E3: Bulletstorm (hands-on)

Een bloederige orgie van geweld.

Bulletstorm is als de coole kerel in school die geen Facebook wil aanmaken, gewoonweg omdat dat stoer overkomt. “Facebook is voor mietjes”, kan hij dan zeggen wanneer iemand hem vraagt of hij te vinden is op de sociale netwerksite. Ontwikkelaar People Can Fly heeft hetzelfde idee over dekking zoeken in shooters. “Cover? That’s for pussies!” kregen we tijdens ons speelsessie van Bulletstorm te horen toen een onwetende journalist naar de met die functie corresponderende knop vroeg. Als we eerlijk zijn hadden we eerst ook de neiging om bescherming te zoeken en zuinig om te gaan met onze kogels, maar dat nemen de makers van het spel als een persoonlijke belediging op. Bulletstorm is een wilde achtbaanrit waarop je niet anders kunt dan de longen uit je lijf schreeuwen en je handen in de lucht te smijten.

Allereerst is er de setting van de game. Als Grayson Hunt kom je terecht in een tropisch paradijs dat er sinds enkele jaren wat vervallen bijligt. Planten hebben de strijd tegen gebouwen gewonnen en er is een bende schietgrage bandieten aan de macht gekomen. Deze twee dingen hebben één ding met elkaar gemeen: ze zijn allebei nogal agressief tegenover indringers. Planten eten zonder nadenken menselijke voorbijgangers op, terwijl de aanwezige bendes als losgelaten gekken op je gaan knallen wanneer ze je tegen het lijf lopen. Grayson Hunt zit daar gelukkig helemaal niets mee in, en we weten zeker dat jij, de speler, dat ook niet erg zult vinden.

Bulletstorm is namelijk een action shooter in de puurste zin van het woord. Telkens wanneer je iets dat beweegt volpompt met kogels – en dat zal vaak gebeuren – dan krijg je daar punten voor. Hoe spectaculairder je alles doet, hoe hoger je score zal oplopen. Schiet je bijvoorbeeld een gat in iemand z’n nek, dan krijg je meer punten dan wanneer je hetzelfde doet met z’n been. Amputeer je wat edele delen, dan gaat je score vanzelfsprekend de lucht in. Je vijand zal na zo’n streek op z’n knieën vallen en je smekend om vergiffenis aankijken. Knal je vervolgens zijn kop er nog eens af, dan verdubbel je je net verkregen score. De ontwikkelaar noemt dit soort handelingen het uitvoeren van ‘skillshots’, wij noemen het ‘smakelijke gruwelijkheid’. Bij knallen stopt het echter nog lang niet. Hunt kan ook nog eens Duke Nukem style een trap geven waardoor de ongelukkige ontvanger de tegenovergestelde richting opvliegt, en dat in slow motion! Zelf zul geen invloed ondervinden van de tijdsvertraging, wat het mogelijk maakt om je rondzwevende slachtoffer nog wat verder te plagen. Bijvoorbeeld door hem in de richting van enkele gigantische cactussen te knallen en hij door hun doorns geperforeerd zal worden. Score maal vier, hell yeah!

Nog bruter gaat het worden wanneer je ontdekt dat Hunt ook een Metroid achtige energielasso bij zich heeft. Hiermee kan hij gespuis van op een afstand naar zich toetrekken en ze, natuurlijk, helemaal stuk knallen of laat kennismaken met zijn ongenadelijke laars. Het combineren van deze drie elementen is van levensbelang wil je indrukwekkende skillshots met elkaar vermengen en veel punten vergaren. Dat is ook voornaam omdat je je score kunt inwisselen voor nieuwe aanvalsbewegingen, zoals het toevoegen van een omgevingsaanval aan je lasso. Hoeveel nieuwe vaardigheden er te ontgrendelen vallen is nog niet geweten, maar mocht dit echt verregaand worden dan zou Bulletstorm wel eens een erg verslavende game kunnen worden.

Vijanden zo bloederig mogelijk afmaken is nu eenmaal extreem leuk om te doen. Je zit voortdurend na te denken over nieuwe mogelijkheden, maar komt er vaak ook helemaal per toeval kraakverse tegen. Wij gaven een mini-eindbaas bijvoorbeeld een trap tegen zijn kont, waarna we zijn aars kennis lieten maken met de inhoud van een kogellader. Het resultaat? Een ontploffing aan punten en een skillshot die ‘Fire in the Hole’ heet. Zulke snedige benamingen kom je de hele tijd tegen, gezien ze samen met je vergaarde puntenaantal per vijand boven diens dode lichaam zullen zweven.

We hadden het al over de heilige Drievuldigheid van geweer, lasso en laars, maar eigenlijk speelt ook de omgeving een belangrijke rol. Er zijn explosieve vaten te vinden die je met je lasso naar vijanden kunt gooien, terwijl een hotdogkraam dienst kan doen als een geïmproviseerde stormram. Vijanden in vleesetende planten schoppen zorgt altijd wel voor vertier, terwijl je vuilnisbakken met wat geluk als een stalen dwangbuis kunt inzetten. Al het bovenstaande hebben we zelf mogen uitproberen, en we kunnen nu al niet meer wachten totdat we met meer van dit moois aan de slag mogen gaan.

Qua gameplay lijkt deze game werkelijk een FPS on crack te worden, maar ook grafisch heeft ontwikkelaar People Can Fly een pareltje in handen. Het is weer een hele tijd geleden dat we nog zo’n kleurrijke shooter mochten aanschouwen als Bulletstorm, terwijl ook de locaties in het oog springen door hun fris ontwerp. Zelf konden wij enkel rondlopen in een compleet overwoekerde stad, maar de ontwikkelaar liet ons achteraf nog een filmpje zien waaruit we kunnen concluderen dat we ook in woestijnen en op rijdende treinen ons ding zullen mogen doen.

Om het feest compleet te maken lijkt elke omgeving afgesloten te worden met een gigantisch gevecht tussen Hunt en een eindbaas. Wij namen het op tegen de moeder van alle vleesetende planten, een confrontatie die ons onmiddellijk deed terugdenken aan een gelijkaardig gevecht uit de eerste Metroid Prime. Net zoals in die game heeft de reusachtige plant enkele zwakke punten die je moet raken, wat het gevecht verschillende lagen geeft. Dekking zoeken is zoals je al weet geen optie, maar gelukkig kon Hunt wel vlotjes over de grond glijden om inkomende aanvallen te ontwijken.

We hunkeren naar meer van Bulletstorm. De samenwerking tussen Epic Games en People Can Fly lijkt duidelijk haar vruchten af te werpen, en EA zou met dit eerste deel wel eens met een gloednieuwe FPS-franchise van start kunnen gaan. De aan het punten scoren vasthangende gameplay kennen we uit het overdreven succesvolle Burnout, terwijl Epic Games alle geheime snufjes van de gebruikte Unreal Engine 3 uit de doeken doet voor het met Painkiller opgegroeide People Can Fly. Het moet al erg fout lopen mocht Bulletstorm begin 2011 geen uitermate vermakelijke game worden!

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread