E3: Dead Space 2

EA heeft duidelijk ruimtelijk inzicht.

EA lanceerde met de persvoorstelling van Dead Space 2 tijdens de E3 een compleet nieuw concept. Dat heeft niet zozeer wat te maken met hoe deeltje twee er inhoudelijk uitziet ten opzichte van het origineel, maar met de manier waarop de uitgever het spel toonde tijdens haar eigen persconferentie. We zagen hoofdpersonage Isaac doorheen een nieuw ruimtestation, de Sprawl, wandelen om af en toe een buitenaards wezen te ontdoen van alle ledematen, wat op zich eigenlijk al genoeg was om menig journalist volledig euforisch tot een hoogtepunt te brengen.

Men sloot de presentatie tijdens de EA-persconferentie echter af met een ware teaser in de vorm van een aankomend eindgevecht tussen Isaac en een gigantisch monster...waarvan we de uitkomst pas de volgende dag te zien zouden krijgen, en dat op Sony haar exclusief onderonsje met de pers. Uiteraard versloeg de held zijn misselijkmakende tegenstander, maar nog nooit eerder sloten twee presentaties rond hetzelfde spel op verschillende conferenties zo naadloos bij elkaar aan.

Alleen al het bovenstaande geeft aan dat EA duidelijk hooggespannen verwachtingen rond Dead Space 2 heeft. Volledig terecht gezien het eerste deel werkelijk een van de hoogtepunten uit 2008 was en – achteraf gezien - volgens vele fans van het survival/horrorgenre een volwaardige vervanger is voor het met deeltje vijf wat tegenvallende next-gen Resident Evil verhaal. Visceral Games lijkt met de opvolger alle gevierde elementen uit het startpunt van de reeks opnieuw over te nemen, maar voegt er ook enkele door de fans aangevraagde nieuwigheden en verbeteringen aan toe.

Zo keert het afknallen van ledematen weer terug in Dead Space 2 als een van de voornaamste gameplay elementen van het spel. Bepaalde Necromorphs zijn sneller dan ooit geworden waardoor het nog belangrijker is dat je volop gebruik maakt van je vertragingskrachten. Zeker wanneer er een hele zwerm bleke, magere kinderen – genaamd The Pack – op je af komt gelopen is het van levensbelang dat je Isaac hun bewegingen laat vertragen om op die manier aan crowd control te doen. Helemaal smakelijk gaat het worden wanneer je vervolgens je Line Gun uit je zak haalt om snel de benen van de kronkelende tegenstandertjes te verwijderen van hun misvormde rompjes. Nu weet je in één klap ook dat Dead Space 2 aardig wat gore momenten bevat die de zwakkeren van hart zeker niet zullen appreciëren.

Nog bruter is de mogelijkheid om vijanden tegen een muur te spiesen met de Javelin Gun. Ook dit kun je combineren met de optie op de tijd tijdelijk te vertragen, wat werkelijke hilarische – of misselijkmakende, je kiest zelf maar – gevolgen heeft. Zo zagen wij hoe men een staaf doorheen een Necromorph schoot, om meteen daarna het achteruit vliegende beest te vertragen. Je ziet hierdoor - terwijl Isaac in real-time rondloopt – een bloedende en van de pijn brullende alien richting de dichtstbijzijnde muur zweven in slow-motion. Een bruut effect dat wij zeker ook zullen uitproberen wanneer we begin volgend jaar met het spel aan de slag gaan.

Mocht je geen ammunitie meer hebben voor je Javelin Gun of ander wapentuig, dan is het nog altijd mogelijk om Necromorphs te doorboren met hun eigen lichaamsdelen. Een heleboel tegenstanders hebben geen armen, maar lange messen als ledematen die je eraf kunt schieten. Neem deze objecten vervolgens van de grond op met een telekinetisch geladen wapen en knal ze door het hoofd van een slachtoffer naar keuze. We garanderen je dat je er gigantisch veel voldoening uit zult halen!

Wat ook terug zal keren in deeltje twee zijn de gewichtloze ruimtes waarin Isaac van muur tot muur kon springen in het origineel. Dit is nog steeds mogelijk, maar deze keer krijg je heel wat meer bewegingsruimte voor je kiezen doordat onze held nu een jetpack ter zijner beschikking heeft. Je bent met andere woorden niet meer beperkt tot het hoppen van ondergrond naar ondergrond, maar mag nu helemaal vrij in gewichtloze kamers je ding doen. We zagen verder ook dat Isaac door een scheur in de romp van The Sprawl de ruimte in gezogen zal worden en het daar opneemt tegen een immense vijand, maar in hoeverre we vrije space combat in Dead Space 2 zullen terugvinden blijft momenteel nog een raadsel.

Andere dingen die terugkeren zijn de eerder eenvoudige puzzels die opgelost moeten worden door objecten te verschuiven en schakelaars over te halen. De ontwikkelaar beloofde ons dat raadsels oplossen deze keer wat natuurlijker zal aanvoelen, al hadden we daar persoonlijk geen enkel probleem mee in het origineel. Belangrijker voor ons was dat Dead Space 2 dezelfde beklemmende sfeer zou terugbrengen, en voorlopig lijkt onze wens in vervulling te komen. We zagen Isaac door een bevroren crypte wandelen waarin voortdurend wezens uit ijzige catacomben sprongen, om daarna te belanden in een ijle doch opvallend kleurrijke kerk waar letterlijk tientallen Necromorphs tegelijk verschenen. Toch zou de locatie waar het verhaal zich deze keer afspeelt minder verlaten aanvoelen dan de Ishimura uit deeltje een. We zullen met andere woorden meer personages tegen het lijf lopen, en het is ook daarom dat Isaac wat meer spraakzaam geworden is in Dead Space 2.

De in 2008 nog zwijgzame held zal anno 2011 een stem krijgen en laat zijn gevoelens de vrije loop. Meer zelfs: regelmatig krijg je het gezicht van Isaac te zien wanneer hij bijvoorbeeld een nieuw ruimtepak aantrekt. De ontwikkelaar hoopt de speler hierdoor wat meer met het verhaal te betrekken, al konden we het al dan niet lukken van dit voornemen nog niet bepaald bevestigen in de korte tijd die we met Dead Space 2 op de E3 mochten doorbrengen.

Wel zijn we er zeker van dat fans van het origineel zonder al teveel nadenken dit tweede deel in huis zullen kunnen halen. We hebben alleen nog onze bedenkingen bij de aangekondigde, maar nog steeds niet volledig onthulde multiplayer mode die in het spel te vinden zal zijn. Visceral Games wil daaromtrent voorlopig niets meer zeggen dan dat het mogelijk gaat zijn om “je vrienden te ontdoen van hun ledematen”. Of die gimmick genoeg gaat zijn om te spreken van een volwaardige toevoeging valt nog af te wachten. Qua singleplayer lijkt Dead Space 2 gelukkig nu al alle ingrediënten in huis te hebben om je alweer de stuipen op het lijf te jagen, en daar zijn we erg blij om.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread