Aliens vs Predator

Met de mens als eeuwige speelbal.

Het is een cliché, maar wel eentje dat keer op keer bevestigd wordt: de kwaliteit van licentiegames is vaak niet om over naar huis te schrijven. Dat er echter ook uitzonderingen zijn bewijst het onlangs verschenen Batman: Arkham Asylum. Een serie waar velen wel weer eens een goede game van willen zien is de Alien vs Predator-reeks. De Britse ontwikkelaar Rebellion werkt momenteel aan een titel rondom dit buitenaards gespuis.

Onafhankelijk hebben de Aliens en Predators de hoofdrol al in de nodige games mogen vertolken, maar ook de Alien(s) vs Predator-franchise heeft een redelijk aantal spellen op haar naam staan. Over het algemeen waren het niet de meest geweldige games, maar er is zeker goede hoop voor het komende deel. Het meest geprezen spel in de serie – op de Atari Jaguar - werd namelijk ook ontwikkeld door Rebellion. Kunnen ze ditzelfde niveau weer bereiken met Aliens vs Predator voor de Xbox 360, PC en Playstation 3? Wij kregen een voorproefje op de Gamescom.

Vooraf was er al het een en ander bekend over de titel. Zo is het verhaal niet gebaseerd op een van de twee AvP films, maar meer op de comics plus de films van de individuele franchises. De game speelt zich ongeveer dertig jaar na Alien ³ af wanneer de mensheid een nieuwe planeet heeft gekoloniseerd. Op deze planeet worden echter ruïnes - van de Predatorbeschaving zal blijken - gevonden.

Wanneer een groep onderzoekers dieper deze ruïnes ingaat worden er eieren van de Aliens gevonden. De onderzoekers gaan vervolgens allerlei testen uitvoeren op de eieren, waarop ze uitbarsten en de Aliens ten tonele verschijnen. Ondertussen komen ook de Predators in actie, wiens doel het was om de Alienuitbraak te voorkomen, maar het nu ook op de mensen gemunt hebben aangezien zij de uitbraak veroorzaakt hebben. De onderzoekers roepen de hulp in van een groep Colonial Marines, die de orde moeten komen herstellen.

1

Op deze manier krijg je drie campagnes met elk haar eigen genre die je kunt spelen, een voor elk ‘ras’ – Aliens, Predators en Colonial Marines (mensen). Om niet alles in een keer uit de doeken te doen liet Rebellion altijd maar stukken van een bepaald ras zien. Zo was er van de Predator-campagne het meest bekend. Wanneer je dit ras kiest, speel je een “agressieve stealth actie game”.

Net zoals in de films observeert de Predator zijn prooi(en) liever even voordat hij aanvalt. Hiervoor heeft hij verschillende zicht-mogelijkheden, voor elk ras een. De beroemdste is natuurlijk het zicht waarbij lichaamstemperatuur wordt weergegeven, waarmee de Marines snel gevonden kunnen worden. Hierdoor worden Aliens en andere Predators echter amper zichtbaar, waardoor je dus zomaar overvallen kunt worden door een ander ras. Daarnaast kan de Predator zichzelf ook onzichtbaar maken. Een interessant detail is dat dit niet werkt voor de Aliens die niet vertrouwen op zicht om dingen te ‘zien’ maar andere zintuigen.

Als wapentuig – voor zover bekend - heeft de Predator de beschikking over het typische lasergeweer op zijn schouder en voor meleeactie de dubbele klauw op z’n arm. Hiermee kunnen overigens zeer brute “trophy kills” – een soort finishing move - mee worden gedaan. De Predator breekt dan de nek van een Marine en trekt vervolgens zijn kop met een deel van de ruggengraat eraf. Bij de Aliens wordt de tweede, uitschietende mond afgesneden. Dit alles natuurlijk gepaard met de nodige lichaamsvloeistoffen.

2

Onze presentatie begon met wat beelden van de Colonial Marine campagne. Van alle drie de rassen hebben de mariniers het meest duidelijke doel, namelijk overleven. En iedereen die wel eens een Alien en/of Predator film gezien heeft, weet dat dit geen simpele klus is. Deze campagne zal qua verhaal het belangrijkst zijn. Als Marine speel je een first person shooter met een vleug survival horror. We zagen donkere gangen waar lichten aan en uit flikkerden en je zo nu en dan iets hoorde bewegen.

Je hebt de beschikking over een wat meer standaard wapenpakket: geweren zoals een pulse rifle, een shotgun, maar ook sentry guns die je neer kunt zetten en moet onderhouden. Het tactisch voordeel van de mariniers is hun aantal, je kunt als Alien of Predator niet zomaar binnenstormen en denken dat je het makkelijk overleefd. Een goede AI is hier van cruciaal belang maar we hebben te weinig gezien om hier een voorlopig oordeel over te vellen.

Advertentie

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread