E3: Kirby's Epic Yarn (hands-on)

We zijn volledig de draad kwijt.

Zelf ben ik nooit een al te grote held geweest met naald en draad, terwijl een sok breien voor mij net zo onmogelijk lijkt als het ontrafelen van de betekenis van het leven. Toch speelt stof een niet te onderschatten rol in ons leven. Dat er kleren van gemaakt kunnen worden is waarschijnlijk al genoeg om de zachte materie de hemel in te prijzen. Binnenkort zullen stof en garen echter hun opwachting maken binnen de wereld van de videogames, tussen een veelheid aan bloederige shooters en realistisch ogende racegames in. De verantwoordelijke voor dit idee dat je bomma nog wel eens zou kunnen aanspreken? Nintendo! De titel van dit met naald en draad aan elkaar hangend concept? Kirby: Epic Yarn! Dat klinkt meteen een stuk interessanter, niet?

Kirby: Epic Yarn was een van de hoogtepunten tijdens de persconferentie van Nintendo, en ook op de beursvloer wist de titel heel wat aandacht te trekken door zijn unieke uiterlijk. De rijen waren lang en de voeten deden zeer, maar we trotseerden de pijn om toch maar met de nieuwe Kirby aan de slag te mogen gaan. We hebben gelachen, onze mond viel open van verbazing en er verschenen kriebels in onze buik: het roze spelpersonage dat sinds jaren niet meer op een console te zien was is weer helemaal terug in de vorm van een prachtige 2D-sidescroller zoals we er nog nooit een gezien hebben.

Kirby: Epic Yarn is volledig ontworpen met behulp van digitale lappen stof, uit pixels bestaande stukjes draad en door polygonen bij elkaar gehouden ritsen. Spelpersonages zijn ontworpen aan de hand van een kronkelende en zorgvuldig geanimeerde draad, terwijl de platformen waarop je moet springen bestaan uit stiksels. Af en toe hangt er in de omgeving een lapje stof slordig los, wat erop wijst dat Kirby eraan kan trekken om verborgen gebieden bloot te leggen. Moet je over een afgrond springen, maar is de afstand wat te ver? Wel, dan is er waarschijnlijk in de nabijheid een stukje draad te vinden waaraan je kunt trekken waardoor het hele decor bij elkaar plooit en de net nog onmogelijk uitziende sprong nu perfect doenbaar is. Een mysterieuze rits openen kan dan weer voor allerlei gekke situaties zorgen, terwijl rondhangende knopen gebruikt worden om Kirby aan te laten slingeren.

Het wereldbekende roze blobje bestuur je door de Wiimote horizontaal vast te houden. De nunchuck heb je – in tegenstelling tot de nieuwe sidescroller Donkey Kong Country Returns - doorheen het gehele spel niet nodig, en daar zijn we erg blij om. Springen doe je met de A-knop, terwijl je aanvalt door op een van de twee rechtse knoppen te drukken. Kirby gooit wanneer je dat doet een stukje draad naar de plek waarop je mikt met de D-pad, waardoor hij vijanden stuk kan slaan of oprolt. Kies je voor die laatste optie, dan kun je het bolletje garen als projectiel gebruiken om andere snoodaards mee te verslaan. Je draadwapen doet ook dienst als grijphaak om daarmee allerlei dingen in de omgeving vast te grijpen. Je kunt ermee aan een knoop gaan hangen om Kirby te laten slingeren en trekt er stukjes stof mee van de muur. De besturing werk uitermate soepel en je krijgt meteen het gevoel alsof Kirby precies doet wat jij wilt. Vreemd genoeg koos Nintendo ervoor om hun meest hongere mascotte ooit in Epic Yarn niet de optie te geven om vijanden op te eten om zo hun unieke vaardigheid te absorberen. Of we deze traditionele functie gaan missen kunnen we pas met zekerheid zeggen wanneer we met het volledige spel aan de slag gegaan zijn, maar gelukkig kan Kirby zich wel gewoon in allerlei voorwerpen transformeren. Twee keer naar voren drukken staat bijvoorbeeld gelijk aan transformeren tot een auto, terwijl vanuit de lucht twee keer naar beneden drukken Kirby laat veranderen in een loodzwaar gewicht. Val je in het water, dan mag je als een visje terug naar de oppervlakte zwemmen. In een trailer was te zien dat we ook een ruimteschip kunnen worden, en we hopen dat er nog enkele andere transformaties in het spel zullen zitten.

Epic Yarn bestaat uit duidelijk afgesloten levels, en in elk level zijn een aantal schatten te vinden. Ook raap je voortdurend kralen op die waarschijnlijk in de finale versie van het spel bepaalde dingen zullen ontgrendelen of zorgen voor extra levens. Vergelijkbaar met New Super Mario Bros. is er bovenaan het scherm te zien hoe ver je op dat moment in het level zit, en we vermoeden dat er per level drie checkpoints te vinden zijn. Hierdoor maakt het niet al teveel uit dat je het loodje legt en blijft de frustratiegraad zo minimaal mogelijk. Het level waarmee wij aan de slag gingen voelde echter wat te makkelijk aan, met vijanden die niet echt agressief waren – sommigen sliepen zelfs – en een weinig uitdagende platformgameplay.

Ook het speelbare eindgevecht met een volledig uit garen bestaande draak was veel te makkelijk. Het enige wat we moesten doen was met de draadzweep van Kirby de knoop op zijn tong vangen, en dat drie keer herhalen. We moesten ondertussen wel wat vuurballen ontwijken, maar deze bewogen zo traag dat we ons nooit zorgen moesten maken. Hopelijk bestond de E3-demo uit een level dat je aan het begin van het spel tegenkomt als opwarmertje en gaat Epic Yarn wat later uitdagender worden. Wanneer je samen met een vriend in co-op speelt is het allemaal nog simpeler. Je zweept er met z’n tweetjes lustig op los en vijanden krijgen haast geen kans om dichtbij te komen. Zeker wanneer je een gezamelijke transformatie ondergaat – in ons geval naar een gigantische tank – moet je niet veel meer doen dan op de aanvalsknop rammen.

Ondanks het feit dat onze speelsessie niet bepaald veel uitdaging te bieden had was aan de slag gaan met Kirby: Epic Yarn toch een van mijn persoonlijke hoogtepunten van de E3. Overal valt er wel wat te ontdekken in de levels en doordat er de laatste jaren weinig titels verschenen zijn die er zo fris uitzien weet Nintendo je moeiteloos te hypnotiseren. De nieuwe Kirby spelen geeft je het gevoel alsof je teveel suiker gegeten hebt en opeens een boost van energie krijgt. Het ziet er allemaal zo schattig en aaibaar uit dat je niet anders kunt dan te glimlachen wanneer Kirby wat doet. Het maakt niet uit wat, alles maakt je blij.

We hebben echter bang dat de toverspreuk na een paar uur met Epic Yarn doorgebracht te hebben uitgewerkt zal zijn. Momenteel is de grafische stijl nog helemaal uniek waardoor je minder kritisch kijkt naar de gameplay. We hopen werkelijk dat Nintendo in de wat latere levels meer unieke rond het gebruik van stof en draad draaiende gameplayvormen weet te introduceren, samen met wat meer uitdaging. Ik realiseer me dat ik misschien niet al te positief klink, maar ik wil mezelf beschermen voor torenhoge verwachtingen die de nieuwe Kirby misschien niet waar kan maken. Leuk is dat we in het najaar al een finaal oordeel kunnen vellen, want dan ligt Kirby: Epic Yarn al in de winkelrekken en dat uiteraard exclusief voor de Nintendo Wii.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread