Deze voelen erg solide aan en kunnen een stootje verdragen. Tijdens het zingen schoot er namelijk een exemplaar uit onze handen om met een harde knal op de vloer te landen, waarna er geen vuiltje aan de lucht bleek te zijn. De microfoon deed het nog steeds perfect en de ingewerkte lichtjes aan de onderkant van het ding begonnen niet opeens vertrouwd rood te flikkeren. Van een 'Red Mic of Death' lijkt voorlopig dus nog geen sprake.

Verder is elke LIPS-microfoon uitgerust met bewegingssensors die op verschillende manieren gebruikt kunnen worden. Wanneer je nummers aan het zingen bent kun je met je hand tegen de microfoon slaan om het geluid van een tamboerijn te activeren, terwijl tijdens de opbouw van andere nummers deze actie vertaald zal worden naar handgeklap. Voeg je deze handelingen op het juiste moment en in het aangegeven ritme uit, dan scoor je bovendien ook nog eens extra punten. Er zijn zelfs momenten waarbij je de microfoon moet gebruiken om luchtgitaar te spelen of om groovy discomoves uit te beelden.

Lips: Number One Hits

Xbox 360