EPOS H3 Hybrid gaming headset review - Het beste van twee werelden

Auditieve duizendpoot.

De EPOS H3 Hybrid is een comfortabele headset met uitstekende geluidskwaliteit die je veelzijdig kunt gebruiken.

In de EPOS H3 Hybrid gaming headset review gaat Yvo de strijd met alle vooroordelen aan en test hij grondig zijn multitaskvaardigheden.

Met de H3-serie heeft EPOS laten zien dat het bedrijf ook zonder Sennheiser prima gamingheadsets kan maken. De Hybrid belooft dit keer het beste van twee werelden te combineren. Je kunt er namelijk niet alleen mee gamen, maar ook je smartphone gebruiken. Zo kun je tijdens het bellen met je oma mooi opscheppen over je killstreak in Warzone - om maar een voorbeeld te geven. De EPOS H3 Hybrid is dus in meerdere opzichten een veelzijdige headset.

Zo is de koptelefoon compatibel met een breed scala aan hardware. Niet alleen de pc, Mac, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Switch, maar ook Android- en iOS-tablets en -smartphones worden ondersteund. Met zoveel keuze is het belangrijk dat je de koptelefoon altijd kunt aansluiten. Naast een '3,5mm jack'-audiokabel krijg je daarom ook een USB-kabel. Beide kabels zijn met respectievelijk 1,5 en 2 meter overigens voldoende lang om zonder fysieke beperkingen je ding te doen. EPOS voegt de d(r)aad bij het woord en geeft je dus meerdere opties.

Een tweede manier om de EPOS H3 Hybrid te koppelen is via bluetooth. Via een knop op de headset kun je koppelen met een beschikbaar toestel, wat in de praktijk relatief snel en eenvoudig gaat. Een kleine tegenvaller daarbij is dat dit niet voor je PlayStation of Xbox opgaat. Dat is niet te wijten aan de Deense audiofabrikant, maar aan Sony en Microsoft die kieskeurig zijn in de ondersteuning van bluetoothapparatuur. Voor die consoles ben je dus verplicht om via de 'jack' met de controller te verbinden. Hoewel dat geen zware afknapper is, is het wel iets om voor aanschaf rekening mee te houden.

Gewapend met kabel én bluetooth komt de meerwaarde van de headset pas echt naar voren. Je kunt namelijk met twee audioverbindingen tegelijk aan de slag. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens het grinden in Diablo 2 naar je favoriete podcast luisteren of tijdens een match Rocket League een telefoongesprek voeren - zonder dat de in-gamegeluiden daarbij onderdrukt worden. Het beste praktijkvoorbeeld van het hybride samenspel is online gamen op de Switch. Koppel de koptelefoon aan je Switch en smartphone, en je kunt via Discord met je online vrienden praten terwijl je in Mario Kart 8 Deluxe elkaar het leven zuur maakt. Eindelijk zonder gedoe dus. Niemand die je ooit nog zegt dat je niet kunt multitasken.

Met of zonder kabel: de geluidskwaliteit van de EPOS H3 Hybrid is hoe dan ook goed gebalanceerd. Midden- en hoge tonen zijn zuiver, terwijl de bassen uitstekend ondersteunen. Dankzij de 7.1 surround sound kun je bijvoorbeeld in shooters nauwkeurig de omgeving analyseren op voetstappen, schoten of andere waardevolle auditieve informatie. Ook bij films, series en muziek komt de geluidskwaliteit goed uit de verf. Een fijne bijkomstigheid van de headset is de passieve noisecancelling, waardoor ruis op de achtergrond grotendeels onderdrukt wordt en je je lekker van je omgeving kunt afsluiten.

Ook de geluidskwaliteit van de microfoon is dik in orde, als ik mijn meest kritische gamevrienden mag geloven. Wanneer je de 'boom arm' een kwartslag naar boven kantelt, mute je jezelf bovendien op handige wijze - ook zeer prettig tijdens frustrerende potjes Rainbow Six Siege, als ik dezelfde kritische gamevrienden mag geloven. Dankzij een magneetje kun je de microfoon ook in zijn geheel op eenvoudige wijze verwijderen, mocht je de headset ook buiten de deur willen dragen. Helemaal monddood ben je dan overigens niet, want de EPOS H3 Hybrid beschikt ook over een ingebouwde microfoon. Die is weliswaar niet zo helder als de 'boom arm', maar je kunt er naar behoren mee bellen. Met een interne en externe microfoon krijg je wederom het beste van beide werelden.

Hoewel je geen extra software hoeft te installeren, biedt de EPOS Gaming Suite de mogelijkheid om de drivers te updaten en aan de settings te sleutelen. Dankzij de ingetogen maar gebruiksvriendelijke user interface is alles ontzettend overzichtelijk. Naast vooraf ingestelde set-ups voor muziek, films en games kun je via het mengpaneel ook zelf tweaken. Hetzelfde geldt voor de microfoon, waarmee je naast vaste instellingen ook de gevoeligheid, 'side tone' en ruisgeluiden naar wens aanpast. Het feit dat de software alleen voor Windows beschikbaar is en dat je de headset met een kabel om aansluiten om aanpassingen te doen, vormt dan weer een minpunt. Aangezien de instellingen echter bewaard blijven, is dat uiteindelijk een kleine moeite voor een groot gewin.

Hoe zit het echter met het draagcomfort en gebruiksgemak? De EPOS H3 Hybrid is een strak vormgegeven headset die zeer prettig zit. Dankzij de kleine maar zachte earcups, die door een lichte kanteling de oren ergonomisch bedekken, heb ik geen last van zweterigheid. Al geldt dat mogelijk niet voor mensen met eerder grote oren. Ook aangenaam is de met stof bedekte metalen hoofdband, met subtiele cijfers en streepjes voor je favoriete afstemming. Minder handig is het als volumeknop dienende draaiwiel op de koptelefoon, dat ook na de beloofde firmware-update alleen met relatief veel draaien en grote stappen werkt. Dat ene tikje harder of zachter werkt simpelweg niet zo verfijnd als het zou moeten. Hoewel de headset verder vooral uit plastic bestaat, is die van hoogwaardige kwaliteit waardoor alles robuust aanvoelt. Dit is met andere woorden een headset die duidelijk tegen een stootje kan.

Wat ook lang meegaat, is de batterijduur. Volgens de fabrikant gaat de batterij op bluetooth namelijk 37 uur mee. De EPOS H3 Hybrid overklast daarmee veel van zijn draadloze concurrenten. Een kleine 'maar' is dat de headset ook met de 3,5 mm jack-audiokabel voeding nodig heeft, al zijn lange game-, muziek- en filmsessies zonder interruptie met zo'n 24 uur geen issue. Met de hybride toepassing duik je net onder de 20 uur, maar ook dat is meer dan voldoende. Met de USB-kabel laad je de batterij vervolgens in 1,5 uur weer volledig op, wat gezien de lange batterijduur een meer dan redelijke prestatie is. Voor de batterijduur dan ook niets anders dan lof.

EPOS heeft met de H3 Hybrid wederom een hoogwaardige gamingheadset afgeleverd. Met dubbele audiokanalen doet de Hybrid zijn naam eer aan en kun je dan ook uitstekend multitasken tijdens het gamen. De strak afgewerkte koptelefoon biedt daarnaast eminente geluidskwaliteit, batterijduur en draagcomfort. De slechte werking van de knoppen doet verder weinig afbreuk aan de uitstekende bouwkwaliteit van deze veelzijdige headset. De H3 Hybrid kun en wil je met andere woorden altijd en overal gebruiken.