Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Atheïsten klagen over rol religie Spore

"De rest bleek heel tolerant"

De kritiek om de rol van religie in Will Wright's nieuwste spel Spore, komt niet van religieuze groeperingen maar van atheïsten, vertelt de ontwikkelaar in een interview met onze collega's van EG.net. "De rest van de spelers bleek erg tolerant, inclusief alle religieuze spelers," aldus Wright.

Spore wordt gespeeld volgens de theorie van Intelligent Design, omdat de spelers als een soort god het leven en de evolutie op zijn planeet vormgeeft. Religie speelt tevens een kleine rol in het civilisatie-deel van het spel, en Wright verwachtte eigenlijk dat er wel kritiek uit religieuze hoeken zou komen, omdat hun religies verkeerd geïnterpreteerd zouden zijn.

"We hebben een aantal leden in ons team die vrij religieus zijn,"vertelt de ontwikkelaar. "Dus tijdens de ontwikkeling hebben we ons best gedaan om geen religieuze mensen te beledigen. Toch wilden we het concept van religie in het spel verwerken."

Spore zal niet te diep op het onderwerp in gaan, omdat de makers het open willen laten. Er zal dus niet gepraat worden over het ontstaan van het universum en dergelijke. "Natuurlijk ben je als speler een soort god terwijl je de evolutie een handje helpt, maar we zullen nooit echt duidelijk maken wie je als speler bent."

Vanaf 5 september kun je jezelf voelen als een god op de PC en DS.

Read this next