Jak & Daxter: The Lost Frontier

Going out with a bang?

Het was even slikken toen we te horen kregen dat ontwikkelaar Naughty Dog hun befaamde Jak & Daxter reeks aan de kant schoof om een nieuwe franchise uit de grond te stampen. Ondertussen weten we dat we ons nooit zorgen hadden moeten maken, gezien de studio het meer dan sublieme Uncharted en diens zo mogelijk nog betere opvolger heeft voortgebracht. Fans zijn echter al sinds Jak X: Combat Racing, dat alweer vier jaar geleden uitkwam, aan het hopen dat ze samen met het legendarische platformduo ooit nog eens een avontuur zouden kunnen beleven. In 2006 werd die droom voor de helft werkelijkheid toen Ready at Dawn op de proppen kwam met Daxter voor de PSP, maar nu keren beide helden eindelijk zij aan zij terug in The Lost Frontier.

Alweer heeft Naughty Dog voor deze PSP-titel een andere ontwikkelaar aan het werk gezet. Gezien Ready at Dawn een tijd terug heeft laten weten dat ze buiten de grenzen van de handhelds willen treden nam High Impact Games de teugels in handen. Dit is geen nobele onbekende bij platformliefhebbers, gezien diezelfde studio ook twee draagbare spellen maakte die binnen het universum van Ratchet & Clank – de vroegere concurrenten van de Naughty Dog mascottes – geplaatst moeten worden. Maar genoeg achterliggende informatie, laten we beginnen met de eigenlijke bespreking van Jak & Daxter: The Lost Frontier.

De verhaallijn gaat na de gebeurtenissen uit Jak X van start. Dit ga je echter enkel en alleen ontdekken wanneer je de vroegere titels daadwerkelijk hebt gespeeld, gezien High Impact Games je niet bepaald een samenvatting van het voorgaande avontuur geeft. Nieuwkomers worden letterlijk zonder enig houvast in het spel gesmeten, zonder dat men bijvoorbeeld eventjes hoofdpersonages Jak en Daxter aan je voorstelt. Dit is een spijtige zaak en het belet meteen dat je The Lost Frontier op een duidelijke wijze binnen het algemene universum van de twee helden kunt plaatsen. Het plot dat je voor handen krijgt is bovendien ook minder episch dan we hadden gehoopt.

Het olijke duo – Jak is de stoere vechtersbaas, Daxter zorgt voor comic relief – moet opzoek gaan naar Eco gezien er een schaarste van het mysterieuze goedje is. Tijdens hun tocht zullen ze een handvol personages tegenkomen die elk op een redelijk voorspelbare manier hun eigen rol binnen het verhaal vervullen. We zien een gekke professor, een jongedame die vooral het goede wil nastreven, en een luchtpiraat die uit eigenbelang handelt.

Wel zijn alle personages voorzien van een ingesproken stem, en net zoals toen Naughty Dog nog aan het roer zat van de reeks hebben de stemacteurs een noemenswaardige prestatie neergezet. Mocht men de verhaallijn wat aantrekkelijker hebben gemaakt, dan was The Lost Frontier in één klap een stuk interessanter geworden.

Vooral wanneer je de spelwereld voor het eerst te zien krijgt ga je je afvragen waarom de ontwikkelaar het niet grootser heeft aangepakt. Al snel krijgen Jak en Daxter de toegang tot een luchtschip waarmee ze vrij kunnen rondvliegen doorheen een relatief weidse omgeving. Het spel geeft wel telkens aan waar onze vrienden naartoe moeten vliegen, maar er is ten alle tijden plaats voor exploratie en het afwerken van randactiviteiten. Zo zijn er overal paarse kristallen te vinden die je kunt opsporen en verzamelen en mag je deelnemen aan races. Zo nu en dan kom je zelfs vijandige luchtschepen tegen die je uit de lucht kunt knallen om schroot te verzamelen. Dit is de valuta die je nodig hebt om je eigen schip verder uit te bouwen.

Het upgraden gaat redelijk diep en er zijn aardig wat verschillende mogelijkheden om je schip uniek te maken. Zo kun je volledig vrij het wapentuig dat je op je vliegtuig bevestigt uitkiezen en zijn er allerlei modificaties te vinden die ervoor zorgen dat je sneller kunt vliegen, of meer wendbaar gaat worden. Laser guns, rocket launchers en gatling guns, alle bekende varianten zijn op de een of andere manier wel aanwezig. De manier waarop je al deze upgrades moet installeren op je schip is echter wat rommelig en vaak merk je pas echt wat je precies gedaan hebt wanneer je door het luchtruim vliegt.