Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

De man achter de stem van Mario

Charles Martinet spreekt met ons op Mario fandag.

Het voorbije weekend nodigde Nintendo alle liefhebbers van Mario uit om naar een fandag te komen in Bobbejaanland. Ook Eurogamer België was aanwezig, en naast heel wat tijd door te brengen met een van de vele speelbare versies van Super Mario Galaxy 2 kregen we de kans om niemand minder dan Charles Martinet te interviewen! Charles wie denk je waarschijnlijk, maar deze man spreekt al sinds Super Mario 64 de stem van de blije loodgieter in. We voelden hem ter gelegenheid van de nakende release van Super Mario Galaxy 2 aan de tand.

Eurogamer België: Laten we beginnen met een makkelijke vraag: voor welk personage heb je doorheen de jaren het liefst de stem ingesproken? (Martinet doet niet enkel de stem voor Mario, maar ook voor Luigi, Wario, Waluigi, Baby Mario en Baby Luigi, red)

Charles Martinet: Zonder enige twijfel is dat Mario! Ik hou werkelijk van hem. De stem en het personage zelf stralen gewoon geluk, een gevoel van avontuur en plezier uit. Ik zou zelf eigenlijk wat meer zoals Mario willen zijn in mijn eigen leven. Je gaat uitdagingen tegemoet met een - kruipt in de rol van Mario - “Who-hoooow, lets-a go!”, wordt verliefd op een prinses en mag een koninkrijk van de ondergang redden. Te gek, toch?

Toegegeven: het was een hele eer om zelf naast Charles - Mr.Mario - Martinet te mogen staan.

Eurogamer België: Ooit gewenst dat Mario meer te zeggen had? We hebben al een heleboel Mario RPG's gezien waarin de hoofdpersonages veel tekst hebben, maar we horen de bekende loodgieter de dialoog op enkele uitzonderingen na nooit zelf uitspreken.

Charles Martinet: Weet je, ik heb alle vertrouwen in de manier waarop Mr. Miyamoto de Mario games maakt. Hij is werkelijk een geniaal man die de beste gamereeks ooit geschapen heeft en hij weet dan ook als geen ander wat het beste in zo'n Mario titel werkt. Zelf ben ik van mening dat de hoeveelheid gesproken dialoog in elke Mario game net genoeg is.

Eurogamer België: In welke Mario game denk je zelf dat de meeste gesproken dialoog te vinden is?

Charles Martinet: Gho, daar heb ik niet zo meteen een idee van *denkt na*. Het zou wel eens Mario Strikers kunnen zijn. Er zitten in dat spel heel wat - kruipt in de rol van meerdere personages tegelijk - "Ooh", "Ahh", "Wha-hoo" en "Pffffrt"-geluiden, maar het is een moeilijke vraag om zo uit het blote hoofd een antwoord op te verzinnen.

*Denkt verder na* Ik speel echt alle Mario games graag! Met Mario Kart heb ik me bijvoorbeeld rot geamuseerd toen het uitkwam, en alle daarop volgende iteraties speelde ik ook nog eens helemaal blauw. Toen ik Super Mario Galaxy voor het eerst zag viel m'n mond letterlijk open en kreeg ik spontaan kippenvel, terwijl ik tijdens de onthulling van New Super Mario Bros. Wii gewoon de hele tijd moest lachen. De muziek is super, de animaties zijn strak, het plot, de personages...alles is gewoon fantastisch in een Mario game.

Toen Mr. Miyamoto uiteindelijk besliste om Super Mario Galaxy 2 te ontwikkelen kwam dat voort uit de liefde van iedereen die het origineel gemaakt had. Er kwamen veel ideeën naar boven die de ontwikkelaars niet in het eerste deel hadden kunnen stoppen, en daardoor gaf Mr. Miyamoto uiteindelijk groen licht om een vervolg te maken. Wanneer je voor Nintendo werkt doe je de dingen die je doet ook echt graag en je wilt gewoon meer en meer leuke dingen ontwerpen en bedenken, en dat zie je voortdurend terug in hun spellen.

Eurogamer België: Over Super Mario Galaxy 2 gesproken: deze keer zit ook Yoshi in het spel. Spreek jij ook voor hem de stem in?

Charles Martinet: Nee, dat doen ze ergens anders. Ik geloof dat ik ooit nog eens een stem opgenomen heb voor Yoshi - kruipt in de rol van de groene dinosaurus - “Yap, Yap, Yawwww”, of zoiets, daarmee kwam ik op de proppen. Maar ze doen de stem van Yoshi in Japan, dus neen, ik heb niets te maken met hoe dat personage klinkt.

Eurogamer België: Heeft Miyamoto er ooit over nagedacht om de stem van Mario aan de verschillende regio's waarin de spellen met hem in de hoofdrol uitkomen aan te passen?

Charles Martinet: Opnieuw moet ik zeggen dat ik alle vertrouwen heb in de beslissingen die Mr. Miyamoto maakt omtrent de look and feel van Mario. Naar mijns inziens heeft Mario overal te wereld dezelfde stem om de integriteit van het personage te bewaren. Anders zou je bijvoorbeeld een Spaanse, een Franse en een Afrikaanse Mario hebben. Ze zouden allemaal anders klinken, en het personage zelf zou daardoor ook telkens een ander gevoel opwekken. Maar eigenlijk zou je die vraag eens aan Mr. Miyamoto zelf moeten stellen, hij is de man met de antwoorden op dat vlak.

Eurogamer België: Ooit heb je een auditie gedaan om de stem van Link (The Legend of Zelda) in te spreken. Hoe ging dat?

Charles Martinet: Ja klopt! Ik kwam ooit eens bij Nintendo over de vloer en ik zag dat ze een nieuwe Zelda gingen maken voor de Nintendo 64. Meteen riep ik dat ik wou proberen om Link van een stem te voorzien, maar het antwoord was onmiddellijk en onverbiddelijk negatief. Ik kreeg te horen dat ze het personage niet zouden veranderen en dat Link nooit in dialoog zou treden.

Mario kwam groots aan in Bobbejaanland, rechtstreeks vanuit het universum met een privé-helikopter. Je zou bijna denken dat de bekende loodgieter een nieuwe Hollywood prent kwam presenteren.

Eurogamer België: Geef je de ontwikkelaars soms advies rond hetgeen Mario wel en niet kan doen volgens jou.

Charles Martinet: Weet je, soms krijg ik een telefoontje van Nintendo waarna ik animaties te zien krijg en ik mij een beeld kan vormen bij hetgeen er te horen moet zijn voor de speler. Er is meestal ook een script bij, en op sommige momenten krijg ik zelfs alleen maar een script te zien zonder verdere hulpmiddelen. Wat volgt is het doornemen van de dialoog, het opnemen van mijn interpretatie en we sluiten af met wat improvisatie.

Eurogamer België: Improvisatie?!?

Charles Martinet: Ja tuurlijk! Er zit een geweldig creatief team achter de Mario games verscholen. Je zou nooit in een script kunnen zetten dat Mario tijdens het slapen - sluit de ogen en vertolkt Mario - "snurk...spaghetti...snurk...ravioli...snurk...Mamma Mia" mompelt. Zoiets moet uit het plezier van het werken aan een spel ontspringen. Die zin is trouwens ook meteen het grappigste wat ik Mario ooit heb laten zeggen. Soms leg ik tijdens het spelen de controller zelfs even neer zodat ik het toch nog maar eens opnieuw kan horen *lacht hardop*!

Eurogamer België: Ok, je moet één Mario game kiezen die je meeneemt naar een onbewoond eiland. Welke gaat het worden.

Charles Martinet: Dat is een moeilijke vraag. Eigenlijk verander ik mijn antwoord elke keer er een nieuwe Mario game uitkomt. Toen Mario Kart uitkwam was dat mijn favoriet spel ooit, toen ik Mario Galaxy voor het eerst zag werd dat mijn lijfspel, bij de onthulling van Smash Bros. en New Super Mario Bros. Wii net hetzelfde verhaal. En nu zijn we aangekomen bij Super Mario Galaxy 2 en het is gewoon allemaal zo spectaculair...al moet ik toch zeggen dat New Super Mario Bros. Wii toch écht wel ongelofelijk leuk is *knipoogt*.

Eurogamer België: Laatste vraag: ga jij eerst met pensioen, of Mario?

Charles Martinet: Ik hoop dan geen van ons twee ooit op pensioen zal gaan! Ik hoop dat we dit nog blijven voortdoen tot we honderd jaar oud zijn. Rond die tijd hebben we dan meteen Grandpa Mario – maakt snurkgeluiden met een bejaarde Mario stem - om een spel rond te maken!

Eurogamer België: Daar kijken we alvast naar uit! Hartelijk dank voor het gesprek Charles, en tot een volgende keer!

Charles Martinet: Met veel plezier. "Who-hooow"!

Read this next